تورم ۷۰ درصدی در بخش خدمات. تورم خدمات در قله جا خوش کرده است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1539

تورم ۷۰ درصدی در بخش خدمات. تورم خدمات در قله جا خوش کرده است

نرخ تورم تولیدکننده در بهار ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۶۱.۹ درصد برآورد شده که در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

در تمامی شاخص های قیمتی، تورم تولید کننده خدمات در انتهای فصل بهار سال جاری افزایش یافته است. این شاخص نشان‌دهنده میزان تغییرات قیمت در اولین نقطه از فرآیند توزیع کالاست، به عبارت دیگر این تورم بیان می‌کند که میانگین قیمت دریافتی برای خدمات ارائه شده توسط تولید کنندگان در سطح کشور چقدر افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه این شاخص در بهار ۱۴۰۲ با نرخی نزدیک به ۶۲ درصد برآورد شده که بالاترین میزان به ثبت رسیده حداقل در یک دهه اخیر به حساب می‌آید. شاخص تورم نقطه به نقطه از رشد سطح عمومی قیمت‌ها در بازه زمانی مدنظر نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال گذشته اش به دست می‌آید.

همچنین تورم سالانه تولیدکنندگان خدمات حدود ۵۹ درصد و تورم فصلی این گروه، بالغ بر ۱۵.۵ درصد به ثبت رسیده که افزایش قابل توجهی در میزان آن‌ها رخ داده است.

افزایش تورم تولیدکننده گروه خدمات

آمارها نشان می‌دهد که تورم فصلی تولید کننده خدمات در بهار ۱۴۰۲ حدود ۱۵.۷ درصد رقم خورده که نسبت به تورم ۸.۹ درصدی زمستان ۱۴۰۱ به شکل قابل توجهی بالاتر است.

حتی تورم سالانه منتهی به بهار ۱۴۰۲ رشدی ۳ درصدی یافته و به ۵۸.۸ درصد رسیده است.

 

به طور کلی تورم تولیدکننده با یک تاخیر زمانی در تورم مصرف‌کننده منعکس می‌شود اما به عقیده برخی کارشناسان، تورم تولید کننده بخش خدمات به دلیل فاصله زمانی کوتاه‌تر در رسیدن کالا(خدمات نوعی کالا است) به دست مصرف‌کننده، سریع‌تر در تورم مصرف‌کنندگان انعکاس می‌یابد. به بیان دیگر فاصله زمانی بین تورم تولیدکننده خدمات با تورم مصرف کننده خدمات نسبت به سایر بخش ها کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 99
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,009
  • ماه: 7,647
  • سال: 25,211