۶.۵ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی فوری هستند؛ مدارس استان کرمان در اولویت تخریب یا مقاوم‌سازی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1507

۶.۵ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی فوری هستند؛ مدارس استان کرمان در اولویت تخریب یا مقاوم‌سازی

فردای‌کرمان – معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه حدود ۱۹ درصد از مدارس کشور نیازمند مقاوم‌سازی و یا تخریب و بازسازی هستند، گفت: «از نظر ما مدارس نیازمند مقاوم‌سازی، حد معمولی از مقاومت در برابر حوادث را همچنان دارند که از ۱۹ درصد یاد شده، حدود ۱۳ درصد مدارس چنین شرایطی دارند و تنها ۶ الی ۶.۵ درصد از مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و توجه فوری‌تر و آنی‌تر هستند».

مجید عبداللهی توضیح داد: «وقتی می‌گوییم ۱۳ درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی هستند یعنی سازۀ این مدارس به گونه‌ای است که حداقل شرایط را دارد ولی اگر مقاوم‌سازی کنیم شرایط بهتری را در برابر حوادث احتمالی از خود نشان می‌دهد».

او یادآور شد: «استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، سمنان، اردبیل، گیلان، زنجان، کرمان، یزد، همدان، خوزستان، اصفهان و مرکزی، ۱۴ استان در اولویت مقاوم‌سازی و یا تخریب و بازسازی مدارس هستند».

معاون سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: «دلیل اولویت‌بخشی ما به این استان‌ها در حوزۀ تخریب و بازسازی و یا مقاوم‌سازی مدارس، بحث خطرپذیری و لرزه‌خیزی این استان‌ها و نیز میزان و تعداد بناهایی است که در این استان‌ها وجود دارد».

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از ایسنا، او با بیان اینکه حدودا در سال ۸۵ طرح اجرای ماده یک قانون برنامۀ توسعه کشور در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: «تصمیم بر این بود که از حساب ذخیره ارزی برای بهسازی و مقاوم‌سازی مدارس استفاده شود و در این چارچوب مجلس حدود ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار اعتبار برای مقاوم‌سازی و به‌سازی مدارس فرسوده کشور پیش‌بینی کرد».

عبداللهی همچنین با اشاره به این‌که در زمان اجرای آن طرح حدود ۶۵ درصد مدارس کشور فرسوده بودند، توضیح داد: «با کار فنی که آن زمان در کشور رخ داد، بالغ بر ۴۵ درصد از مدارس فرسوده کشور مقاوم‌سازی و به‌سازی شدند. به‌طوری که اکنون ۸۱ درصد از مدارس کشور ایمنی و مقاومت لازم در برابر حوادث را دارند».

به گفتۀ او، مدارس فرسوده طبق تعریف سازمان نوسازی، مدارسی هستند که نیازمند مقاوم‌سازی و یا تخریب و بازسازی هستند.

عبداللهی ادامه داد: «برنامه‌ریزی لازم در دستور کار استان‌ها برای استفاده از منابع استانی برای مقاوم‌سازی مدارس قرار گرفته است. از سوی دیگر ردیف اعتبار ملی ما در این حوزه نیز حدود ۷۵۰ میلیارد تومان به‌صورت سالانه است که با طراحی برنامۀ کاملا مشخصی کارهای مقاوم‌سازی و به‌سازی این مدارس را انجام می دهیم».

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 167
  • امروز: 181
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,561
  • ماه: 7,960
  • سال: 26,162