عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بم: اثر روان‌گردان‌ها تغییر شناخت و ادراک فرد است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1501

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بم: اثر روان‌گردان‌ها تغییر شناخت و ادراک فرد است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بم با اشاره به اینکه روان‌گردان‌ها دسته‌ای از مواد طبیعی یا ساختگی گفته می‌شود که موجب تأثیر بر مغز و سلسله اعصاب می‌شوند و مغز را از حالت طبیعی خارج می‌کنند گفت: اثر اصلی این مواد تغییر دادن شناخت و ادراک فرد است.

تاثیر مواد مخدر بر سلامت روان چیست؟ سلامت روان برای هر کس معنی متفاوتی دارد. شاید شما به آن به عنوان داشتن کنترل، شادی، نظم یا شیوه مثبت زندگی کردن نگاه کنید. بیماری روانی برعکس این است، باعث مشکل می شود و مانع داشتن زندگی شاد است.

اعتیاد همیشه وجود داشته اما فرقی که اعتیاد امروز با سال‌های گذشته دارد ظهور مواد جدید و عوض شدن شکل مواد مخدر است که عموما به این مخدرهای جدید، مواد صنعتی گفته می‌شود.»

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بم، دکتر فاطمه یزدان پناه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بم درخصوص مصرف مواد صنعتی می گوید: مواد صنعتی جدیدی که در دنیا در حال مصرف و انتشار هستند Nps ها یا همان new psychoactive substance گروهی از روانگردان‌ها هستند که دارای اثرات قوی‌تر از روانگردان‌های قبلی در دنیا هستند و خطرات بسیار زیادی دارند.

او افزود: یکی از چالش‌های مهم نظام سلامت بحث سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر و بالا رفتن آگاهی عموم جامعه و پیشگیری و درمان به موقع اعتیاد به مواد مخدر است که اهمیت فراوانی دارد.

دکتر یزدان پناه اظهارداشت: درسال‌های اخیر تغییراتی در الگوی مصرف مواد مخدر به وجود آمده و گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی نظیر شیشه و انواع توهم زا افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: امروزه شاهد هستیم که در دنیا با ترکیب مواد مختلف به صورت صنعتی و آزمایشگاهی مواد مخدر جدیدی با اثرات بسیار مضر و خطرات در سلامت جسم و روان افراد مصرف کننده وارد بازار می‌شود .

به گفته او آشنایی با این مواد و خطرات بسیار زیاد آن‌ها در کاهش آسیب در این زمینه بسیار موثر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بم خاطرنشان‌کرد: متاسفانه مصرف کنندگان این مواد به علت عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات مهم اقدام به مصرف به اصطلاح تفننی و تفریحی مواد می‌کنند و از این نکته غافل هستند که مصرف حتی یک بار بعضی از این مواد منجر به ایجاد عوارض شدید و وابستگی و اعتیاد به ماده مصرفی می شود.

او می‌گوید به عنوان مثال،بیمارانی داریم که با یکبار مصرف شیشه دچار علائم روان‌پریشی‌ ،هذیان و توهم پایدار شده‌اند که بعد از قطع مصرف هم علائم روان‌پریشی ادامه پیدا کرده و منجر به افت عملکرد و ایجاد مشکلات عدیده برای این بیماران شده است.

دکتر یزدان پناه عنوان کرد: مواد روانگردان صنعتی جدید یا Npsها گروهی از مواد مخدری هستند که اثرات به نسبت قوی‌تری نسبت به روان‌گردان‌های قبلی در دنیا دارند به همین نسبت هم عوارض بسیار شدیدتری در مصرف کنندگان ایجاد می‌کنند.

او تصریح‌کرد: این عوارض می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای سلامتی جسم و روان فرد ایجاد می‌کند و حتی تنها با یک نوبت استفاده از این روانگردان‌های جدید مواردی از مرگ در دنیا گزارش شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: یک گروه از این روانگردان‌های صنعتی جدید موادی با اثرات مشابه حشیش هستند که به آن‌ها کانابنیوئیدهای صنعتی می‌گویند و با اسامی اسپایس یا ادویه، ادویه طلا، ادویه‌الماس ،دستمال، کمیکال و k2 به فروش می رسند و به اشکال مختلفی مانند قرص، پودر و اسپری برای مصرف کنندگان ارسال می‌شود.

او توضیح‌داد: ماده مخدر دستمال به شکل دستمال‌های مرطوب و پاک کننده آرایشی است که آغشته به کانابینوئید صنعتی با دوز بالا است و مصرف این مواد مضر منجر به سرخوشی‌غیر عادی، ایجاد علائم روان پریشی، توهم و هذیان ، بی‌قراری و اضطراب شدید، عدم تعادل رفتاری ،انجام رفتارهای پرخطر غیرقابل کنترل ، پرخاشگری و علائم قلبی و جسمی متعدد در مصرف کننده می‌شود.

دکتر یزدان پناه افزود: گروه بعدی از این مواد، روانگردان‌های جدید با اثرات مشابه شیشه هستند که با اسامی مفدرون و نمک حمام به فروش می‌رسند و به علت دوز بالای ترکیبات محرک موجود در این مواد، عوارض شدید نظیر علائم روان پریشی و عدم تعادل رفتاری منجر به خودکشی یا رفتارهای پرخطر منجر به آسیب به اطرافیان دیده می شود.

او اظهارداشت: این مواد مخدر دارای اثرات توهم زایی شدیدی هستند و یک نوبت استفاده از این مواد می تواند منجر به ایجاد علائم جسمی و روانی جدی و اعتیاد و وابستگی به این مواد شود .

او بیان‌کرد: توصیه می‌شود هموطنان و همشهریان عزیز از مصرف هرگونه ماده یا داروی جدید تحت عنوان شادی‌آور، انرژی زا ،آرامبخش یا افزایش تمرکز که خارج از شبکه درمان توزیع می شود و فاقد برچسب اصالت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و سازمان‌های مربوطه است اکیداً خودداری نمایند و احتیاط لازم را در این خصوص داشته باشند .

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بم افزود: حتماً در بحث اعتیاد پیشگیری نسبت به درمان ارجحیت دارد و از همه والدین گرامی درخواست داریم با برقراری رابطه سالم و موثر با فرزندان خود از ایجاد خطر و آسیب در آن‌ها پیشگیری کنند.

او اضافه کرد: در صورت دیدن علائم مشکوک و احتمال وجود سوءمصرف یا اعتیاد به مواد مخدر در فرزندان خود این مسئله را انکار نکنند و از متخصصین این حوزه برای درمان به موقع و موثر این مشکل کمک بگیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 99
  • امروز: 99
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,500
  • ماه: 7,910
  • سال: 25,943