بیش از ۲ سال از قول استاندار سابق و رئیس جهاد کشاورزی وقت برای را‌ه‌اندازی مجموعه مرغ گوشتی توسط کشت و صنعت می‌گذرد، اما هنوز کلنگی هم به زمین زده نشده است. تکمیل زنجیره تولید مرغ در جنوب در حد وعده ماند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1573

بیش از ۲ سال از قول استاندار سابق و رئیس جهاد کشاورزی وقت برای را‌ه‌اندازی مجموعه مرغ گوشتی توسط کشت و صنعت می‌گذرد، اما هنوز کلنگی هم به زمین زده نشده است. تکمیل زنجیره تولید مرغ در جنوب در حد وعده ماند
گزارش | سمیه خدیشی
مدیرعامل کشت و صنعت جیرفت مطرح کرد: شرکت آماده اجرای تعهدش است، اگر متولیان امر مشکل تامین آب را حل کنند
کاغذوطن- توانایی هر منطقه در تولید مرغ نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی ساکنان آن منطقه دارد. جنوب کرمان همیشه در تأمین بازار مرغ با مشکل مواجه بوده و حتی در زمان‌هایی این مسئله به چالش جدی در این منطقه تبدیل شده است. برای حل این چالش ایده راه‌اندازی زنجیره مرغ را در جنوب کرمان دادند؛ اما با‌گذشت بیش از۲ سال از دادن این وعده هنوز کاری از پیش نرفته است.
جنوب استان کرمان در بسیاری از ظرفیت‌ها مثل کشاورزی و معادن در کشور زبانزد است. ظرفیت تولید محصول خارج از فصل این منطقه به گفته متولیان بخش کشاورزی بارها کشور را از بحران خارج کرده و به‌تنهایی جور تولید را در کل کشور کشیده است.
اما علی‌رغم تولید مثال‌زدنی این منطقه در محصولات گلخانه‌ای، مرکبات و یا سیب‌زمینی و پیاز و دیگر محصولات جالیزی در فصل زمستان که تولید در کشور به حالت رکود درآمده است نتوانسته است در تولید مرغ گوشتی قدمی بردارد و نیاز حداقلی ساکنان خود را برطرف کند و برای تأمین گوشت مرغ شهروندان دست جهاد کشاورزی جنوب کرمان به سمت سایر استان‌ها از جمله شمال استان دراز بوده است.
*جنوب کرمان از صنعت مرغداری عقب افتاده
اینکه جنوب کرمان چرا در صنعت مرغداری دچار عقب‌افتادگی شده جای سؤال دارد.
آن طور که خبرگزاری فارس آورده است، در جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان مورخ تیرماه ۱۴۰۰ رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان می‌گوید: ما دو سازمان مستقل در استان هستیم تا امروز مرغ جنوب استان را تأمین کرده‌ایم؛ اما دیگر نمی‌توانیم جواب دهیم، مرغ شمال استان را راحت به جنوب می‌دهیم و روزها التماس به استان‌های دیگر می‌کنم که مرغ به ما بدهند یا کیلو، کیلو مرغ از استان‌های دیگر وارد می‌کنم، باید کمک کنید تا گوشت جنوب استان تأمین شود.
سعید برخوری رئیس وقت جهاد کشاورزی جنوب کرمان در همان جلسه توپ عدم توسعه مرغداری‌ها در جنوب را به زمین جهاد کشاورزی شمال استان می‌اندازد و این‌گونه جواب می‌دهد: توسعه مرغداری‌ها مربوط به دهه ۶۰ الی ۷۰ است که تسهیلات سه درصد داده می‌شود و مجوزها هم آزاد بود در آن زمان جهاد کشاورزی جنوب مستقل نبود، از دهه ۸۰ مجوز مرغداری ممنوع شد و ما یک مرغداری نداشتیم و مجوز ۱۵ الی ۱۶ مرغداری کنونی که در جنوب است را صادر کردم؛ زیرا هر چه به وزارتخانه مکاتبه کردیم اجازه ندادند .
او در ادامه می‌گوید: مرغی که در شمال استان تولید می‌شود نهاده ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند مال کسی نیست و مربوط به تمام ملت ایران است؛ زیرا تمام ملت سرانه آن را پرداخت می‌کنند، به دلیل سوءمدیریت در شمال استان مرغداری‌ها در جنوب توسعه پیدا نکردند و امروز در جنوب استان باید تاوان بد مدیریتی را پس بدهند.
او در همان جلسه به وعده راه‌اندازی زنجیره مرغ توسط کشت و صنعت اشاره می‌کند و می‌گوید: کشت و صنعت را مجبور کرده‌ایم که زنجیره تولید یک میلیون قطعه جوجه‌ریزی در جنوب را احداث کنند که در حال انجام مراحل تحقیقات قرار دارد
آخرین روز اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بود که زینی وند استاندار وقت در جلسه‌ای با نام بررسی مشکلات و بحران‌های حوزه کشاورزی جنوب کرمان با حضور، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب، و نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در محل سازمان کشاورزی جنوب کرمان حاضر شد. در این جلسه چالش تأمین نیاز مرغ بازار جنوب کرمان به‌عنوان یکی از مشکلات چند ماه اخیر منطقه مطرح شد و استاندار هم نگرانی خود را از این موضوع این‌گونه مطرح کرد که: «خجالت می‌کشم که استانی با پهناوری کرمان از استانی دیگر با وسعت خیلی کمتر بعضاً به‌اندازه یکی از شهرستان‌های کرمان، تقاضای مرغ کند»
در همان جلسه بود که مدیرعامل تعاون روستایی کشور خطاب به کشت و صنعت یکی از شرکت‌هایی بزرگ منطقه که دارای ظرفیت و توانایی لازم است و البته ۶۰درصد سهام شرکت از آن تعاون روستایی است، پیشنهاد ورود این شرکت را به تولید مرغ و تخم‌مرغ منطقه داد.
پیشنهادی که به دل استاندار نشست و برای حل مشکلات این طرح و تأمین تسهیلات موردنیاز آن وعده همراهی و پیگیری ویژه داد. زینی وند مصوبه اصلی این جلسه را تکمیل زنجیره مرغ و تخم‌مرغ در سطح دو میلیون قطعه توسط کشت و صنعت اعلام کرد.
از آن مصوبه و دستور پیگیری ویژه استاندار بیش از ۲ سال می‌گذرد و بعد از آن هم جنوب کرمان در تأمین مرغ خود ماند و اوضاع تغییری نکرد.
*مشکل تامین آب سد راه است
از مدیرعامل کشت و صنعت از روند طرح سؤال کردیم؟
مدیرعامل کشت و صنعت می‌گوید: طرح از طرف ما قابل اجراست اگر زمین را به ما واگذار کنند و مشکل تأمین آب حل شود کار را شروع می‌کنیم.
احمد بینا به تحقیقات انجام‌گرفته در خصوص جانمایی مکان پروژه اشاره کرد و گفت: جانمایی مجموعه مرغداری در دشت جیرفت امکان‌پذیر نبود؛ زیرا در این محدوده به دلیل اقلیم و آب‌وهوای منطقه که حدود هشت ماه از سال هوا گرم است با افزایش هزینه‌های خنک‌کردن محیط مرغداری و هزینه‌های تأمین برق روبرو می‌شدیم و در نتیجه هزینه‌ای تولید بالا می‌رفت که توجیه نداشت و به همین دلیل باتوجه‌به اشرافی که به منطقه داشتیم منطقه سرگز در بخش اسفندقه جیرفت را انتخاب شد
بینا توضیح داد: زمینی به مساحت حدود ۱۰ هکتار که زیر مجموعه منابع طبیعی است معرفی شد و منتظر تأمین آب زمین هستیم.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت ادامه داد: لازمه گرفتن زمین و اخذ پروانه داشتن آب است و مشکل آب باید بین وزارت نیرو و استانداری و سازمان جهاد کشاورزی حل شود.
او افزود: تا جایی اطلاع دارم جهاد کشاورزی از طریق استانداری در حال پیگیری موضوع است و از ادامه روند اطلاعی ندارم.
*وابستگی ۸۰ درصدی به استان‌‌های دیگر
معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیاز مرغ گرم و منجمد جنوب کرمان را حدود ۶۰ تن اعلام کرد و گفت: جنوب کرمان با داشتن ۱۴ واحد مرغ گوشتی ۲ واحد بوقلمون، یک واحد بلدرچین و یک واحد تخم‌گذار تنها ۱۵ درصد از نیاز مرغ منطقه را تأمین می‌کند.
علیرضا تارم با بیان اینکه مشکلی در تأمین گوشت قرمز موردنیاز ساکنان منطقه نداریم افزود: در تأمین نیاز روزانه مرغ جنوب کرمان هشتاد درصد نیاز منطقه را از استان‌های دیگر و عمدتاً از شمال استان وارد می‌کنیم.
تارم با بیان اینکه سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمای گذاری در این صنعت ندارند دررابطه‌با روند اجرای وعده تکمیل زنجیره مرغ توسط کشت و صنعت، اظهار کرد: کشت و صنعت تمایلی ندارد در زمین‌های تحت اختیار خود در محدوده وکیل‌آباد جیرفت سرمایه‌گذاری انجام دهد و بعد از بررسی هی انجام شده منطقه سرگز مناسب دیده شد.
علیرضا تارم عنوان کرد: این صنعت نیاز به آب چندانی ندارد؛ اما برای تأمین همین مقدار هم به مشکل خوردیم و مکاتبات اداری لازم انجام‌گرفته است و قول‌های هم از طرف وزارت نیرو داده شده است.
وعده تکمیل زنجیره مرغ همچنان بر زمین‌مانده است و جنوب کرمان باید مرغ بازار خود را از شهرها و استان‌های مجاور تهیه کند همه این موارد در حالی است که همین تعداد مرغداری فعال در جنوب کرمان هم در نبود کشتارگاه صنعتی به مرکز استان می‌روند و جنوب کرمان سهم تولید خودش را نیز باید از شمال مطالبه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 138
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,048
  • ماه: 7,686
  • سال: 25,250