رئیس کمیسیون واردات و تجارت داخلی: عمده محصولات وارداتی استان، محصولات ۳ کارخانه خودروسازی بم است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1517

رئیس کمیسیون واردات و تجارت داخلی: عمده محصولات وارداتی استان، محصولات ۳ کارخانه خودروسازی بم است

گزارش| اتاق بازرگانی

رئیس کمیسیون واردات و تجارت داخلی اتاق کرمان گفت: واردات صحیح کالا می تواند رقابت در داخل را افزایش دهد که این موضوع در سلامت مردم، استفاده از محصولات با کیفیت، حفظ محیط زیست و … تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، مظفر محمدی، در نخستین نشست کمیسیون واردات و تجارت داخلی در جمع اعضای این کمیسیون افزود: عمده محصولات وارداتی استان کرمان قطعات مورد نیاز سه کارخانه خودروسازی در بم است که می‌توان با حل برخی مسائل مربوط به واردات، در سایر حوزه ها نیز به واردات و ایجاد رقابت پرداخت.

وی اظهار کرد: وضع عوارض مالیاتی، نوسانات ارزی، فقدان آشنایی کامل کارکنان برخی مجموعه های مرتبط با واردات، تحمیل تعرفه های بسیار و … باعث کم شدن رقابت و ایجاد مسائلی در واردات می شود.

رئیس کمیسیون واردات و تجارت داخلی اتاق کرمان ادامه داد: در امر واردات وجود مراکز زیاد تصمیم گیری مانند جهاد کشاورزی، صمت، توسعه تجارت، گمرک، آزمایشگاه‌ها و مراکز نمونه‌برداری و همچنین قوانین بسیار، موانعی را برای واردکنندگان ایجاد می‌کند که در فعالیت های این کمیسیون رفع این مسائل را پیگیری خواهیم کرد.

محمدی، در رابطه با فعالیت‌های این کمیسیون تصریح کرد: بزودی کمیته‌های کمیسیون، نواب رئیس و قائم مقام کمیسیون انتخاب و معرفی می‌شوند و قصد داریم ماهانه یک جلسه را برگزار و مسائل حوزه واردات و تجارت داخلی را با حضور مسئولان و فعالان این حوزه بررسی و راهکارهایی برای رفع آنها پیشنهاد دهیم و موارد را پیگیری نمائیم.

گمرکات استان کرمان حامی واردکنندگان است

در ادامه این نشست مدیرکل گمرکات استان کرمان با اشاره به اینکه استان قطب تولید خودرو با 95 هزار دستگاه خودرو تولیدی است و جایگاه ویژه‌ای در بخش واردات دارد، گفت: علاوه بر ترخیص کالاهای رایج یکسری کالاها مانند ماشین آلات معدنی و راهسازی در گمرک سیرجان و قطعات خودرو در سه گمرک کرمان، سیرجان و بم ترخیص می شود و به تازگی مجور ترخیص خودرو در گمرک کرمان نیز صادر شده است.

محمد دولتی تصریح کرد: در سال گذشته 200 هزار تن کالای وارداتی به ارزش دو میلیارد و 500 میلیون دلار داشتیم که عمده کالاها قطعات خودرو و کامیون، مواد اولیه واحدهای تولیدی، مواد تولیدی، ماشین آلات راهسازی و کشاورزی بود. 

وی با اشاره به اینکه قطعات خودرویی ارزش زیاد و حجم بالایی از واردات را به خود اختصاص داده‌اند، بیان کرد: استان 11 هزار میلیارد تومان در سال 1401 درآمد داشته که از این نظر جزو گمرکات پنجم یا ششم کشور از درآمدی هستیم.

وی در ادامه به تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده برای واردات اشاره و بیان کرد: ضمانت‌نامه‌های بانکی، بیمه برای ترانزیت، در اختیار دادن انبارهای گمرک حداقل به مدت 5 ماه از جمله این تسهیلات است و همچنان آمادگی خود را برای انجام هر گونه تشریفات گمرکی اعلام می کنیم.

دولتی افزود: گمرک مسیرهای سبز، زرد و قرمز را برای ترخیص کالا ایجاد کرده که در مسیر سبز مواد لوایه و کالاهای اساسی و مواد تولیدی حساس بدون ارزیابی فیزیکی و کارشناسی به مرحله درب خروج می رود و ترخیص صورت می گرد.

وی ادامه داد: در مسیر زرد کارشناسی اسناد گمرکی صورت می گیرد و در مسیر قرمز اسناد گمرکی و ارزیابی فیزیکی هر دو انجام می شود که موارد در این مسیر بسیار کم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 63
  • امروز: 1
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,236
  • ماه: 7,389
  • سال: 24,873