تنها بیمارستان تخصصی زنان و زایمان در جنوب کرمان با کمبود تخت و کادر درمان جوابگوی هشت شهر جنوبی نیست. بار هشت شهرستان جنوبی روی دوش یک بیمارستان زنان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1557

تنها بیمارستان تخصصی زنان و زایمان در جنوب کرمان با کمبود تخت و کادر درمان جوابگوی هشت شهر جنوبی نیست. بار هشت شهرستان جنوبی روی دوش یک بیمارستان زنان
گزارش | سمیه خدیشی
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت: راه‌اندازی بخش زایشگاه در بیمارستان‌های رودبار، قلعه‌گنج و منوجان فشار را از روی بیمارستان کاشانی بر می‌دارد.
کاغذ وطن – جامعه جهانی به حفظ سلامت مادر باردار و کاهش مرگ‌ومیر نوزاد توجه ویژه دارد. در کنار آن بحث جوانی جمعیت هم مطرح است، موضوع بسیار جدی و پیش روی آینده‌نگران جامعه است.
جنوب کرمان با هشت شهر جنوبی جمعیتی حدود یک میلیون نفر دارد. همه این وسعت و جمعیت را تنها یک بیمارستان تخصصی زنان و زایمان پوشش می‌دهد. این موضوع علاوه بر اینکه دیدگاه جهانی به موضوع سلامت مادر و نوزاد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد راه رسیدن به اهداف جوانی جمعیت و فرزندآوری را نیز سخت‌تر می‌کند.
بیمارستان آیت اله کاشانی در شهر جیرفت به‌عنوان تنها بیمارستان تخصصی در حوزه زنان و زایمان پذیرش تمام مراجعین هشت شهرستان جنوب کرمان از عنبرآباد و کهنوج تا قلعه گنج و منوجان و رودبار جنوب تا فاریاب و شهرستان تازه مستقل شده جازموریان است.
در هنگام عبور از جلوی درب این بیمارستان دیدن زنان و مردان با پوشش محلی رودبار جنوب و قلعه گنج و دیگر شهرهای جنوبی دور از انتظار نیست. قدمت چند ساله بیمارستان که به حدود ۷ دهه قبل بر می‌گردد و از طرفی کمبود کادر درمان از مشکلات پیش روی این بیمارستان برای جوابگویی ایده‌آل به بیماران است.
* با کمبود نیرو روبرو هستیم
رئیس بیمارستان کاشانی جیرفت از معضل کمبود نیرو می‌گوید و عامل اصلی را اتمام مدت قرارداد نیروهای موسوم به طرحی این بیمارستان می‌داند.
دکتر لیلا عارفی در نشستی که باهدف بررسی مشکلات و وضعیت این بیمارستان برگزار شد با اشاره به اینکه بیمارستان آیت اله کاشانی به‌عنوان تنها بیمارستان تخصصی زنان در جنوب کرمان است، گفت: علی‌رغم تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان که از هشت شهر جنوب کرمان به این بیمارستان مراجعه می‌کنند و کمبود کادر درمانی بیمارستان، تلاش شده که بیماران در پذیرش و مراحل روند درمان معطل نشوند.
دکتر عارفی دررابطه‌با تنها بیمارستان تخصصی زنان و زایمان جیرفت اظهار داشت: این بیمارستان که افتتاح آن به سال ۱۳۴۲ می‌رسد با ۱۲۰ تخت مصوب در حال ارائه خدمات به حوزه زنان است و تا سال ۱۳۶۸ به‌عنوان بهداری فعالیت داشته و از ۱۳۷۲ به بعد به‌عنوان مرکز تخصصی زنان فعالیت می‌کند.
رئیس بیمارستان آیت اله کاشانی جیرفت با اشاره به اینکه در این بیمارستان ۱۲ اتاق خصوصی در نظر گرفته شده، ادامه داد: در سال گذشته با ۱۴ هزار و ۸۶۷ نفر بستری تعداد موالید این بیمارستان به ۶ هزار و ۳۹۷ نوزاد رسید و این آمار در سال جاری تاکنون به ۲ هزار و ۶۲۵ نوزاد رسیده است.
رئیس تنها بیمارستان زنان در جنوب کرمان این بیمارستان را دوستدار ترویج زایمان طبیعی اعلام کرد و اظهار داشت: در راستای ارائه خدمات بهتر و کاهش خطر نوزادان بخش ویژه نوزادان نیز در بیمارستان با ۸ تخت و ۱۲ نفر نیروی انسانی راه‌اندازی شده است.
عارفی برگزاری دوره‌های آموزشی زایمان فیزیولوژیک را از دیگر اقداماتی برشمرد که در راستای ترویج زایمان طبیعی از هفته ۲۰ بارداری برگزار می‌شوند و اظهار کرد: برای ترویج زایمان طبیعی این دوره‌ها در دستور کار قرار دارند و وزارت بهداشت هم الزام به انجام زایمان طبیعی دارد؛ زیرا سزارین همواره با عوارض جدی روبرو است.
عارفی تصریح کرد: بیمارستان کاشانی رتبه بالاترین انتقال بین بیمارستانی را در ۶ ماه اخیر داشته است که مربوط به انتقال نوزادان نیازمند بستری به بیمارستان امام خمینی جیرفت بوده است و راه‌اندازی بخش نوزادان در بیمارستان کاشانی تا حدودی این موضوع را مرتفع می‌کند.
دکتر عارفی تجهیز بیمارستان به دستگاه ماموگرافی و دستگاه تخصصی دیگری که برای تهیه عکس رنگی در درمان ناباروری استفاده می‌شود را ضروری اعلام کرد و خواستار ورود خیرین در این حوزه شد.
*فاضلاب و برق‌کشی ساختمان فرسوده است
رئیس بیمارستان کاشانی جیرفت سیستم فاضلاب و برق‌کشی این بیمارستان را به دلیل قدمت ساختمان فرسوده و قدیمی عنوان کرد و گفت: نیاز است علاوه بر سیستم فاضلاب و برق بیمارستان فضای سبز و محوطه بیمارستان هم بهسازی شود.
مدیر داخلی بیمارستان کاشانی جیرفت راه‌اندازی بخش اورژانس زنان را در بیمارستان گام مؤثری در راستای ارائه خدمات بهتر به مراجعه‌کنندگان اعلام کرد و گفت: در کنار بخش اورژانس بیمارستان کاشانی، اختصاص تخت ویژه برای مادران را هم در این واحد بیمارستانی داشتیم.
عباس بختیاری عمده مشکل را در این بیمارستان کمبود تخت ذکر کرد و در خصوص کمبود نیروی انسانی هم بیان داشت: جذب نیرو در اختیار بیمارستان نیست هر چند که این موضوع در حال پیگیری است.
او ادامه داد مجوز افزایش تخت را در بخش نوزادان کاشانی داریم که به‌واسطه محدودیت فضای فیزیکی فعلاً با ۸ تخت این بخش در حال خدمات‌دهی است.
*با زیرمیزی بگیران برخورد می‌کنیم
در این نشست که مسئول فنی بیمارستان و متخصص زنان و زایمان نیز حضور داشت در ادامه به مسائل و شبهات مطرح شده در مورد عملکرد پزشکان در این حوزه پرداخت و گفت: متأسفانه گاهی نحوه برخورد با پزشک شایسته نیست و فرهنگ قدردانی در جامعه دیده نمی‌شود یا بسیار کم‌رنگ است.
این متخصص زنان و زایمان با اشاره به‌سختی کار در مناطق محروم و شبهاتی دررابطه‌با دریافت مبالغی از بیماران بیان داشت: گرفتن هر مبلغی تحت عنوان زیرمیزی صحت ندارد اگر شکایت یا مواردی گزارش شود رسیدگی می‌شود.
دکتر احمدی با اشاره به هم‌خوانی نداشتن حجم کار نسبت به مبلغی که بیمارستان تحت عنوان کارانه به پزشکان می‌دهد اظهار داشت: جیرفت با یازده پزشک متخصص زنان سعی شده که پاسخگوی تمام مراجعه‌کنندگان شهرهای جنوبی کرمان باشد.
*منکر مشکلات نیستیم
فرزانه برخوری، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در امور زنان در راستای پیگیری و مطرح‌کردن مشکلات بیمارستان آیت‌الله کاشانی جیرفت مورد بی‌مهری قرار گرفتند، گفت: خلق خو و رفتار کارکنان ذاتی و اکتسابی است و شرایط بیمار هم موارد را تشدید می‌کند و منکر مشکلات نیستیم؛ لذا باید با تعامل و همدلی برای هدفی مشترک گام برداریم.
او از برگزاری دوره‌های آموزشی با ارائه گواهی پایان دوره برای کارکنان خبر داد که در زمینه‌های کاهش اضطراب، بالابردن سعه‌صدر… در دستور کار است.
برخوری علت بخشی از وضعیت بهداشتی بیمارستان کاشانی را قدمت و فرسودگی آن دانست و گفت: احداث بیمارستان جایگزین را به‌صورت جدی پیگیر هستیم و قول‌هایی داده شده که امیدواریم شاهد تحول در حوزه بهداشت و درمان زنان بخصوص بیمارستان تخصصی باشیم.
در جلسه واکاوی مسائل بیمارستان کاشانی جیرفت مسئله کمبود نیرو و وضعیت جایگزینی بیمارستان دیگری در جنوب مطرح شد که با حل این موضوعات اندکی فشار کار از روی این بیمارستان برداشته شود دراین‌رابطه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به «کاغذ وطن» گفت: با به‌کارگیری نیروهای جدید که در برنامه داریم و به‌زودی به بیمارستان معرفی می‌شوند، موضوع کمبود نیرو تا حدودی برطرف می‌شود.
* کادردرمان جدید می‌آید
دکترعلی‌اصغر خیرخواه در رابطه‌با پیش‌بینی راه‌اندازی بیمارستان دیگری در حوزه زنان اظهار کرد: بیمارستان ۲۵۸ تختخوابی جیرفت که جانمایی آن قبلا صورت گرفته است، پیمانکار جدید آن با انعقاد قرارداد شروع به کار کرده است و اقدام به تجهیز کارگاه نموده که به زودی کار خود را شروع می‌کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که پیش‌بینی تکمیل این بیمارستان را منوط به تامین اعتبار می داند،‌عنوان کرد: بیمارستان ۲۵۸ تختخوابی شامل بخش‌های متفاوتی است که یکی از بخش‌های آن مختص زنان و زایمان است.
دکتر خیرخواه ادامه داد: دربیمارستان‌های، قلعه گنج، منوجان، بخش زایشگاه یا همان ال در آر احداث می‌شود و در بیمارستان رودبار هم این تخصصی به تازگی افتتاح شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت معتقد است که با شکل‌گیری این بخش ها فشار از روی بیمارستان کاشانی کم می‌شود.
پژوهشگران بر این باورند که سلامت زنان در اکثر کشورها بسیار آسیب‌پذیر است. لذا این امر، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها محسوب می‌شود که در دستیابی به سلامت مطلوب و ارتقاء جایگاه زنان در سیستم مراقبت‌های بهداشتی کشورها تاکید دارد. مناطق کمتر برخوردار و محرومی چون جنوب کرمان برای دستیابی به اهداف ایده آل در این زمینه نگاه و توجه ویژه مسئولان و خیرین را می‌طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 60
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,363
  • ماه: 7,816
  • سال: 26,235