مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری کرمان: بعد از دریافت اخطار در صورت رویت مجدد وانت‌بارهایی که سد معبر کرده‌اند، ترازو، کارت‌خوان یا کارت شناسایی رانندگان گرفته می‌شود. خط و نشان شهرداری برای وانت‌بار‌های میوه‌فروش

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1571

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری کرمان: بعد از دریافت اخطار در صورت رویت مجدد وانت‌بارهایی که سد معبر کرده‌اند، ترازو، کارت‌خوان یا کارت شناسایی رانندگان گرفته می‌شود. خط و نشان شهرداری برای وانت‌بار‌های میوه‌فروش
برخی شهروندان کرمان اصرار دارند انواع میوه‌وتره‌بار را در این شهر یا استان گران‌تر از برخی دیگر نقاط کشور تهیه می‌کنند؛ هرچند عده‌ای از اصناف یا مدیران متولی این موضوع را قبول ندارند؛ اما تهیه میوه در این دیار دستخوش شرایطی است که رونق دست‌فروشی و گلایه مغازه‌داران را نیز دامن زده است.
هرچند برخی افراد معتقدند شرایطی خاص مانند قیمت‌گذاری میوه و گران‌تر بودن آن در کرمان سبب شده که حتی برخی دست‌فروشان هم مانند مغازه‌ها میوه را حتی گران‌تر بفروشند، اما وضعیت فعالیت وانت‌بارها در نقاط متعدد و مختلف شهر کرمان، متولیان مدیریت شهری را واداشته که برای ساماندهی این وضعیت، وارد عمل شوند.
نکته قابل‌تأمل اینکه شهرداری کرمان چندی قبل به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه برخی محصولات کشاورزی کشاورزان در جنوب استان روی دستشان مانده، برای ایجاد ایستگاه‌های تحویل و فروش محصولات این افراد در مبادی ورودی شهر اعلام آمادگی کرد که البته از این برنامه هم استقبال نشد؛ اما دست‌فروشی محصولات گویا به کسب‌وکار عده‌ای تبدیل شده درحالی‌که شهرداری هم می‌گوید برخی نقاط را مشخص و افرادی را نیز مجوز داده‌ایم که غیر از آن، دیگران نباید نسبت به این برنامه که سبب سد معبر و ایجاد دیگر مشکلات می‌شود، اقدام کنند.
کرمان محل تولید انواع محصولات سردسیری و گرمسیری در کنار انواع صیفی‌جات است و قابل‌تأمل اینکه بارها مشاهده شده در شهرهایی بسیار دورتر از محل تولیدات این محصولات، همان محصولات ارزان‌تر عرضه می‌شود. واقعیت اما اینکه فروش میوه از طریق وانت‌بارها در نقاط متعدد شهر کرمان و اختلاف قیمت میان میوه مغازه و وانتی‌ها در کنار هزینه‌های عوارض و مالیات و غیره که مغازه‌داران می‌پردازند شرایط نابرابری را در فروش ایجاد کرده و باعث کسادی کار بعضی میوه‌فروشی‌ها شده است. استقرار وانت‌بارهای فروش میوه در سطح شهر کرمان همواره با اما و اگرهایی همراه بوده، از طرفی مسئولان شهری در مقابل ترافیک شهری و سد معبر و مکان‌های عمومی مسئول هستند و از طرف دیگر هم ارتزاق این وانت‌بارها و خانواده‌هایشان مسئله انسانی است که نمی‌توان از آن گذشت.
طی سال‌های اخیر شهرداری و نهادهای متولی علاوه بر برخورد قهری با رانندگان متخلف این وانت‌بارها همواره سعی داشته‌اند سروسامانی به فروش بی‌برنامه این محصولات بدهند تا ضمن جلوگیری از نارضایتی اصناف، مشکلات شهری مثل ترافیک و این مسائل هم به وجود نیاید، اما طرح‌های ساماندهی شهرداری شرایطی است که برخی نقدهایی مثل جانمایی نامناسب مانند درنظرگرفتن مبادی ورودی و خروجی شهر و هم‌جواری با مغازه‌های فروش میوه را بر آن وارد می‌دانند؛ هرچند مدیران شهری معتقدند که این ساماندهی ادامه دارد. وضعیت موجود علاوه بر نازیبا نشان‌دادن تصویر ورودی‌های شهر کرمان در نظر مسافران، نارضایتی مغازه‌داران از کساد شدن کسب‌وکارشان را هم به دنبال داشته است؛ موضوعی که در کنار هزینه‌های بسیار بالای اجاره مغازه، مالیات و سایر هزینه‌های پرداختی دشواری کار بعضی مغازه‌های میوه‌فروشی را در این شرایط اقتصادی بیشتر کرده است. اخیراً هم شهرداری سه مکان در بلوار ۲۲ بهمن، بلوار عطا احمدی و ورودی و خروجی شهر کرمان را برای وانت‌بارهای میوه‌فروش در این شهر در نظر گرفت؛ موضوعی که باز انتقاد کسبه و شهروندان را به دنبال داشت.
به طور مثال جانمایی مکان فروش میوه در بلوار عطا احمدی و همجواری آن با چندین مغازه میوه‌فروشی در انتهای خیابان امیرکبیر ناراحتی زیادی را در میان کسبه به وجود آورده بود. این کاسبان می‌گویند علاوه بر عوارض، مالیات، اجاره مغازه و هزینه شاگرد و کارگر را هم باید بدهند درحالی‌که وانت‌بارها از این هزینه‌ها معاف‌اند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان افزود: شهرداری سه مکان، شامل بلوار ۲۲ بهمن، انتهای بلوار عطا احمدی و مبادی ورودی و خروجی شهر کرمان را برای فروش میوه توسط این وانت‌بارها مشخص کرده است. فتح‌الله مویدی ادامه داد: متأسفانه بعضی وانت‌بارها به‌صورت غیرقانونی در خیابان‌های متعدد شهر تابلو می‌گذارند و اقدام به فروش میوه می‌کنند و مردم هم فکر می‌کنند این میوه‌ها ارزان‌تر هستند و اقدام به خرید از آنها می‌کنند. او تصریح کرد: از نظر ما باید نسبت به جمع‌آوری این وانت‌بارها که به‌صورت غیرقانونی در معابر محصولات مختلف می‌فروشند اقدام شود.
جانمایی نامناسب مکان‌های فروش
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان از مکان فروش میوه توسط وانت‌بارها در انتهای خیابان عطا احمدی انتقاد کرد و گفت: باتوجه‌به وجود چند مغازه میوه‌فروشی در آن محدوده این اقدام خلاف است، مغازه‌داران مدعی هستند که عوارض، مالیات و هزینه اجاره‌بها مغازه می‌پردازند و وجود این وانت‌بارها در نزدیکی محل کسب‌وکارشان سبب متضرر شدن آنها می‌شود.
او تصریح کرد: ما همواره تأکید کردیم برای کمک به ارتزاق صاحبان این وانت‌بارها مکان‌هایی در ورودی و خروجی شهر برای این منظور وجود داشته باشد.
شهرداری نظارت کند
مویدی به نبود نظارت لازم بر کیفیت و قیمت محصولاتی که این وانت‌بارها به مردم می‌فروشند انتقاد کرد و افزود: در مورد مکان‌هایی که شهرداری مجوز فروش به این وانت بارها داده باید بر قیمت و کیفیت محصول هم نظارت داشته باشد.
توضیحات شهرداری
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان نیز با اشاره به اینکه در موضوع سد معبر این وانت‌بارها، قانون‌گذار اهرم‌هایی را مشخص کرده گفت: قانون‌گذار دست ما را برای رفع سد معبر این گونه خودروها باز گذاشته است.
امیر هاشمی‌نژاد ادامه داد: گاهی فردی آگاهی ندارد و محصول باغ یا زمین کشاورزی خود را بعد از برداشت به شهر می‌آورد و در کنار خیابان اقدام به فروش می‌کند که در این مرحله با تذکر لسانی او را از موقعیت سد معبر خارج می‌کنیم. او ادامه داد: اما گاهی افرادی به‌صورت هدف‌مند اقدام به فروش محصولات مختلف از طریق وانت‌بارها می‌کنند و در واقع از معابر عمومی بهره خصوصی می‌برند، به طور مثال هستند افرادی که به فراخور هر فصل محصول شهرهای مختلف را خریداری و از طریق چند ماشین با سد معبر در معابر اصلی اقدام به فروش محصولات مختلف می‌کنند که این اقدام ضمن ایجاد گره‌های ترافیکی، امنیت خاطر مردم را نیز به خطر می‌اندازد.
وانت‌بارهای متخلف شناسایی شده‌اند
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان اظهار داشت: وانت‌بارهایی که به‌صورت هدف‌مند و سازماندهی شده اقدام به سد معبر و فروش محصولات کشاورزی مختلف در سطح شهر کرمان می‌کنند را شناسایی کرده‌ایم.
او ادامه داد: به وانت‌بارهای متخلفی که اقدام به فروش محصولات کشاورزی و سد معبر می‌کنند اخطار قانونی و کتبی داده می‌شود و در نگاه اول باید از موقعیت سد معبر خارج شوند.
تشریح مجازات خاطیان
هاشمی‌نژاد اظهار داشت: بعد از دریافت اخطار در صورت رویت مجدد وانت‌بارهایی که سد معبر کرده‌اند، ترازو، کارت‌خوان یا کارت شناسایی رانندگان این خودروها گرفته می‌شود.
وی افزود: در صورت اخذ کارت شناسایی رانندگان این وانت‌بارها، ضمانت از آنها گرفته خواهد شد بعد از گرفتن تعهد، وسایل این رانندگان بازگردانده می‌شود.
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان بیان کرد: در صورت تکرار سد معبر در مراحل بعد شماره پلاک خودروهای متخلف برداشته و بعد از مستندسازی توقیف پلاک می‌شوند.
او با اشاره به اینکه توقیف پلاک این خودروها از یک هفته تا یک ماه بر حسب جرمی که مرتکب شدند خواهد بود، اظهار داشت: طول مدت توقیف پلاک این خودروها به تعداد دفعات سد معبر و استهلاک معابر و وسایل عمومی بر می‌گردد. هاشمی‌نژاد خاطرنشان کرد: بعد از طی دوره توقیف پلاک، تعهد از رانندگان این خودروها گرفته و وسایلشان بازگردانده خواهد شد. او بیان کرد: در صورت رویت مجدد وانت‌بارهای متخلف، این چرخه مجدد تکرار و برخوردهای لازم تا مرحله توقیف پلاک ادامه پیدا می‌کند؛ اما در بسیاری از موارد خودروهای متخلف در شرایطی که توقیف پلاک می‌شوند اصرار زیادی به ادامه تخلف سد معبر ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 16
  • امروز: 109
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,534
  • ماه: 7,318
  • سال: 24,710