هواشناسی هشدار احتمال گرمازدگی محصول پسته استان را داده است، کشاورزان تنها راه برای مقابله با گرما را آبیاری می‌دانند، و در شرایط بی‌آبی دستشان بسته است. گرمازدگی در کمین پسته کرما

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1519

هواشناسی هشدار احتمال گرمازدگی محصول پسته استان را داده است، کشاورزان تنها راه برای مقابله با گرما را آبیاری می‌دانند، و در شرایط بی‌آبی دستشان بسته است. گرمازدگی در کمین پسته کرما

گزارش | بازار

 تغییرات اقلیمی و افزایش بی‌سابقه دما در کرمان در حالی کشاورزی را در آستانه ضرر و زیان قرار داده که هیچ روشی علمی برای مقابله با گرمازدگی به کشاورزان توصیه نشده است.  تغییرات اقلیمی گسترده در کرمان تبعات بسیاری برای کشاورزان این استان به همراه داشته و خسارت‌های زیادی برجای گذاشته است.

 گرمای ۵۰ درجه‌ای هوا در شهداد و افزایش دمای هوای بی‌سابقه در کرمان و رفسنجان که روز گذشته به ۴۲ درجه نیز رسید خطر پوک شدن مغز پسته را به همراه دارد.

 هواشناسی کرمان نسبت به‌احتمال گرمازدگی محصول باغ‌های پسته استان هشدار دارد و از کشاورزان خواست تمهیدات لازم را اتخاذ کنند

 هواشناسی کرمان نیز روز گذشته نسبت به‌احتمال گرمازدگی محصول باغ‌های پسته استان هشدار دارد و از کشاورزان خواست تمهیدات لازم را اتخاذ کنند. اما سؤال این است چه تمهیداتی و چه‌کارهایی باید انجام شود، نکته قابل‌توجه اینکه اکثر اقلام پسته‌های کشت شده در کرمان توان مقابله با تنش‌های گرمایی بالا را ندارند و در صورت وجود تنش‌های گرمایی و بروز موج گرما در دشت‌های کرمان خسارت سنگین را تحمل می‌شوند.

 تقریباً تنها راهکار برای جلوگیری از گرمازدگی در شرایط کنونی آبیاری است؛ اما سؤال این است با کدام آب؟ این روزها طرح سهمیه‌بندی برق در مزارع کشاورزی اجرا می‌شود و کشاورزان با قطعی‌های مکرر برق و بی‌آبی مواجه هستند.

 مراکز تحقیقاتی در بخش کشاورزی منفعل هستند

 در این میان هیچ خبری از روش‌های علمی توسعه‌یافته و دانش‌بنیان در این بخش نیست و مراکز تحقیقاتی نیز اغلب فقط نام‌های تحقیقات و فن آوری را یدک می‌کشند و اقدام مؤثری در راستای توسعه کشاورزی مدرن در استان انجام نمی‌دهند.

 حالا خشکسالی و تغییرات اقلیمی از عرصه‌های کشاورزی کرمان می‌کاهد و توسعه کشت پسته در استان‌های دیگر که کشت این محصول را به‌صورت علمی آغاز کرده‌اند مشاهده می‌شود.

 سرعت خسارت‌های تغییرات اقلیمی از سرعت توسعه کشاورزی علمی در استان کرمان بیشتر شده است و همچنان بسیاری از مزارع و باغ‌ها هنوز به شبکه‌های آبیاری مدرن مجهز نشده است.

 استفاده از دستگاه‌های تخصصی در راستای مقابله با سرمازدگی و یا گرمازدگی و بهره‌بردن از گونه‌های گیاهی مقاوم در مقابل تنش‌های دمایی نیز عملاً مغفول مانده است.

 ثبت دماهای بی‌سابقه در کرمان

 مریم سلاجقه، کارشناس کشاورزی اداره کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به ثبت دماهای بی‌سابقه در این فصل از سال در کرمان گفت: برخی از این دماها طی ۲۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

او عنوان کرد: طی تابستان سال جاری شاهد ثبت رکوردهای جدید از افزایش دما هستیم همچنین دمای هوا نسبت به متوسط دراز مدت در استان افزایش‌یافته است.

 سلاجقه با هشدار به کشاورزان به‌خصوص پسته داران در خصوص گرمازدگی محصول گفت: باید تدابیر ویژه برای جلوگیری از خسارت‌ها اندیشیده شود تا کمترین خسارت به محصول سال جاری وارد شود.

 وی آبیاری منظم را یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای مقابله به گرمازدگی محصولات دانست و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم طی روزهای آینده موج گرمایی در کرمان ادامه داشته باشد.  فرماندار رفسنجان: باتوجه‌به وجود هزاران هکتار باغ پسته و اشتغال بسیاری از مردم شهرستان در این زمینه باید از سرمایه‌های موجود محافظت کنیم.

 فرماندار رفسنجان بیان کرد: باتوجه‌به وجود هزاران هکتار باغ پسته و اشتغال بسیاری از مردم شهرستان در این زمینه باید از سرمایه‌های موجود محافظت کنیم.

 حسین رضایی گفت: خشکسالی و بی‌آبی و تنش‌های دمایی بلای جان باغ‌های پسته شده است و به کشاورزان یادآوری می‌کنیم از روش‌های مناسب برای جلوگیری از گرمازدگی باغ‌های پسته استفاده کنند.

 توسعه کشت پسته در استان‌های مختلف

 او در خصوص کشت پسته در رفسنجان گفت: ما تمام توان خود را برای حمایت از کشاورزان به کار گرفته‌ایم؛ اما شیب توسعه‌ای کشت پسته در استان‌های دیگر در حال افزایش است و در کشورهای دیگر نیز کشت پسته افزایش‌یافته است.

 وی عنوان کرد: ما باید کشاورزان به سمت استفاده از روش‌های روز علم کشاورزی برای مقابله با تهدیدات دمایی ترغیب کنیم این در حالی است که همچنان از روش‌های قدیمی برای مقابله با تنش‌های دمایی استفاده می‌شود.

 فرماندار رفسنجان افزود: باید اقدامات حمایتی از کشاورزان انجام شود تا هزینه تولید محصولات کاهش یابد و زمینه برای تولید محصولات رقابتی مهیا شود.

 او مزیت رفسنجان را در تولید پسته دانست و گفت: باید از این محصول حمایت لازم انجام شود.

 فرماندار رفسنجان گفت: استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی توسعه پسته را در دستور کارویژه خود قرار داده‌اند.

 فرماندار رفسنجان گفت: طی ۱۰ سال گذشته ۱۰ هزار هکتار باغ پسته را ازدست‌داده‌ایم و بیشترین صدمه نیز به پسته فندقی و کله‌قوچی وارد شده است.

 رضایی افزود: ۳۲ درصد باغ‌های پسته کشور در استان کرمان قرار دارد و به نظر می‌رسد باتوجه‌به مزیت‌های تولید و اقتصادی باید زمینه حفاظت و توسعه کشت را در استان به‌ویژه رفسنجان ایجاد کنیم.

او توسعه کشاورزی علمی را بسیار مهم دانست و گفت: باید روش‌های سنتی تولید پسته را کنار بگذاریم.

او از پیش‌بینی برداشت ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور خبر داد و گفت: در سال جاری نیمی از این میزان در استان کرمان برداشت می‌شود.

 رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه، ولی‌عصر (عج) رفسنجان بیان کرد: در دنیای امروز برای هر مشکلی راهکار علمی وجود دارد و باید با استفاده از راهکارهای علمی زمینه رفع مشکلات را مهیا کنیم.

 کشاورزی سنتی بلای جان اقتصاد رفسنجان

 روح‌الله صابری بیان کرد: کشاورزی سنتی بلای جان کشاورزی است و چالش عمده ما هم دورشدن کشاورزان از روش‌های علمی کشاورزی است.

 او گفت: باید از فارغ‌التحصیلان کشاورزی در استان کرمان بهره لازم را ببریم و کشاورزان را نیز به سمت تولید محصولات بر مبنای روش‌های علمی سوق دهیم.

او وی دلیل عدم رشد کشاورزی در کشور را بهره نبردن از روش‌های روز علم کشاورزی دانست و گفت: دراین‌خصوص ما کمبود نیروی انسانی نداریم؛ بلکه باید رویکردها و دیدگاه‌ها تغییر کند و بدانیم که باتوجه‌به چالش‌های اقلیمی و خشکسالی باید مزیت‌های علمی خود را تقویت کنیم.

 در شرایطی که به نظر می‌رسد مسئولان جهاد کشاورزی برای توسعه باغ‌های پسته در کرمان به دلیل خشکسالی برنامه ویژه‌ای ندارند این کشاورزان هستند که باید با استفاده بهینه از منابع موجود زمینه افزایش تولید را مهیا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 14
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,924
  • ماه: 7,562
  • سال: 25,126