بیش از ۸۲ هزار تن بذر گندم گواهی شده در جنوب کرمان اتیکت‌گذاری شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1568

بیش از ۸۲ هزار تن بذر گندم گواهی شده در جنوب کرمان اتیکت‌گذاری شد
رئیس بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲ بر اساس نیاز منطقه ۸۲۳۰ تن بذور ارقام مختلف گندم بذری خریداری و در انبارهای استاندارد نگهداری و کار بوجاری و ضدعفونی و اتیکت گذاری آنها آغاز و بر اساس میزان تقاضا و نوع ارقام تا نیمه آذرماه ادامه خواهد داشت.
علی خوشنام بیان کرد: در سال جاری برای نخستین‌بار در جنوب کرمان بیش از ۱۲۰۰ تن هسته‌های اولیه بذور گندم در طبقات پرورشی و مادری تولید که علاوه بر رفع کامل نیاز منطقه به بذور پایه می‌تواند قسمتی از نیاز بذور پایه استان‌های هم‌جوار را نیز تأمین نماید.
رئیس بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اظهار داشت: در سال جاری نیز بر اساس آمار سطوح کشت سنوات گذشته صددرصد میزان بذر موردنیاز کشاورزان تهیه و پس از بوجاری از طریق صدور حواله مراکز خدمات جهاد کشاورزی در عاملیت‌های فروش در سطح شهرستان‌ها و دهستان‌ها توزیع خواهد شد،
او بیان نمود: باتوجه‌به تنوع آب‌وهوایی در منطقه تعداد ۸ رقم گندم بذری در سطح منطقه که قبلاً سازگاری و عملکرد نسبی آنها بررسی و آزمایش شده است تولید و در اختیار کشاورزان منطقه قرار خواهد گرفت تا بر اساس تاریخ کشت، منطقه و شهرستان محل تولید بذر خود را انتخاب و کشت نمایند. ارقام دارای پتانسیل بالا و مقاوم به خشکی آخر فصل و تعدادی نیز دارای طول رشد کوتاه جهت کشت‌های تاخیری هستند. این ارقام شامل چمران ۲، برات، مهرگان، طلایی، خلیل، سحر، جلال و آینه می‌شوند.
علی خوشنام ادامه داد: هرکدام از این ارقام دارای مشخصات و طول دوره رشد متفاوت هستند و کشاورزان می‌توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی و بر اساس بافت خاک و تاریخ کشت خود از بین این ارقام، رقم موردنیاز خود را انتخاب و کشت نمایند.
او افزود: درصورت درخواست تهیه سایر ارقامی که در منطقه تولید نمی‌شوند، کشاورزان می‌توانند پس از مطرح‌شدن تقاضا و بررسی در کمیته فنی بذر استان و موافقت کمیته مذکور از بذوری که دارای گواهی و اتیکت‌دار هستند از سایر استان‌ها و تولیدکنندگان دارای مجوز تدارک دیده شود.
او در پایان به همه کشاورزان توصیه کرد، در هنگام خرید گندم بذری به اتیکت مهردار کیسه گونی‌ها دقت داشته و در صورت هرگونه مغایرت گندم موجود در کیسه با استانداردهای گندم بذری که قبلاً طی دوره‌های آموزشی و ترویجی به کشاورزان آموزش‌داده‌شده است مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز خدمات محل خود گزارش نمایند و کیسه و اتیکت‌های موجود را تا بعد از کشت بذر در انبار نگهداری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 55
  • امروز: 115
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,694
  • ماه: 7,948
  • سال: 25,802