مرگ کاوی در زغال سنگ. دو نفر دیگر به لیست مردگان معادن اضافه شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1351

مرگ کاوی در زغال سنگ. دو نفر دیگر به لیست مردگان معادن اضافه شد

قدر یک چشم بر هم زدن. برای محسن و عبدالحمید همین قدر زمان برد. از زاهدان به کرمان آمده بودند تا چرخ زندگیشان بچرخد، ریزش معدن اما چشمشان را برای همیشه به روی دنیا بست. هر دو همان شب رفته بودند اما نامشان به همراه تن سردشان صبح روز بعد در کنار «اکبر رهجو» و دیگر جان باختگان حوادث معادن زغال سنگ کرمان نشست. از زمان کلنگ زنی اولین و تنها پایگاه امداد و نجات شمال استان بیش از یک سال گذشته و هنوز در نبود این پایگاه جوانان بیشتری هستند که در تهدید مرگ قرار می‌گیرند.

 ۱۹: ۳۰ دقیقه. این تایم حادثه و زمان مرگ محسن قاسمی و عبدالحمید ناصری است. ۲کارگر ۳۳ تا ۳۶ ساله که بعد از ریزش معدن نامشان برای همیشه از صفحه روزگار پاک شد . سیف اللهی رییس اداره کار کوهبنان مدعی است که هر دو در همان لحظه فوت می‌کنند. اینکه چرا در این ساعت کارگران در بخش استخراج مشغول کار بودند ؟ سوالی است که علتش دو شیفت بودن معدن اعلام می‌شود. سوال بعد رعایت ایمنی در کارگاه و علت حادثه است؟ پاسخ هر دو اما جمله « در دست بررسی است»

این سومین بار از ابتدای امسال است که  دست معادن کرمان آغشته به خون شده. در اولین روز از شهریورماه ریزش معدن هشتونی، «اکبر رهجو» را از دیدن چهل و یکمین بهار ناکام گذاشت.مجید توکلی سرپرست فرمانداری کوهبنان درباره ریزش معدن هشتونی طغرالجرد به ایسنا گفته بود:« این واقعه در ساعت ۱۱:۴۰ رخ داد»به گفته او، ۶ معدن‌چی در این معدن در حال فعالیت بودند که معدن دچار ریزش می‌شود که یک نفر از این کارگران متاسفانه جان خود را از دست می‌دهد. حادثه اول نیز به  پنج‌شنبه ۳۰ تیر با ریزش معدن ارزوییه بر می‌گردد. در پی حادثه ریزش معدن کروم شهرستان ارزوئیه در بعداز ظهر پنجشنبه ۳۰ تیرماه، سه نفر زیر آوار گرفتار شدند.یک نفر از کارگران در ساعات اولیه حادثه از زیر آوار نجات داده و به بیمارستان منتقل شد اما ۲ نفر دیگر این شانس را نداشتند.

افزایش حادثه دیدگان شغلی

 تعداد حوادث شغلی  افزایش یافته. سند این حرف آمار مرکز اطلاعات راهبردی وابسته به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کشور است. طبق این آمار تعداد حادثه دیدگان از ۴۴هزار و ۴۹۱ نفر به ۴۵ هزار و ۹۰۴ نفر رسیده است. سهم کرمان هزار و ۹۶ نفر است که حدود هزار و ۷۹ نفرشان مرد بودند و ۱۷ نفر زن. بیشتر این افراد در گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال قرار داشتند؛ یعنی بیش از ۱۰ هزار  و ۳۰۰ نفر.

طبق آمار این مرکز که ناشی از رصد کارگاه‌های تحت پوشش قانون کار است، از هزار و ۹۶ نفری که در کرمان در سال ۱۴۰۰ حادثه دیدند ۱۷ نفر جانشان را از دست دادند و ۱۷۰ نفر عضوی از بدنشان قطع شده و غرامت گرفتند . هر چند که این آمار هم‌خوانی با آمار پزشکی قانونی ندارد. طبق آمار پزشکی قانونی ۶۱ نفر به دلیلی که در پرونده‌اشن مرگ بر اثر حوادث کار درج شده جانشان را از دست دادند.

بیشرین حوادث و مرگ در ساختمان و بعد صنعت است . حوادثی که رخلاف معدن گاها حتی خبری از آن‌ها در بین رسانه‌های رسمی کشور هم درج نمی‌شود. احمدرضا پرنده، مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرداد ماه امسال اعلام کرده بود که ۷۰ درصد علل حوادث کار مربوط به شرایط غیرایمن و ۲۰ الی ۳۰ درصد به دلیل بی‌احتیاطی کارگران است.

ایمنی اولویت آخر معادن

ایمنی اول خواسته‌ای است که به گفته این بازرس در میان خواسته‌هایی  چون دریافت حقوق و مطالبات کارگری و امنیت شغلی به یغما رفته است . این موضوع اما در کرمان به دلیل معدنی بودن حساس‌تر هم هست.

استانی که به عنوان قطب معادن کشور شناخته می‌شود همچنان یک پایگاه امداد و نجات ندارد.  ۳۰ فروردین سال۱۴۰۰ بود که در جلسه هماهنگی احداث پایگاه امداد و نجات معادن شمال استان کرمان بر لزوم ایجاد مرکز امداد و نجات پیشرفته ، مدرن و در دسترس ویژه معادن شمال استان کرمان تاکید شد. صادق زاده ، فرماندار زرند در این نشست با بیان اینکه وجود نداشتن مرکز امداد و نجات در دسترس برای معادن زغال سنگ شهرستان‌های زرند و کوهبنان (شمال استان کرمان) مشکلات متعددی را برای سلامت جان کارگران  به وجود آورده، از حوادث متعدد معادن گفته بود و خواسته بود تا هر چه زودتر کلنگ این پایگاه بر زمین بخورد. اوایل اسفند هم محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده کرمان و راور از افتتاح این پایگاه تا اوایل سال آینده خبر داده بود. پور ابراهیمی در نشست مشترک با معاون معدنی وزیر، مدیر عامل ایمیدرو و مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی رئیس سازمان صمت استان وعده داده بود تا این پایگاه با مسئولیت واگذاری زمین توسط سازمان صمت به سرانجام برسد. او گفته بود: «بزرگترین پایگاه امداد و نجات معدن در شمال کرمان در محدوده راور با بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری از ابتدای سال آینده با مسئولیت کامل و مسئولیت واگذاری زمین توسط سازمان صمت انجام می‌شود.»

با این حال چندین ماه بعد از گذشت وعده پایگاه امداد و نجات این پایگاه در مرحله کنگ‌زنی مانده و هنوز حتی سازه سطحی این بنا ایجاد نشده است . پایگاهی که شاید در صورت استقرارش جوان‌های کمتری بودند که به کام مرگ می‌رفتند. 

 

طبق آمار وزارت کار که حاصل  رصد کارگاه‌های تحت پوشش قانون کار است، از هزار و ۹۶ نفری که در کرمان در سال ۱۴۰۰ حادثه دیدند ۱۷ نفر جانشان را از دست دادند و ۱۷۰ نفر عضوی از بدنشان قطع شده و غرامت گرفتند . هر چند که این آمار هم‌خوانی با آمار پزشکی قانونی ندارد. طبق آمار پزشکی قانونی ۶۱ نفر به دلیلی که در پرونده‌اشن مرگ بر اثر حوادث کار درج شده جانشان را از دست دادند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 19
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,929
  • ماه: 7,567
  • سال: 25,131