چشم امید گندم‌کاران به افزایش قیمت خرید تضمینی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1522

 چشم امید گندم‌کاران به افزایش قیمت خرید تضمینی

گزارش | بازار

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور: هنوز امیدواریم که برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورز و آمادگی برای کشت سال آینده، قیمت گندم افزایش یابد.

براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، قیمت گذاری و ابلاغ نرخ تا پایان تیرماه باید انجام شود تا کشاورزان بتوانند با آسودگی خاطر برای کشت سال آینده تصمیم بگیرند. این درحالی است که به رغم‌پیگیری‌های مکرر، اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ تاکنون به جایی نرسیده که این امر با واکنش شدید کشاورزان روبرو شده است، چرا که بی توجهی در این موضوع می تواند منجر به بی رغبتی کشاورزان در کشت گندم و برهم زدن الگوی کشت شود.

بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که کشاورزان قبل از شروع فصل کشت باید تکلیف خود را بدانند تا بتوانند تشخیص دهند که چه محصولی را به چه میزانی بکارند، در غیراین صورت بی توجهی به قانون موجب شده تا کشاورزان برای امرار معاش خود به سراغ کشت محصولات آب بر بروند.

البته بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرده که قیمت فعلی گندم را قبول ندارد و به رغم آنکه نرخ گندم کیلویی ۱۵ هزار تومان تعیین شده بود اما اعتبار لازم تأمین نشد و این شاید موجب دلسردی برخی از کشاورزان در تحویل گندم تولیدی‌شان به سیلوهای دولتی شود. کمااینکه در سال زراعی ۱۴۰۰_۹۹ قیمت گندم مورد رضایت کشاورزان نبود، از این رو تولید و خرید تضمینی به شدت کاهش یافت، اما در سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ قیمت مناسب بود و به همین دلیل خرید تضمینی از ۴.۶ میلیون تن به ۷.۴ میلیون تن جهش یافت.

 در شرایطی که در خصوص محصول استراتژیک گندم کماکان بحث و مجادله بسیاری روی افزایش قیمت خرید تضمینی در جریان است به نظر می‌رسد، بخش دولتی توانسته است میزان قابل‌توجهی از گندم گندم‌کاران را خریداری کند. به‌طوری‌که به گفته مسئولان ذی‌ربط میزان خرید امسال قطعاً بسیار بیشتر از سال قبل خواهد بود. بااین‌وجود گندم‌کاران هنوز چشم‌انتظار افزایش قیمت گندم هستند و به نظر می‌رسد پیگیری‌ها برای تحقق این اتفاق هنوز ادامه دارد. این در شرایطی است که انتشار اخباری مبنی بر مورد هدف قرار گرفتن انبار غلات اوکراین به‌عنوان هفتمین تولیدکننده غلات در جهان، توسط روسیه خود می‌تواند تغییرات اساسی در بازارهای جهانی ایجاد کند و این امر ضرورت خرید گندم تولیدی در کشور توسط بخش دولتی را بیش از گذشته می‌سازد.

 قیمت جهانی هر تن گندم ۳۹۰ تا ۴۵۰ دلار است

 عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور دراین‌خصوص گفت: جالب است بدانید زمانی که روسیه اعلام کرد کریدور صادراتی غلات اوکراین را دیگر باز نخواهد کرد، همین حرف روی قیمت جهانی گندم تأثیر گذاشت و قیمت جهانی گندم ۱۰ دلار بالا رفت؛ به این معنا که در هر کیلو قیمت گندم ۵۰۰ تومان افزایش یافت؛ لذا با مورد هدف قرارگرفتن انبار غلات قطعاً بازار جهانی دچار یک جهش بزرگی خواهد شد.

 هاشمی افزود: با این تفاسیر الان قیمت جهانی هر تن گندم از ۳۹۰ دلار تا ۴۵۰ دلار متغیر است.

او همچنین در خصوص امکان اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: همان‌طور که می‌دانید بهمن‌ماه سال گذشته به دولت و مجلس پیشنهاد دادیم که زمانی که قیمت گندم را بر مبنای ۱۵ هزار تومان گذاشتیم یک تورم وحشتناکی برای کشاورز در خصوص هزینه‌های تولید تحمیل شده و لذا باید تجدیدنظر شود. البته نیت ما این بود که به‌موقع این اصلاح قیمت لحاظ شود و علی‌رغم اینکه این جلسات تشکیل نشده؛ اما مجلس به ابتکار خود ۱۴۶ همت اعتبار قرارداد تا اگر افزایش قیمتی برای گندم صورت گرفت در تخصیص اعتبارات آن مشکل نداشته باشیم.

 هاشمی افزود: با این تفاسیر ما هنوز امیدوار هستیم و در راستای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورز و اینکه برای کشت سال آینده آماده باشند، پیگیری این موضوع هستیم.

 رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور همچنین گفت: خوشبختانه تولید خوبی داریم و امیدواریم بین ۸ و نیم تا ۹ میلیون تن خرید کنیم. جالب است بدانید علی‌رغم اینکه رئیس‌جمهوری دستور داده جلسه تشکیل شود و تغییر قیمت انجام بگیرد متأسفانه سازمان برنامه بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی بحث اعتبارات را مطرح می‌کنند که این هم صحت ندارد. چون همان‌طور که گفته شد ۱۴۶ همت در مجلس تصویب شده و لذا اگر قیمت افزایش یابد هم نقصان و کمبودی نخواهیم داشت.

او ادامه داد: از سازمان‌ها و مراکز مالی دولتی از جمله سازمان برنامه بودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز خواهشمندیم همراه ما کشاورزان و مجلس باشند تا این اتفاق بیفتد.

 هاشمی همچنین در خصوص میزان خرید گندم نیز گفت: خرید گندم از مرز ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن عبور کرده که نسبت به کل خرید سال گذشته ۲۹ درصد افزایش خرید داریم. ضمن اینکه حدود ۸۰ درصد بیشتر از کل خرید سال ۱۴۰۰ گندم از گندمکاران خریداری کرده‌ایم.

 پرداخت ۶۰ درصدی مطالبات گندمکاران

او با بیان اینکه خوشبختانه کشاورزان در بحث تحویل گندم به سیلوهای دولت در راستای حفظ اقتدار و امنیت غذایی کشور با ما بسیار همراهی می‌کنند افزود: البته باید شرایط گندمکاران فراهم شود تا دچار ضرر و زیان نشوند.

 رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور: در حالی ۶۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است که امیدواریم تا اوایل شهریورماه که خریدها ادامه دارد ۹ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شود

 هاشمی گفت: باتوجه‌به اینکه شرکت بازرگانی دولتی انصافاً در خرید خوب عمل کرده؛ اما چون اعتباراتش از طریق سازمان برنامه بودجه تأمین می‌شود و گفته می‌شود تا ۴۵ درصد اعتبارات توسط این سازمان هنوز تأمین نشده است، لذا امروز شاهد هستیم شرکت بازرگانی به‌ناحق در سیبل حمله قرار گرفته است.

او همچنین در خصوص میزان پرداخت مطالبات گندمکاران نیز اظهار داشت: تا الان حدود ۶۰ درصد پرداخت شده و ۴۰ درصد باقی‌مانده است. بااین‌وجود تا اوایل شهریور خریدها ادامه دارد و امیدواریم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن دیگر نیز خریداری شود و میزان کل خرید گندم امسال به ۹ میلیون تن خرید برسد.

 گفتنی است در سال قبل میزان کل گندمی که توسط بخش دولتی از کشاورزان خریداری شود و تحویل سیلوهای دولت گردید ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تن بوده است و خرید امسال افزایش قابل‌توجهی نسبت به سال قبل داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 20
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,599
  • ماه: 7,853
  • سال: 25,707