جیرفت شهری که با قرار‌گرفتن در ترابری قاچاق سوخت امنیت شهروندانش در تهدید است، سال‌هاست که وعده راه‌اندازی پایش تصویری را می‌شنود. غفلت در راه‌اندازی دوربین‌های نظارتی جیرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1544

جیرفت شهری که با قرار‌گرفتن در ترابری قاچاق سوخت امنیت شهروندانش در تهدید است، سال‌هاست که وعده راه‌اندازی پایش تصویری را می‌شنود. غفلت در راه‌اندازی دوربین‌های نظارتی جیرفت
گزارش | سمیه خدیشی
رئیس شورای تامین شهرستان: نصب دوربین، مصوبه شورای تامین است که بر زمین مانده.
رییس شورای شهر جیرفت: در حال بررسی تامین اعتبار پروژه هستیم
کاغذ وطن – همراه بودن اصطلاحاتی چون قاچاق سوخت، حمل سلاح غیرمجاز، قاچاق مواد مخدر و جرایمی ازاین‌قبیل همراه با جنوب کرمان برای شنونده تازگی ندارد.علاوه برکم‌کاری سازمان‌های متولی فرهنگ‌سازی، مسئولان مربوط مسئله نبود زیرساخت شهری مانند سیستم پایش تصویری را در پیشگیری از جرم بسیار موثر می‌دانند.
آخر هفته گذشته خبر قتل ۲ عضو خانواده در درب منزل‌شان در شهر جیرفت گوش به گوش چرخید. گفته می‌شود ماشینی با ۲ سرنشین در تعقیب خودروی پسر خانواده بوده در کنارش قرار می‌گیرد و از او می‌خواهد که کنار بکشد. پسر که ترسیده به‌سرعت سمت خانه می‌رود، برادر و خواهر به بیرون خانه می‌آیند، افراد نقاب پوشیده هر سه عضو خانواده را به رگبار گرفته و ۲ برادر به قتل رسیده و خواهر هم در اثر اصابت گلوله مصدوم و راهی بیمارستان می‌شود.
نگرانی از این حادثه شهروندان را نگران کرده. محله‌ای که حادثه رخ‌داده، یکی از شهرک‌های پرتردد جیرفت است. گمان می‌رفت مقتول برای ایمنی بیشتر در زمان تعقیب به کلانتری ۱۲ نزدیک واقع در همان شهرک برود. اما احتمالا ترس بر او غالب شده و در تصمیم اشتباه راه خانه را در پیش گرفته است.
جنوب و شرق کرمان درگیر معضل قاچاق سوخت و تبعات آن است. تصادفات شوتی‌های سوخت‌بر زیاد شده است. هر از چند گاهی خبر تصادف با ماشین سوخت‌بر به گوش می‌رسد. این حوادث جاده‌های این منطقه را ناامن کرده است. در طول جاده‌های منتهی به جیرفت گاهی اسکلت ماشین‌های آتش‌گرفته در اثر تصادف با ماشین حامل سوخت به چشم می‌خورد.
*وجود اسلحه غیرمجاز تبعات قاچاق سوخت
آن‌طور که فرماندار جیرفت می‌گوید وجود اسلحه‌های غیرمجاز هم از تبعات قاچاق سوخت است. احمد بلندنظر معتقد است، هم‌جوار بودن با ۲ استان مرزی سلاح غیرمجاز را در جنوب کرمان در دسترس قرار داده است و تعداد آنها افزایش پیدا کرده است.
او توضیح می‌دهد که برخی از قاچاقچیان سوخت پس از فروش محموله سوخت خود در راه برگشت به قاچاق و وارد کردن اسلحه غیرمجاز به کشور اقدام می‌کنند.
فرماندار شهرستان جیرفت با اشاره به اینکه آخرین بار در ۲۴ تیرماه از یک خودرو سوخت بر ۲۴ عدد سلاح جنگی کُلت قاچاق و تعداد زیادی فشنگ کشف و ضبط شد، ادامه داد: دستگاه‌های انتظامی و امنیتی تمام تمرکز خود را بر جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز گذاشته‌اند؛ اما به دلیل وجود شرایطی که ذکر شد، وجود اسلحه در جنوب استان افزایش‌یافته است.
احمد بلندنظر خطاب به دارندگان سلاح غیرمجاز گفت: افرادی که به‌صورت داوطلبانه اسلحه خود را تحویل دهند در جرایم تخفیف می‌گیرند و مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌شود، اما اگر توسط دستگاه‌های انتظامی دستگیر شدند مجازات در دستگاه قضایی منتظر آنهاست.
*دوربین پایش تصویری، مصوبه شورای تأمین
او در موضوع ارتقا سطح امنیت جیرفت افزود: در موضوع امنیت در جلسه شورای تأمین در شهر رودبار جنوب که با حضور آقای استاندار تشکیل شد در خواست دادیم که جنوب استان کرمان نیازمند قرارگاهی با نیروی ویژه در جنوب استان است که در موضوع قاچاق ورود کند .
رئیس شورای تأمین شهرستان با اشاره به نبود سیستم پایش تصویری در جیرفت اظهار کرد: پایش تصویری خواسته مردم و مسئولان است، و اخیراً مصوبه‌ای از شورای شهر گرفتیم برای نصب ۱۰ دوربین پلاک خوان و نظارتی و به‌عنوان رئیس شورای تأمین و بر طبق خواسته مردم در این حوزه طی نامه‌ای به دادستان ترک فعل عوامل شهرداری که مصوبه شورای تأمین را انجام ندادند را مجموعه شهرداری را خواستیم و تعهد دادند که تا زمان مشخصی این کار انجام بگیرد.
*عقب‌ماندگی جیرفت در زیر ساخت شهری
فرماندهی انتظامی شهرستان جیرفت به نبود سیستم پایش تصویری در سطح شهرستان جیرفت بالاخص در میدان‌های پر تردد این شهر اشاره کرد و گفت: از نظر زیرساخت این‌قدر که عقب‌ماندگی در جیرفت داریم که زیر ساخت‌های موجود در حد یک روستا است.
سرهنگ عزت‌الله عبدلی‌نسب ادامه داد: علاوه بر زیرساخت تصویری، ناهماهنگی بین ظرفیت و گنجایش خیابان‌ها و ترافیک شهر هم از دیگر معضلات شهر است.
عبدلی نسب جیرفت با بیان اینکه جیرفت، دالان مسافرتی جنوب به شمال استان است گفت: متأسفانه با این حجم تردد ماشین و ترافیک بار محصولات کشاورزی این شهر از زیرساخت لازم برخوردار نیست.
فرماندهی انتظامی شهرستان جیرفت بیان داشت: حتی در مرکز شهر هم یک دوربین پایش تصویری وجود ندارد اگر دوربین نظارتی در سر چهارراه‌ها باشد حتی رانندگان تمایلی به ردشدن از چراغ‌قرمز ندارند، اما شهرداری این موضوع را در اولویت کاری خود قرار نمی‌دهد.
او افزود: بر اساس قانون یکی از وظایف نیروی انتظامی پیشگیری از جرم است درحالی‌که در کنار نیروی انتظامی تعداد زیادی از دستگاه و ارگان‌های دیگری هم همین وظیفه را دارند.
*کار پیمانکار نصب دوربین راضی‌کننده نبود
حجت دلفاردی به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهر جیرفت دررابطه‌با نبود پایش تصویری در شهر به «کاغذ وطن» گفت: در دور گذشته مناقصه‌ای باعنوان پایش تصویری در شهرداری جیرفت برگزار و پیمانکار هم مشخص شد و بعد از آن سرور مرکزی در شهرداری اجرا کرد و در چند نقطه شهرداری هم نصب دوربین داشتیم.
این عضو شورا ادامه داد: متأسفانه نهادهای ذی‌ربط کار پیمانکار را تأیید نکردند و پرونده فرد موردنظر به دلیل شکایت‌های انجام‌گرفته وارد سیستم قضایی شده است.
* کمبود اعتبار سد راه شهرداری
دلفاردی تصریح کرد: حدود دو ماه قبل نامه‌ای از طرف شهرداری به شورای شهر زده شد که با توجه مصوبات شورای تأمین برای نصب دوربین حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار لازم دارند .
او با اشاره به نوسانات قیمت در بازار، می‌گوید: برای اجرای این پروژه که به اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان نیاز دارد باتوجه‌به بودجه شهرداری باید تعدادی از پروژه‌ها را جابه‌جا یا حذف کنیم تا بتوانیم اعتبار لازم این پروژه را تأمین کنیم.
دلفاردی گفت: شهردار درخواست بودجه و تأمین اعتبار این پروژه را به شورا داده است؛ اما با توجه اینکه بودجه امسال بسته شده، باید در جلسه‌ای اعضای شورای شهر جیرفت این مورد را بررسی کنند و برای تأمین اعتبار چاره‌ای اندیشیده شود.
رئیس شورای اسلامی شهر جیرفت با بیان اینکه در زمان‌بندی ۲ هفته‌ای اعتبار این پروژه تعیین تکلیف می‌کنیم، تصریح کرد: مردم از شهرداری انتظار دارند که کوچه و آبادی را آسفالت کند و اعضای شورای شهر باید با حساسیت بعضی پروژه‌ها را کنار بگذارند تا اعتبار لازم برای اجرای پایش تصویری تأمین شود.
نقش تأثیرگذار دوربین‌های مداربسته در کاهش جرم و شناسایی مجرمان بر کسی پوشیده نیست. در شهرستانی که به دلیل موقعیت جغرافیای و یا قرارگرفتن در ترابری قاچاق سوخت و کالا، شرایط بالقوه افزایش جرم را دارد، نبود سیستم نظارتی هوشمندی مانند دوربین‌های مداربسته کار نیروهای حافظ امنیت را سخت‌تر می‌کند. وقوع حوادثی چون مورد اخیر که به قتل دو نفر از شهروندان یک خانواده منجر شد باید مدیران شهری را از خواب بیدار کند که تهیه ابزارهای افزایش امنیت و کشف جرم بر جدول‌سازی و اجرای جشن‌های خیابانی و دیگر پروژه‌های این چنینی ترجیح دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 78
  • امروز: 33
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,434
  • ماه: 7,844
  • سال: 25,877