سهم ۱۵ درصدی از معادن؛ حسرتی که بر دل کرمانی‌ها ماند. رئیس سازمان صمت استان کرمان : ۸۵ درصد رشد اقتصادی استان مربوط به صنعت و معدن است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1644

سهم ۱۵ درصدی از معادن؛ حسرتی که بر دل کرمانی‌ها ماند. رئیس سازمان صمت استان کرمان : ۸۵ درصد رشد اقتصادی استان مربوط به صنعت و معدن است
گزارش| کاغذ وطن
استان کرمان در حالی به بهشت معادن شهره است که از منافع این ثروت عظیم خدادادی محروم مانده و اهالی معتقدند بازگشت سهم ۱۵ درصدی معادن به این استان در حد بسیار ناچیز است.
رئیس صمت شمال استان کرمان در گفتگو با بازار به قانون معادن اشاره و اظهار کرد: به استناد ماده ۱۴ قانون معادن، حقوق دولتی از معادن استان اخذ می شود.
مهدی حسینی‌نژاد ادامه داد: معادن جزو انفال و متعلق به همه است و بهره برداری از آنها به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می شود. شخص در قبال میزان مواد معدنی که برداشت می کند، سهمی که از سوی دولت مشخص شده را به حساب خزانه واریز می کند.
وی گفت: تبصره های ذیل ماده ۱۴ قانون معادن مشخص کرده که ۱۵ درصد حقوق دولتی باید به استان برگردد و با اولویت شهرستانی که معدن در آن قرار دارد، در راستای توسعه و رفاه اجتماعی آن منطقه هزینه شود.
رئیس صمت شمال استان کرمان گفت: همچنین به استناد تبصره ۴ ماده ۱۴ قانون معادن باید ۶۵ درصد حقوق دولتی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد و صرف توسعه زیرساخت های معدنی شود.
حسینی نژاد بیان کرد: ۱۲ درصد حقوق دولتی هم باید برای بازسازی و جبران خسارت های وارده به استان، در اختیار منابع طبیعی قرار بگیرد. همچنین ۵ درصد هم باید در اختیار صندوق ضمانت معدنی قرار بگیرد که بتواند تسهیلاتی را در اختیار مکتشفان یا بهره برداران معدنی قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه در قانون معادن برای همه این حوزه ها نقش دیده شده است، افزود: باید توجه داشت که قانون بودجه هر سال مسائل مالی را رصد می کند و معمولا در آن اتفاقاتی رخ می دهد که مسائلی که از سوی استان در بحث توسعه پایدار و برگشت منابع استانی دنبال می شود را دچار چالش می کند.
رئیس صمت شمال استان کرمان عنوان کرد: سال گذشته در استان کرمان بر اساس نرخ پایه کشوری تعیین شده از سوی شورای عالی معادن، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان کرمان اخذ و به حساب خزانه واریز شد. باید ۱۵ درصد این مبلغ از طریق خزانه به استان برگشت داده می شد و از سازمان مدیریت و برنامه استان هزینه می شد که این اتفاق رخ نداد و متاسفانه درصد بسیار ناچیزی برگشت داده شد.
وی با اشاره به اینکه معادن سهم حقوق دولتی خود را پرداخت می کنند، عنوان کرد: باید با کمک همه ارکان استان از دستگاه‌های اجرایی تا دستگاه‌های نظارتی و قضایی، سهم برگشت استان را دنبال کرده و در این زمینه مطالبه گری کنیم تا بتوانیم در راستای توسعه کرمان گام های بزرگی را برداریم.
رئیس صمت شمال استان کرمان به اشاره به اینکه کرمان به صمت صنعتی شدن پیش می رود، افزود: سهم جی دی پی استان کرمان از جی دی پی کشور در حال حاضر ۳.۹۰ تا ۴ درصد است که تقریبا نزدیک به ۸۵ درصد آن مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است. این رقم در پنج سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده است.
وی گفت: بر اساس این آمار استان کرمان با سرعت بسیار زیاد به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 35
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,270
  • ماه: 7,423
  • سال: 24,907