تاخیر ۳۹ ماهه در انتشار گزارش‌ بازار مسکن

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1651

تاخیر ۳۹ ماهه در انتشار گزارش‌ بازار مسکن
درحالی آخرین گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ منتشر شده که طی ۳۹ ماه اخیر این دفتر گزارش تحولات بازار مسکن را منتشر نکرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سال 99 طی دو مرحله انتشار گزارش قیمت مسکن توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی (دفتر اقتصاد مسکن) متوقف شد؛ یکبار از مرداد 99 و بار دوم از آبان‌ماه همان سال.
طی 3 ماه (از مرداد تا مهرماه) انتقادات فراوانی متوجه عملکرد معاون وقت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بود. سازندگان و انبوه‌سازان رویه این معاونت در عدم انتشار قیمت مسکن را ناصواب و عامل سردرگمی فعالان این بخش عنوان می‌کردند.
در ادامه با توجه به تشدید انتقادات سرانجام، گزارش قیمت مسکن برای ماه آبان 99 توسط دفتر اقتصاد مسکن منتشر شد. گزارشی که در آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد و قیمت‌های اعلام شده در آن به گفته برخی فعالان بازار مسکن غیرواقعی بود.
به گزارش تسنیم، 22 آبان‌ماه سال 99 محمود محمودزاده معاون وقت وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری با اشاره به تغییر رویکرد در معرفی اقتصاد بازار مسکن، گفته بود: از مردادماه امسال (1399) وزارت راه و شهرسازی به دلیل تکمیل اطلاعات در خصوص متوسط قیمت بازار مسکن ، اطلاعات ماهانه شهر تهران را منتشر نکرد. طی دو ماه ساختار جدیدی پیاده‌سازی شد که نتایج آنرا اعلام می کنیم.
وی ادامه داد: ملاک تعیین متوسط قیمت مسکن که توسط بانک مرکزی، وزارت راه و مرکز آمار ایران منتشر می شود حاصل از معاملات کد رهگیری بود. این در حالی بود که فقط متوسط قیمت تهران در این گزارش ها استخراج می شد، بعد از مصوبه دولت در ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم همه معاملات مسکن در سامانه کد رهگیری این امکان به وجود آمد تا قیمت متوسط همه استان ها را داشته باشیم.
وی با بیان این که ساختار جدید برای متوسط قیمت مسکن تمام مراکز استان هاست، گفت: همچنین مقایسه متوسط قیمت مسکن در ایران و برخی شهرها در سایر کشورها، یکی دیگر از شقوق مختلف ساختار جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :