مشاور مواد شیمیایی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان: احداث کارخانه مواد شیمیایی اشتغال پایدار را به ارمغان می‌آورد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1593

مشاور مواد شیمیایی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان: احداث کارخانه مواد شیمیایی اشتغال پایدار را به ارمغان می‌آورد
به گفته مشاور مواد شیمیایی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، احداث کارخانه مواد شیمیایی وابستگی کشور به واردات را کاهش داده و اشتغال پایدار را به ارمغان می‌آورد.
به گزارش روابط‌عمومی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان؛ دکتر سید محمد سیدباقری مشاور مواد شیمیایی این منطقه ظرفیت انسانی شهرستان رفسنجان را مهم‌ترین نقطه قوت آن دانست و گفت: مردم رفسنجان با خصوصیاتی نظیر سخت‌کوشی، عزم و انگیزه قوی، همت بالا و تلاش مداوم، قادرند در بخش‌های مختلف فعالیت کرده و نقش مهمی در توسعه شهرستان و کشور ایفا نمایند.
سیدباقری اضافه کرد: علاوه بر مردمان این خطه، ظرفیت‌های خدادادی کم‌نظیری همچون معادن با ظرفیت بالا و خاک زرخیز، پتانسیل و ظرفیت این منطقه را صدچندان کرده است.
او تصریح کرد: برنامه‌ریزی گذشته مبنی بر احداث کارخانه ۲۵ هزارتُنی مواد شیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، تصمیمی بسیار قابل‌تحسین بود؛ اما به نظر می‌رسد که این طرح تقریباً به دست فراموشی سپرده شده است.
مشاور مواد شیمیایی منطقه ویژه رفسنجان از اهمیت کارخانه مذکور به لحاظ محصولات قابل‌تولید گفت و ادامه داد: اجرای این طرح می‌توانست وابستگی کشور به واردات را کاهش داده و اشتغال پایدار را به ارمغان آورد و محصولات این کارخانه علاوه بر پاسخگویی به نیازهای صنعت مس، می‌توانست نیازهای بسیاری از صنایع دیگر را نیز تأمین کنند.
سیدباقری ضمن مطالبه از مسئولین شهرستان و صنایع ملی مس ایران، بیان کرد: انتظار می‌رود که احداث فازهای مهم این طرح را در اولویت قرار دهند تا علاوه بر کاهش وابستگی صنعت کشور به خارج، دیگر صنایع و مردم رفسنجان از مزایای آن بهره‌مند شوند.
او تأکید کرد: این اقدام نه‌تنها به توسعه صنعت مس و ارتقای صنعت کشور کمک می‌کند، بلکه از منظر اقتصادی نیز سودآور خواهد بود و به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی در منطقه کمک خواهد کرد.
مشاور مواد شیمیایی منطقه ویژه رفسنجان ضمن اشاره به اینکه استان کرمان دارای بیشترین باغات در کشور است، تأکید کرد: وجود و توسعه کارخانه‌های تولید کود و سموم شیمیایی در رفسنجان، به‌ویژه در منطقه ویژه رفسنجان، یک مزیت برای این شهرستان به‌حساب می‌آید و گسترش این کارخانه‌ها می‌تواند به طور قابل‌توجهی به ایجاد اشتغال در این زمینه کمک کنند.
سید باقری بیان کرد: باتوجه‌به تولید ۲۰۰ هزارتُنی مس کاتدی در سال می‌توان با فعال‌نمودن صنایع پایین‌دستی مس، اقتصاد رفسنجان و حتی کشور را متحول نمود و خام‌فروشی با سود اندک را به تولیدات با ارزش‌افزوده چندین برابر تبدیل نمود.
او ادامه داد: از دیگر ظرفیت‌ها که می‌توان به آن اشاره کرد ظرفیت بزرگ تولید اسیدسولفوریک است که خود می‌تواند نیرومحرکه بسیاری از صنایع پایین‌دستی باشد.
سیدباقری با بیان اینکه امروزه اکثر ترکیبات سولفاته از اسیدسولفوریک مشتق می‌شوند و این ماده استراتژیک ظرفیت بسیار بزرگی را برای رفسنجان ایجاد کرده است؛ تصریح کرد: به‌جز ترکیبات سولفاته، تولید بسیاری از مواد شیمیایی همچون اسید فسفریک با استفاده از اسیدسولفوریک انجام می‌شود.
مشاور مواد شیمیایی منطقه ویژه رفسنجان تأکید کرد: باتوجه‌به حجم بالای واردات خاک فسفاته، در صورت مطالبه و همت مسئولین و سرمایه‌گذاران، می‌توان با تولید اسید فسفریک که خود ماده اولیه بسیاری از ترکیبات شیمیایی است، از این ماده مهم به‌منظور توسعه صنعت در این منطقه بهره برد.
او ایراد کرد: علاوه بر موارد گفته شده در صورت راه‌اندازی کارخانه کربن‌دی‌سولفید که این ترکیب ماده اولیه صنایع معدنی و لاستیک‌سازی است، می‌توان شاهد توسعه محصولات پایین‌دستی و اشتغال در شهرستان باشیم.
سید باقری گفت: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان باهدف تحقق شعار “رفسنجان در مسیر توسعه پایدار”، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا با شناخت دقیق از فرصت‌ها و چالش‌ها، با همراهی سرمایه‌گذاران و مسئولین، گام‌های مؤثری در این راستا بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :