کاهش اثرات خشکسالی در کرمان با عملیات آبخیزداری

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1573

کاهش اثرات خشکسالی در کرمان با عملیات آبخیزداری
معاون منابع طبیعی کرمان گفت: فعالیت‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری جزو راهکارهای مؤثر و زیربنایی در زمینه پیشگیری از خسارات ناشی از سیل است.
حسین شجاعی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، در جریان بازدید از طرح‌های آبخیزداری شهرستان ارزوئیه گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری، راه‌هایی برای جلوگیری از پایین‌رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، افزایش آب‌دهی چاه‌ها و قنوات و راه مؤثری برای کنترل و کاهش خسارات ناشی از سیلاب محسوب می‌شوند.
او افزود: بخش صوغان به دلیل موقعیتی که داراست، یکی از مناطق سیل‌خیز شهرستان محسوب می‌شود.
شجاعی تصریح کرد: فعالیت‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری جزو راهکارهای مؤثر و زیربنایی در زمینه پیشگیری از پیامدها و خسارات ناشی از سیل است؛ چرا که می‌توان از طریق آن در دوران ترسالی، بارش‌های مازاد را ذخیره کرد و در زمان حاکمیت خشکسالی با هدایت بهینه و بهره‌وری از حداقل بارش‌ها تبعات خشکسالی را به حداقل رساند و برای همین امر، یازده سازه آبخیزداری از نوع بند سنگی ملاتی با مجموع حجم عملیات ۴۳۰۳ مترمکعب و کنترل و ذخیره رواناب ۵۴۹۳۱ مترمکعب در بخش صوغان شهرستان ارزوئیه در حال ساخت است.
شجاعی با اشاره به اهمیت نقش عملیات آبخیزداری در امنیت زیستی عنوان کرد: میزان سطح تحت پوشش عملیات آبخیزداری در بخش صوغان شهرستان ارزوئیه در سال جاری ۱۲۹۹ هکتار با حجم رواناب تولید شده ۳۷۷۳۰۷ مترمکعب است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اهداف اجرای این طرح‌ها را کنترل و مدیریت سیلاب، حفاظت اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی از خطر سیل، کنترل رسوبات، تغذیه آبخوان‌های دشت صوغان، جلوگیری از فرونشست بیشتر زمین در دشت صوغان بیان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 52
  • امروز: 217
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,642
  • ماه: 7,426
  • سال: 24,818