سال دیگر یک میلیارد نفر به جمعیت دچار تنش آبی اضافه می‌شوند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1537

 سال دیگر یک میلیارد نفر به جمعیت دچار تنش آبی اضافه می‌شوند

موسسه جهانی آب در گزارشی تازه به موضوع فقر آبی در جهان پرداخت و اشاره کرد: چیزی حدود ۲۵ کشور جهان که یک چهارم جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، در حال حاضر تنش آبی سالانه بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند. در این گزارش پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی یک میلیارد نفر دیگر به جمعیت دچار تنش آبی جهان اضافه می‌شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، بر اساس این گزارش که بخشی از آن در روزنامه «گاردین» منتشر شد، داده‌های موسسه منابع جهانی نشان می‌دهد که ۲۵ کشور جهان با یک چهارم جمعیت جهانی به طور منظم سالانه ۸۰ درصد از منابع آب خود را استفاده می‌کنند.

بر اساس آمار و ارقام موجود در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان حداقل یک ماه از سال در تنش آبی شدید قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ این میزان به ۶۰ درصد افزایش یابد.

 در این گزارش ضمن اشاره به اینکه میزان تقاضا در جهان برای آب از سال ۱۹۶۰ تاکنون بیش از ۲ برابر شده است، بیان شد که تا سال ۲۰۲۵ یک میلیارد نفر دیگر از جمعیت جهان مجبور می‌شوند در تنش آبی شدید زندگی خود را ادامه دهند، وضعیتی که اگر با اقدامات محدود کننده افزایش دمای جهان تا سال ۲۱۰۰ بین ۱.۳ تا ۲.۴ درجه سانتی گراد همراه نشود، با شرایط بدتری نیز رو به رو خواهد شد.

موسسه جهانی آب در همین رابطه با پیش‌بینی اینکه تا سال ۲۰۲۵ میزان تقاضا برای آب تا ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت، اشاره کرد که در این بین ۲۵ کشور در سال‌های آینده با شدیدترین تنش‌های آبی رو به رو می‌شوند.

از جمله این کشور‌ها می‌توان به ایران، عراق، سوریه، آفریقای جنوبی، هند، مصر، لیبی، تونس، عربستان سعودی شیلی، سن مارینو، بلژیک، یونان، بحرین، قبرس، کویت، لبنان و عمان اشاره کرد که البته شرایط برای بحرین، قبرس، کویت، لبنان و عمان نگران کننده‌تر خواهد بود.

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد از زراعت آبی جهان در مناطقی با تنش شدید آبی صورت می‌گیرد، آمده است که ورود به دوران جدید آب و هوایی خشک و افزایش ضریب خشکسالی در نقاط مختلف جهان امنیت غذایی کشور‌های مختلف را به شدت تهدید خواهد کرد.

در این بین وضعیت در شمال آفریقا و خاورمیانه که ۸۳ درصد از جمعیت این مناطق هم اینک نیز در معرض تنش آبی شدید قرار دارند، بدتر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۰۵۰ میزان جمعیت تحت پوشش بحران آب این دو منطقه جهان تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

در ادامه این گزارش با اشاره به تهدید فزاینده محدودیت‌های آبی در حوزه امنیت غذایی اشاره شد که تا سال ۲۰۵۰ در جهان باید ۵۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۰ کالری غذایی تولید شود تا بتواند پاسخگوی نیاز جمعیت ۱۰ میلیارد نفری جهان باشد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بحران آب رشد اقتصادی کشور‌ها را به شدت تهدید می‌کند و بر میزان تولید مواد غذایی آن‌ها نیز اثر منفی گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 76
  • امروز: 24
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,259
  • ماه: 7,412
  • سال: 24,896