بالاترین نرخ بیکاری زنان کرمانی در سالی که ادعای شد ۶درصد اشتغال ایجادی برای زنان بود. سال گذشته ۳۴درصد از زنان جویای کار، بیکار ماندند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1587

بالاترین نرخ بیکاری زنان کرمانی در سالی که ادعای شد ۶درصد اشتغال ایجادی برای زنان بود. سال گذشته ۳۴درصد از زنان جویای کار، بیکار ماندند
گزارش|مرضیه قاضی زاده
همان قدر که زنان تهرانی به دنبال اشتغال و فعالیت در بازار کار هستند، زنان کرمانی هم هستند. نرخ مشارکت اقتصادی زنان کرمانی طبق داده‌های سالنامه آماری ۱۴۰۱، ۱۳.۶ و زنان پایتخت نشین ۱۳.۴ درصد است. هر دو به دنبال شغل‌اند با این تفاوت که در پایتخت از هر ۱۰۰ زنی که وارد بازار کار می‌شود، ۸۷ نفر شاغل می‌شود و در کرمان این نسبت ۶۶ نفر در از ۱۰۰ نفر است؛ بیشترین نرخ بیکاری در جامعه زنان در کل استان‌های کشور. این جایگاه در سالی برای استان رقم خورده که طبق اطلاعات سامانه رصد بیشترین اشتغال ایجادی استان برای جامعه زنان بوده است.
سال گذشته اختلاف نرخ بیکاری مردان و زنان کرمانی به ۵ برابر رسید. از هر ۱۰۰ مرد کرمانی جویای کار، تقریبا ۷ نفر( عدد دقیق نرخ بیکاری مردان۶.۶) بیکار می‌مانند اما در زنان کرمانی این عدد حدود ۳۴ نفر به ازای هر صد زن جویای کار است. در میان زنانی که در کرمان سر کار رفتند، ۷۲.۸ د رصدشان در بخش خصوصی شاغل شدند و الباقی در بخش عمومی. نسبت اشتغال هم که تقسیم زنان شاغل به کل جمعیت در سن کار را نشان می‌دهد، سال گذشته به عدد ۹درصد رسیده؛ یعنی ۹ نفر از هر صد زن در سن کار شاغل است.
بازار کار اصلی زنان کرمانی در بخش خدمات با درصد ۵۲ درصد و بعد هم کشاورزی با ۳۶ درصد است و الباقی مربوط به بخش خدمات( ۱۲) است. این درحالی است که در استانی مثل فارس که سهم بخش‌های اقتصادی‌اش مشابه کرمان است سهم زنان شاغل در بخش کشاورزی ۱۴ درصد است و ۷۳درصد از زنان شاغل این استان از شاغلین بخش خدمات هستند. در تهران نیز مثل فارس و البرز و مازندران سهم زنانی که در بخش خدمات شاغل شدند بالای ۷۰ درصد است. موضوعی که تا حدی گفته مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان را که دلیل اشتغال پایین بانوان را حضور دفاتر شرکت‌های کرمانی در استان تهران و کاشتن از بخش خدمات بود را توجیه می‌کند.
درست در سالی کرمان رکورد نرخ بیکاری بانوان را شکسته است و با عدد ۳۳.۹درصد، رتبه یک را به خود اختصاص داده که طبق اطلاعات سامانه رصد، بیشترین اشتغال ایجادی استان در سال ۱۴۰۱ برای جامعه زنان بوده است. بنا به اطلاعاتی که مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در اختیار کاغذ وطن قرار می‌دهد، ۴۱هزار و ۱۴نفر یا به عبارتی ۶۱ درصد از اشتغال ایجادی در سال گذشته برای جامعه زنان بوده است.
مشخص نیست که این تعداد از زنان در کجا و چه شغل‌‌‌هایی مشغول به کار شدند اما به صورت کلی و برمبنای داده‌هایی که منبع آن‌ها سامانه رصد است از ۶۷هزار و ۴۴۹ شغلی که استان مدعی ایجادش در سال گذشته بوده، ۵۷ هزار و ۱۸۵ شغل برای مقطع تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم بوده که خود گویای این است که این اشتغال دردی از جامعه بالای زنان تحصیلکرده و دانشگاه رفته کرمان دوا نکرده است. پیش‌تر رییس اتاق بازرگانی کرمان نیز اعلام کرده بود که قریب به ۷۰درصد از این اشتغال ایجادی استان هم به صورت خود اشتغالی بوده و این مشاغل پایداری ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 101
  • دیروز: 249
  • هفته: 1,758
  • ماه: 7,870
  • سال: 25,611