دست معدن‌داری جنوب کرمان در حنای مس. مروجی، رئیس سازمان صمت جنوب: ملی مس هیچ سرمایه‌گذاری در جنوب نکرده

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1603

دست معدن‌داری جنوب کرمان در حنای مس. مروجی، رئیس سازمان صمت جنوب: ملی مس هیچ سرمایه‌گذاری در جنوب نکرده
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
حتی یک بیستم اکتشافات معدنی که در شمال استان انجام شده، در جنوب نشده. کل ذخایر کشف شده در جنوب ۳۰۰ میلیون تن است و در شمال ۸.۵میلیارد تن. سرمایه‌گذار عمده در جنوب نیست و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصولتی نیز باتوجه‌به لیست بلندبالای پهنه‌هایی که دستشان را رویشان گذاشتند حاضر به سرمایه‌گذاری در جنوب نیستند. حکایت همان گیرافتادن در باغ گل است که معادن مس جنوب به چشمشان نمی‌آید. جنوب ۵ کارخانه مس دارد که هیچ‌کدام جزء سرمایه‌گذاری ملی مس نیست و این بار استان تصمیم گرفته تا ابتدا معدن مس کرور که جزء ۵ معدن بزرگ کشور هست را از ملی مس بگیرد و بعد هم معدن مس دلفارد که به معدن رضی آباد مشهور است.
۱۵۰ روستای عنبرآباد تنش آبی دارند و حتی مزارع پرورش ماهی هم در بی‌آبی خشک شدند. مردمی که کشاورزی را نسل‌اندرنسل به ارث بردند دیگر از آن پولی در می‌آوردند. حجم بیکاری درست در منطقه‌ای بالا است که بزرگ‌ترین ذخیره معدنی کشور در آنجا خوابیده.
معدن مس کرور در ۶ کیلومتری شمال روستای رودفرق از توابع شهرستان عنبرآباد، جزء ۵ معدن بزرگ کشور است. حداقل ۷۰۰ میلیون تن ماده معدنی در این نقطه به ثبت رسیده. منطقه‌ای که سال‌ها شرکت ملی مس رویش دست گذاشته و هیچ کاری نکرده.
جنوب استان ۵۵ مجوز احداث کارخانه در ارتباط با معدن گرفته. ۱۴ مجوز تاکنون به بهره‌برداری رسیدند و طبق گفته رئیس سازمان صمت این نقطه ۱۰ کارخانه دیگر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رساند.
درست زمانی که شرکت مس با اخطاریه‌های سازمان صمت در مرحله احداث جاده برای کرور بود، یک شرکت خصوصی در روستای مطاع از توابع بخش اسماعیلی شهرستان جیرفت کارش را آغاز کرد. تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان در مطاع سرمایه‌گذاری شده و طبق گفته سازمان صمت کارخانه این شرکت تا دو ماه دیگر آماده افتتاح می‌شود و درب اشتغال به روی ساکنان منطقه باز می‌شود.
پنجمین ذخیره معدن، مس کرور اما همچنان در مرحله جاده‌سازی مانده و هیچ سرمایه‌گذاری در زمینه بهره‌برداری و یا احداث کارخانه صورت نگرفته است.
دو پرونده مس کرور و معدن رضی آباد آماده ارسال به شورای‌عالی معادن برای ابطال هستند. بااین‌حال هفته گذشته در تهران توافقی با خرمی شاد مدیرعامل مس شده تا این دو محدوده زیر نظر مس به بخش خصوصی واگذار شوند.
هفته گذشته با دستور وزیر صمت مقرر شد بهره‌برداری و احداث کارخانه برای معادن این شرکت به بخش خصوصی توانمند واگذار شود، مدل پیشنهادی همان مدلی است که در خصوص ایمیدرو و معدن تیتانیوم کهنوج اجرا شد. مسلم مروجی دراین‌رابطه می‌گوید: «شرکت ملی مس ذخایر خوبی را دست نگه داشته، اخطارهای زیادی طی این سال‌ها داده شده اما متأسفانه توجه نکردند و اجباراً به سمت ابطال رفتیم. بااین‌حال توافقی با آقای خرمی شاد صورت گرفت تا ملی مس احداث کارخانه و بهره‌برداری معدن را به بخش خصوصی واگذار کند.» این نوع واگذاری شبیه آن چیزی است که دررابطه‌با معدن تیتانیوم کهنوج صورت گرفت. معدنی با ذخیره معدنی ۵۰۰ میلیون تن که سال‌ها در ید ایمیدرو مانده بود و اقدامی دررابطه‌با آن صورت نگرفته بود. طبق گفته مروجی با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد پاسارگاد در این منطقه کارخانه کنسانتره اجرا شده و تا یک الی دو ماه دیگر افتتاح می‌شود.
شرکت ملی مس در جنوب ۲ پروانه بهره‌برداری و ۵ پروانه اکتشاف دارد که به گفته مروجی در مرحله اول ۲ پروانه بهره‌برداری مس کرور در عنبرآباد و بعد هم معدن رضی آباد واگذار می‌شود.
به گفته مروجی در صورت عدم فعالیت مس ۵ مجوز پروانه اکتشاف معدنی در رمشک نیز که ملی مس گرفته است ابطال خواهد شد.
شایان‌ذکر است که در منطقه جنوب کرمان تاکنون ۵ کارخانه مس توسط بخش خصوصی احداث شده است که شامل کارخانه مس ساردوئیه، کارخانه مس رمشک، کارخانه مس سرگز و کارخانه مس در مطاع و.. است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :