روستاهای در معرض خطر سیلاب تخلیه می‌شوند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1154

هشدار قرمز هواشناسی برای وقوع سیلاب

روستاهای در معرض خطر سیلاب  تخلیه می‌شوند

مرضیه قاضی‌زاده |کاغذ وطن

گزارش 

سطح هشدار هواشناسی از نارنجی به رنگ قرمز درآمده. استان از هر ۴ طرف جنوب، غرب، شمال و شرق مورد هجمه سیلاب است. پیش بینی‌ها می‌گوید بیشترین بارش در جبالبارزی است که برقش از شب قبل قطع شده. حدود دو هفته از سیلاب قبل گذشته ولایروبی‌هایی که قبلا صورت گرفته، شسته و سیل‌بندها تخریب شده؛ این یعنی استان حتی برای میزان بارشی کمتر از نیمی ازبارش قبل نیز آماده نیست. وضعیت فوق بحرانی است و هیمن مسئله منجر شده تا در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استاندار هرگونه خروج مدیران از استان را ممنوع اعلام کرده و دست فرمانداران را برای تصمیماتی همچون تخلیه روستاها باز گذاشته است.

  وقوع سیلاب حتمی است. در اطلاعیه سازمان هواشناسی ضمن اشاره به هشدارهای قبلی آمده است: « با توجه به شدت بارش‌های پیش بینی شده و همچنین با توجه به رطوبت خاک و گل و لای باقیمانده از بارش‌های قبل، فعالیت سامانه بارشی کنونی منجر به بروز سیلاب در غرب و جنوب شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، منوجان، فاریاب، رابر، بافت و پاره‌ای از مناطق شمال و شرق استان خواهد شد.»

این هشدار مربوط به ۲۵دی ماه است اما پیش از این هشدارهایی در تاریخ ۲۴، ۲۲، ۲۱ صادر شده بود. سطح هشدار ابتدا زرد و سپس نارنجی و آخرین بار در ۲۵ دی ماه قرمز اعلام شد. منطقه اثر نیز از غرب و جنوب به شرق و شمال نیز افزایش پیدا کرده. پیش بینی فعلی میزان بارشی برابر ۱۵۰ تا ۲۸۰ میلی متر در مدت کوتاه یک شنبه تا سه شنبه آینده است. پیش بینی این حجم از بارش در شرایطی است که  لایروبی‌های صورت گرفته  در سیلاب اخیر شسته شده و بعضا بندهای خاکی از بین رفته و دچار خسارت شدند.

*خروج مدیران از استان ممنوع اعلام شد

شرایط بحرانی است و علی زینی وند، استاندار کرمان در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران تاکید دارد که هیچ ترک فعلی از سمت مدیران پذیرفتنی نیست. خروج مدیران از استان ممنوع اعلام شده و دست مدیران و فرمانداران برای هرگونه اقدامی باز گذاشته شده:«اگر ۲۸۰ میلی متر در جبالبارز بارندگی شود، دشت عنبرآباد و رودبار از یک سمت و بم و زیر دست سد نسا از طرف دیگر سیلابی خواهد شد. هشدارها از قبل صادر شده و اگر کاری هنوز نکردید باید بسیج شوید تا جان مردم به خطر نیفتد.»

*فرمانداران میدانی عمل کنند

زینی وند در این ستاد تاکید کرد که فرمانداران خود را برای بدترین سناریو-بارش ۲۸۰میلی متری-آماده کنند. در این جلسه اختیار تام به فرمانداران داده شد که حتی از امکانات بخش خصوصی برای مهار سیلاب استفاده کنند:« اینجا با سلام و صلوات کاری راه نمی‌افتد.این بهانه که فلان پیمانکار،  دستگاه را نمی دهد، نداریم. فرماندار مطابق قانون  مصوبه بگیرند و با نیروهای نظامی دستگاه را بگیرند و کار کنند. » او معتقد است که مدیریت این شرایط با پشت میز نشینی امکان پذیر نیست:«فرمانداران باید پای کار بیایند و میدانی کار کنند. اینجا اعلام می کنیم، هر دستگاهی اعم از بخش دولتی و خصوصی نیاز به کمک و استفاده از تجهیزات و امکانات دارد باید صورتجلسه کند.»

*تخلیه روستاهای در معرض خطر

استان برای مدیریت سیلاب اخیر آماده نیست . برق نقطه بحرانی از همان شب گذشته قطع شده و عملا استان هیچ ارتباطی با بخش مرکزی جیرفت و عنبرآباد ندارد. این  ناهماهنگی ها در شرایطی رخ داده که هنوز سیلاب اصلی شروع نشده و استان برای نیمی از بارش قبلی هم آماده نیست:«لایروبی رودخانه‌ها در سیل ۲ هفته قبل مناطق را نجات داد، اما با پر شدن بستر رودخانه‌ها اکنون بارندگی ۱۰۰ میلی متری هم می تواند اثر تخریبی داشته باشد.»زینی وند معتقد است که در این شرایط حتی باید دهستان‌ها و روستاهای در معرض خطر تخلیه شوند و در همین زمینه نیز اختیار طام را به فرمانداران و مدیران شهرستان‌ها داده است:«اگر لازم است خانه‌های در معرض خطر سیلاب در مناطق پرخطر تخلیه شود . امروز و سه شنبه هفته جاری بارندگی، احتمال خطر جاری شدن سیلاب و وارد آمدن خسارات جانی و مالی را داریم که باید این خسارات را به حداقل برسانیم.»

استاندار کرمان:  

بهانه غافلگیری پذیرفتنی نیست

هشدار هواشناسی پیش از این صادر شده و از نگاه استاندار دیگر بهانه‌هایی من جمله غافلگیر شدن از سمت فرمانداران و مدیران استانی قابل قبول نیست:«هشدارهای هواشناسی قبلا صادر شده و ما هم ستاد بحران را برای آمادگی بیشتر تشکیل دادیم. هیچ مدیری حق گفتن واژه‌هایی من جمله غافلگیر شدیم را ندارد و هیچ یک از این موارد برای ما پذیرفتنی نیست.»

بارش‌ها آغاز شده و تا عصر روز گذشته ۱۲محور ارتباطی جنوب کرمان مسدود اعلام شده.  به گفته مجتبی رئیسی معاون راهداری راه اصلی برجک – ایرانشهر و محورهای فرعی در بخش جبالبارز جیرفت و نیز آبنماهای محور فرعی مظفرآباد – بیژن آباد و آبسردوئیه در رودبارجنوب مسدود شده‌اند.

او همچنین از  امکان مسدود شدن محور رودبار زهکلوت و زهکلوت ایرانشهر نیز خبر داده و هشدار داده تا مردم و رانندگان با توجه به حجم بارش ها از ترددهای غیر ضروری اجتناب کنند و در صورت تردد از گردنه های برفگیر جیرفت حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 28
  • امروز: 15
  • دیروز: 294
  • هفته: 1,595
  • ماه: 7,808
  • سال: 27,282