جلوی دولتی شدن صندوق بازنشستگی مس گرفته شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1571

جلوی دولتی شدن صندوق بازنشستگی مس گرفته شود
از یک سال و نیم پیش تا کنون دولت درصدد تجمیع صندوق های بازنشستگی است که در این راستا دست بر روی صندوق بازنشستگی مس هم گذاشته و خواهان بردن این صندوق به وزارت رفاه شده است. این مساله باعث شده ۶ هزار و پانصد نفر از بازنشستگان شرکت مس دچار نگرانی شوند، زیرا این صندوق کاملا خصوصی و متعلق به همین بازنشستگان بوده و تاکنون یک ریال از دولت به این صندوق کمک نشده است.
مصوبه اخیر دولت در مورد این صندوق مغایرت با قانون اساسی دارد زیرا سهامداران صندوق بازنشستگی اشخاص خصوصی مشخصی بدون عضو گیری جدیدی هستند. در نتیجه مالکیت آن در اختیار اشخاص مشخصی بوده است. بنابراین سلب اختیارات مالکانه، در مدیریت سهامداران این صندوق و انتقال به بخش دولتی، با اصل فقهی و شرع مقدس مغایرت دارد.
یکی از کارشناسان و فعال شرکت ملی مس در گفت و گو با بازار بیان کرد: اسفند ماه سال ۱۴۰۰ شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی مصوبه ای در مورد تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی شرکت ملی مس تصویب کرد که از نظر ما کاملا غیرقانونی و غیر شرعی است.
وی افزود:صندوق بازنشستگی مس ما جزء صندوق های خاص محسوب می شود. زیرا یک صندوق خصوصی است و دولتی و عمومی نیست. از سال ۸۷ هم هیچ ورودی جدیدی نداشته است، بنابراین صندوق از سهم کارگران و کارفرمایان تشکیل شده است. اما الان دولت می خواهد این صندوق خصوصی را با صندوق های زیر مجموعه خودش ادغام کند.
به گفته این منبع آگاه؛ شرکت مس هم کمتر از ۵۰ درصد سهامش متعلق به دولت است، بنابراین هم شرکت مس خصوصی است و هم صندوق بازنشستگی مس یک شرکت خصوصی به حساب می آید.
وی افزود: طبق قانون تجمیع صندوق ها، وزارت رفاه تصمیم دارد، صندوق مس را هم در صندوق های دولتی ادغام کند. به استناد ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی مس باید به وزارت رفاه بپیوندد، اما شرکت ملی صنایع مس ایران و بازنشستگان معتقدند به دلیل خصوصی بودن صندوق مس، الحاق آن به وزارت رفاه خلاف قانون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 99
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,009
  • ماه: 7,647
  • سال: 25,211