با وجود کادر متخصص در بیمارستان‌های فهرج، نرماشیر و ریگان، بیماران به بیمارستان پاستور بم می‌روند و تخت‌های این بیمارستان‌ها خالی مانده است. بیمارستان‌هایی خالی از اعتماد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1646

با وجود کادر متخصص در بیمارستان‌های فهرج، نرماشیر و ریگان، بیماران به بیمارستان پاستور بم می‌روند و تخت‌های این بیمارستان‌ها خالی مانده است. بیمارستان‌هایی خالی از اعتماد
کاغذوطن
رو تیتر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم: با وجود متخصصان کافی در بیمارستان‌های نرماشیر، فهرج و ریگان،مردم اغلب به پاستور بم می‌آیند

سها خدیش- «تخت داریم اما بیمار ندارند»، حکایت بیمارستان‌ شهرستان‌های نَرماشیر، فَهرج و ریگان در شرق استان کرمان است و البته به معنی این نیست که مردم این مناطق مریض نمی‌شوند، بلکه به بیمارستان پاستور بم، کرمان یا دیگر نقاط مراجعه می‌کنند و حالا این بیمارستان‌ها از نظر مسئولان، زیان‌ده تلقی می‌شوند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بم می‌گوید: سه بیمارستان دولتی شهرستان‌های نرماشیر، فهرج و ریگان به دلیل میزان پایین اشغال تخت، جوابگوی هزینه‌های خود نیز نیستند و ضررده هستند.
دکترعلی صدیقی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بیمارستان‌های نرماشیر و فهرج پنج برابر برای دانشگاه علوم پزشکی بم هزینه دارند و حتی بیمارستان ریگان هنوز نتوانسته به سمت درآمدزایی برود.
او البته در پاسخ به پرسش‌ها درباره چرایی مراجعه نکردن بیماران این شهرستان‌ها به بیمارستان‌های خودشان در همان منطقه و اینکه مردم معتقدند کیفیت خدمات رسانی در این بیمارستان‌ها مناسب نیست، تاکید دارد که تعداد مورد نیاز و مناسب متخصصان با رتبه برتر در این بیمارستان‌ها فعالیت دارند و این بیشتر یک مساله فرهنگی و ذهنیتی است که برخی شهروندان دارند.
صدیقی بیان کرد: با وجود اینکه متخصصان کافی در بیمارستان‌های نرماشیر، فهرج و ریگان هستند اما مردم کمتر به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و اغلب به پاستور بم می‌آیند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بم اضافه کرد: از لحاظ متخصص بیمارستان‌های شرقی استان کرمان کمبود ندارند و اینک ۱۶ متخصص در بیمارستان ریگان، ۱۱ متخصص در بیمارستان نرماشیر و هشت متخصص هم در بیمارستان فهرج در حال ارائه خدمات به مردم هستند .
او ادامه داد: با دلیل برخی مسائل فرهنگی که شهروندان دارند احساس می‌کنند در شهرهای بالاتر(بزرگ تر) امکانات و تجهیزات بهتری وجود دارد و استقبال کمتری از بیمارستان‌های شهرهای خود دارند.
صدیقی اظهارداشت: متخصص‌هایی که وارد این منطقه می‌شوند همگی دارای رتبه‌های برتر هستند زیرا در این مناطق طرح پزشکان زودتر به پایان می‌رسد.
اوعنوان کرد: تنها بیمارستان پاستور بم توانسته جوابگوی هزینه‌های خود باشد که امیدواریم وزارت بهداشت سه بیمارستان شرقی دیگر ما در شهرستان‌های نرماشیر، فهرج و ریگان را حمایت مالی کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بم افزود: بیمارستان‌های شرقی تراز مالی پایینی دارند، به طور مثال بیمارستان جوادالائمه نرماشیر ماهانه حدود ۶ میلیارد ریال بدهی دارد.
او گفت: به طور کلی بیمارستان‌های ۹۰ تخت‌خوابی در برخی مناطق، اغلب به دلیل اشغال تخت پایینی که دارند ضررده هستند.
صدیقی با اشاره به درصد و وضعیت اشغال تخت‌های بیمارستان‌های شهرستان‌های شرقی استان کرمان ادامه داد: از سال ۹۹ تاکنون بیمارستان هاشمی در ریگان از ۲۸ درصد اشغال تخت به ۶۱ درصد، بیمارستان پاستور بم از ۴۷ درصد به ۸۵ درصد، بیمارستان جوادالائمه نرماشیر به ۱۵ درصد و بیمارستان فهرج نیز به ۱۴ درصد اشغال تخت رسیده است.
*کمبود تخت در پاستور بم
رییس دانشگاه علوم پزشکی بم در عین حال درباره افزایش تخت در بیمارستان پاستور بم خاطرنشان کرد: این بیمارستان طبق مصوبه سال ۹۶ حدود ۱۴۰ تخت داشت اما در سال جاری تعداد تخت های آن به ۳۴۱ تخت رسیده و باتوجه به تقاضا، همچنان دارای کمبود است.
او اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه یعنی ۹ ماه امسال بیش از ۶۳۲ هزار نفر به بیمارستان‌های شرق استان کرمان مراجعه کرده‌اند.
صدیقی کمبود تخت در بیمارستان پاستور بم را شدید خواند و گفت: با راه اندازی بیمارستان ۲۰۲ تخت‌خوابی کمبود تخت بیمارستان پاستور جبران می‌شود، زیرا با توجه به قرار گرفتن این شهرستان و همچنین دیگر شهرستان‌های شرقی استان کرمان در جاده ترانزیتی و تردد خودروهای قاچاق سوخت و انسان هر روزه شاهد تصادفات متعددی در شرق استان هستیم و تکمیل این بیمارستان برای این منطقه بسیار ضروری است.
او با اشاره به آخرین وضعیت ساخت پروژه بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی بم بیان داشت: از محل سفر رییس جمهور به منظور تکمیل این بیمارستان مبلغ یک هزار میلیارد ریال جذب شده است و این پروژه از ۲ماه گذشته با جذب اعتبار جان دوباره گرفته که امیدواریم در چهار ماه آینده فاز اول آن با ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام برسد.
*مسئولیت اجتماعی منطقه ویژه
رییس دانشگاه علوم پزشکی بم همچنین اظهار امیدواری کرد که منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید نیز در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود در بحث درمان گام بردارد.
*بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب راه اندازی می‌شود
او همچنین از راه‌اندازی بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی در اوایل سال آینده در این منطقه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه همشهریان برای جراحی و آنژیوگرافی به مرکز استان و استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند تمام سعی دانشگاه علوم پزشکی بم راه اندازی این بخش هاست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بم بیان کرد: با توجه به اینکه تجهیزات آنژیوگرافی آماده است به محض احداث ساختمان تجهیزات آن نصب می شود.
*کاهش مرگ و میر نوزادان
او همچنین به کاهش شاخص مرگ و میر نوزادان در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی بم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از دستاوردهای بزرگ دانشگاه در زمینه کاهش شاخص مرگ و میر نوزادان است که از رتبه ۳۴ به رتبه ۱۱ رسیده ایم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: شاخص‌های بهداشتی و درمانی در چند سال اخیر در این دانشگاه ارتقا یافته و همچنین سال گذشته با اقدامات صورت گرفته تعداد مرگ و میر مادران باردار در شهرستان بم به صفر رسیده است.
صدیقی عنوان کرد: رشد اعتبارات دانشگاه در سه سال گذشته را شاهد بوده‌ایم به طوری که اعتبارات عمومی ۲۲۰ درصد یعنی بیش از ۲ برابر رشد داشته است و در اعتبارات تخصصی نیز بیش از ۸۴ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 16
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,926
  • ماه: 7,564
  • سال: 25,128