اعظمی: تشکیل استان کرمان جنوبی تنها راه محرومیت‌زدایی از این منطقه است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1595

اعظمی: تشکیل استان کرمان جنوبی تنها راه محرومیت‌زدایی از این منطقه است
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس، ضمن تشریح مشکلات متعددی که در حوزه انتخابیه‌اش وجود دارد تشکیل استان کرمان جنوبی را تنها راه محرومیت‌زدایی از این منطقه دانست.
ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی در گفت‌وگو با خانه ملت، در تشریح دلیل وجود قاچاق سوخت به‌عنوان یکی از معضلات اساسی حوزه انتخابیه خود، گفت: وقتی شغل نباشد یک جوان با خرید یک خودرو برای قاچاق سوخت جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازد بنابراین نبود اشتغال باعث می‌شود جوانان این منطقه دست به چنین اقدام خطرناکی بزنند کمااینکه در این مسیر بارها شاهد بروز حوادث تلخ و دردناک ناشی از تصادف خودروهای حمل سوخت بوده‌ایم.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باتوجه‌به اینکه حوزه انتخابیه‌ام نزدیک سیستان و بلوچستان و مرز مشترک با افغانستان و پاکستان است گاهی اوقات هر لیتر بنزین تا ۱/۵ دلار هم به فروش می‌رسد و قطعاً این موضوع یک بازار جذاب برای افراد ایجاد کرده است.
او تصریح کرد: رفع این معضل در گروی این است که دولت و سایر مسئولان مربوطه در این زمینه تدبیری بیندیشند ضمن اینکه در مجلس بعدی حتماً در این جهت اقدامی اساسی انجام شود.
اعظمی در بیان راهکاری برای استانداردسازی راه‌های حوزه انتخابیه خود، بیان کرد: بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جنوب استان کرمان یکی از مناطق محروم کشور است که فقیرترین مردم ایران در آن زندگی می‌کنند و قدم خوبی که رئیس‌جمهور برای کمک به مردم این منطقه برداشتند این بود که در هیئت دولت مصوب کردند که استان کرمان جنوبی تشکیل شود کمااینکه در ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۱ در مصلی جیرفت این موضوع را اعلام کردند که در تاریخ ثبت شد؛ بنابراین انتظار می‌رود که این مهم هر چه زودتر عملیاتی شود که قطعاً باعث تسریع محرومیت‌زدایی در استان کرمان خواهد شد.
او افزود: البته در دولت‌های قبل هم یک شورای راهبردی برای محرومیت‌زدایی تشکیل شد؛ اما تأثیر زیادی در رفع محرومیت در مناطق مختلف کشور نداشت کمااینکه ۷۳ درصد از ۱۰۰ درصد بودجه‌ای که دولت به استان کرمان تخصیص می‌داد در شمال استان و تنها ۲۷ درصد در جنوب استان هزینه می‌شد؛ بنابراین محرومیت این منطقه از قبل پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ادامه داشته است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره اینکه در حوزه انتخابیه حدود ۳۸۰۰ کیلومتر جاده روستایی و عشایری بلاتکلیف وجود دارد که اغلب صعب‌العبور هستند یادآور شد: یکی از بخش‌های این منطقه ساردوئیه است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم‌زمان با سمنان و یزد به بخش تبدیل شد؛ اما بعد از آن سمنان و یزد به استان ارتقا یافتند؛ اما ساردوئیه هنوز به سطح شهرستان نیز ارتقا پیدا نکرده است، هر چند که پرونده ارتقا این منطقه به شهرستان در دست بررسی است.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: عدم ارتقای این منطقه به شهرستان باعث شده که مشکلات راه‌های مواصلاتی آن رفع نشده و گازرسانی به آن در سال ۱۴۰۱ افتتاح شده و فاقد آب آشامیدنی کافی باشد و تعداد زیادی معادنی که در آن و جود دارد هنوز فعال نشده باشد و این عوامل باعث کاهش انگیزه افراد برای زندگی در این منطقه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 9
  • امروز: 189
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,424
  • ماه: 7,577
  • سال: 25,061