پایانه صادراتی به وضعیت پارکینگ صاروج پارس تبدیل می‌شود؟. سهم ناچیز پایانه صادراتی جنوب از صادرات

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1520

پایانه صادراتی به وضعیت پارکینگ صاروج پارس تبدیل می‌شود؟. سهم ناچیز پایانه صادراتی جنوب از صادرات 

گزارش | مرضیه‌قاضی‌زاده

مدیر پایانه صادراتی جنوب کرمان: صادرات سال قبل به‌صورت آزمایشی بود و امسال ۱۵ هزار تن از این طریق صادر می‌شود.

 عین پارکینگ صاروج پارس، پایانه صادراتی جنوب نیز در بهره‌برداری دچار مشکل شده. همان قدر که پارکینگ صاروج پارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پارکینگ جنوب شرق کشور از ماشین خالی است، اینجا در مورد پایانه هم محصولی برای صادرات نیامده. صادرات محصولات گلخانه‌ای میانگین ۳۰۰ هزار تن است که سال گذشته فقط هزار تنش از طریق این پایانه صادر شده. مدیر پایانه اما معتقد است که سال اول صادرات به‌صورت آزمایشی بوده و از پیش‌بینی صادرات ۱۵ هزارتنی برای محصولات امسال خبر می‌دهد، صادراتی که بازاریابی‌اش را پایانه انجام داده و قراردادهایش امضا شده. بااین‌حال هنوز ۷۹ درصد از ظرفیت این پایانه خالی است که امکان بسته‌بندی و سورتینگ از طریق آن میسر است.

 پایانه صادراتی، سال ۹۲ کلنگ‌زنی شد قرار بود سال ۹۵ افتتاح شود اما نشد و سال‌به‌سال این افتتاح به تعویق افتاد.

 اولین‌بار کیخا، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت گلشن آرا بهمن ۹۵ وعده افتتاح آن را تا مهر ۹۶ داده بود. مهر ۹۷، مسئول دفتر اتاق بازرگانی افتتاح را به اسفند موکول کرد و سال بعدش هم فدایی، استاندار وقت کرمان این موضوع را عقب انداخت. تیر ۱۴۰۰ هم مدیر منطقه‌ای شرکت گلشن در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» از افتتاح پایانه در آبان ۱۴۰۰ خبر داد. در نهایت بعد از ۶ سال وعده افتتاح دادن و ضرر هر سال کشاورزانی که تقاضای محصول‌شان کمتر از حجم عرضه بود، این پایانه مرداد ۱۴۰۱ با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، افتتاح شد.

  جنوب استان کرمان رتبه نخست تولید محصولات گلخانه‌ای و جالیزی را دارد. سالانه قریب به ۵۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای در این خطه تولید می‌شود که ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن آن ظرفیت صادرات دارد. بااین‌حال سال گذشته تنها هزار تن محصول از طریق این پایانه صادر شده است، چیزی برابر ۰.۳درصد ظرفیت صادراتی.

 اینکه چرا کارخانه‌ای که ظرفیت بسته‌بندی، سورتینگ و صادراتش قریب به ۷۰ هزار تن است، فقط هزار تن صادرات داشته؟ سؤالی است که متقاعدی، علت آن را بهره‌برداری آزمایشی در سال گذشته اعلام می‌کند و می‌گوید که برای ۱۵ هزار تن، امسال برنامه صادراتی ایجاد شده و بخشی از قراردادها امضا شده است: «برنامه امسال ما صادرات ۱۵ هزار تن از محصولاتی شامل بادمجان، فلفل رنگی، خیار و گوجه است که بازارسازی‌ها توسط پایانه انجام شده و با دو کشور روسیه و عراق قراردادها امضا شده و با کشور امارات و کشورهای حاشیه خلیج نیز در حال مذاکره هستیم.» اگر چه این ۱۵ هزار تن برابر ۲۱.۲ درصد از ظرفیت صادراتی این پایانه است؛ اما مدیر این پایانه اذعان دارد که امکان سورت و بسته‌بندی تا ۷۰ هزار تن فراهم است و هر کدام از تجار که راغب باشند می‌توانند از امکانات سورت و بسته‌بندی این پایانه برای اقدامات صادراتی بهره ببرند.

 بازارسازی تنها یک بخش از ماجراست. گام دیگری نقدینگی بالای موردنیاز برای شروع کار است. متقاعدی دراین‌رابطه می‌گوید: «۱۵ هزار تن یعنی اگر محصول را کیلویی فرضاً ۵۰ هزار تومان هم بخریم، ۷۵۰ میلیارد تومان. نمی‌شود که بعد از صادرات پول کشاورزان را پرداخت کرد، بالابردن ظرفیت صادرات تا ۷۰ هزار تن، نقدینگی بسیار بالایی نیاز دارد و بایستی در این زمینه حمایتی از صادرکننده و سرمایه‌گذار صورت گیرد.» به گفته متقاعدی این پایانه هم‌زمان یک طرح توسعه در حال اجرا دارد که با این طرح ظرفیت این پایانه تا ۱۵۰ هزار تن سالانه افزایش پیدا می‌کند.

 بااین‌حال علی محبان، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب استان کرمان به «کاغذ وطن» می‌گوید که هنوز مدیران این پایانه، گزارش خاصی از برنامه‌هایشان اعلام نکردند و گزارشی از سیاست‌گذاری‌های پایانه صادراتی برای صادرات امسال به اتاق ارائه نشده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :