اتاق فکری برای چرخ لنگ صنعت سبز

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1713

اتاق فکری برای چرخ لنگ صنعت سبز
ایسنا
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در هفته صنایع دستی و در عمارت تاریخی موزه هنرهای معاصر صنعتی پای صحبت‌های فعالان، پیشکسوتان و پژوهشگران صنایع‌دستی نشست تا درددل‌های آنها در بخش‌های مختلف را بشنود و همراه با دیگر مدیران برای رفع مشکلات‌شان چاره‌اندیشی کند.
نشست تخصصی فعالان صنایع‌دستی استان با حضور امیر حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امور اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در حاشیه برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی با عنوان «دست‌های زمینی، نقش‌های آسمانی» در محل باغ‌موزه هنرهای معاصر صنعتی برگزار شد.
*رد پای اتباع در صنایع دستی
بانو وحدتی از پیشکسوتان صنایع‌دستی استان کرمان در رشته پته‌دوزی در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: مواد اولیه مرغوب کم داریم و زمان زیادی برای تهیه مواد اولیه از دست می‌دهیم در حالی که می‌خواهیم پته کرمان را احیا کنیم.
او افزود: آسیب‌شناسی درباره نبود پته‌های خوب در بازار انجام شده و به این نتیجه رسیدیم که اتباع افغانستانی در حال دوخت پته هستند، در حالی که گلدوزی و رنگ‌ها خودشان را وارد این هنر کرده‌اند و باید دست این افراد از سوزن‌دوزی اصیل کرمانی قطع شود.
وی از سنگ‌اندازی بانک‌ها برای فعالان صنایع‌دستی هم سخن گفت و ادامه داد: یک سال قبل برای دریافت وام اقدام کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و بانک‌ها خیلی ما را اذیت می‌کنند.
این مدرس دانشگاه از شناسایی بازارهای مناسب برای پته کرمان خبر داد و بیان کرد: مشکلی برای بازار و فروش پته نداریم.
اما عرفه فخری‌زاده‌کرمانی از هنرمندان حوزه فرش دستباف کرمان هم گفت: صنایع‌دستی، هنر و فرهنگ‌ ما مثل درخت کهنسالی است که هر شاخه‌اش برای یک بخش است و ما بیشتر دغدغه اقتصاد و تولید را داریم تا ارز به کشور بیاورد، اما حواسمان نیست این درخت کهنسال از ریشه ضعیف شده است.
*جای خالی جوانان در صنایع دستی
او توجه به اتاق فکر در حوزه صنایع‌دستی را ضروری خواند و بیان کرد: اگر پشتوانه علمی، ایده و خلاقیت در تولیدهای هنری نداشته باشیم، لنگ می‌زنیم و قرار نیست همه ما تولیدکننده صنایع‌دستی باشیم، بدون اینکه فکر کنیم چه رنگی، چه جنسی و چه ایده‌ای باید باشد.
این هنرمند تصریح کرد: اگر بخواهیم در قالی کرمان انقلابی به پا شود و تولید درستی داشته باشیم، باید جوانان را پای کار بیاوریم و بافنده هم دست راست قالی کرمان است و اگر به بافنده بها ندهیم، رها می‌کند و می‌رود.
محمدعلی کاشی‌تراش، رئیس انجمن صنایع‌دستی استان کرمان نیز در این نشست اظهار کرد: ما واکاوی در صنایع‌دستی انجام دادیم و متوجه شدیم صنایع‌دستی با کاردستی اشتباه گرفته شده و کاردستی را در خانه تولید می‌کنند و می‌گویند صنایع‌دستی است.
*کاردستی جای هنر را گرفته است
وی ادامه داد: هنر دارای فلسفه است و معماری و نقشه‌ای در ایران بدون فلسفه نداریم، اما از آنجا که صنایع‌دستی با کیفیت به علت کوچک شدن کارگاه‌های هنرمندان کمتر شده، کاردستی‌ها زیاد شده‌اند.
او ادامه داد: مشکل این است که در کرمان به صنایع‌دستی به دید صنعت پایدار نگاه نشده و وقتی می‌گوییم صنعت، آن‌گاه دیگر هنرمندان صنایع‌دستی ما نباید دغدغه معیشت داشته باشند و صنایع‌دستی باید به‌عنوان شغل پایدار در پنل‌ها دیده شود.
شجاع همچنین از بی‌توجهی ادارات و دستگاه‌های دولتی نسبت به صنایع‌دستی انتقاد کرد و خواستار خریداری صنایع‌دستی توسط آنها به عنوان هدایا شد.
*ضرورت وجود پشتوانه علمی
عقیل سیستانی پژوهشگر حوزه صنایع‌دستی نیز در این نشست اظهار کرد: برای برون‌رفت از شرایط فعلی باید کار اصولی و درست انجام دهیم و با کارهای سطحی و من‌درآوردی راه به جایی نمی‌بریم.
وی تصریح کرد: اگر موفق به ثبت جهانی گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان شدیم، اتفاقات علمی و پژوهش‌ها را داشتیم و ثبت یک شهر صنایع‌دستی را داشتیم و گلیم شیریکی‌پیچ به یک برند تبدیل شد و افزایش هنرمندان این رشته را شاهد هستیم.
سیستانی از دولتی‌ها خواست برای ایجاد بستر مناسب به منظور ترغیب مصرف‌کننده و معرفی هنرهای صنایع‌دستی تلاش کنند.
او ادامه داد: هنوز فرش بالاترین هنر شهر کرمان است، اما فقط دو فرش موزه‌ای در موزه هنرهای صنعتی کرمان داریم که در معرض دید مردم است و یکی از معضلات ما در استان کرمان، نبود بستر مناسب برای معرفی صنایع‌دستی در موزه‌هاست و آثار مسگری سنتی و قلم‌زنی ما، موزه در خور شان را می‌طلبد.
*رتبه بالای اشتغال در صنایع دستی
در همین حال صادق سلطانی‌نژاد مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان اظهار کرد: طی یکی، دو سال اخیر ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ترجیحی به بخش‌های مختلف از جمله صنایع‌دستی استان کرمان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: طرح‌های صنایع‌دستی که قابلیت خوبی برای استان کرمان دارند را می‌توانیم برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی کنیم.
همچنین مجتبی مصباح مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اظهار کرد: صنایع‌دستی به ایده و طرح‌های روز، بازار و تامین مالی نیاز دارد و اولین جلسه برای راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی مشاغل خانگی و صنایع‌دستی در شهرهای بزرگ استان کرمان در هفته گذشته برگزار شد.
او با اشاره به صدور ۷۰۰۰ مجوز مشاغل خانگی افزود: صنایع‌دستی جزء پنج عنوان اول مشاغل خانگی در استان کرمان بوده که تسهیلات پرداخت کرده‌ایم.
مصباح با اشاره به اینکه وزارتخانه از شرکت‌های تعاونی در بخش صنایع‌دستی حمایت می‌کند، بر راه‌اندازی تعاونی‌ها در استان کرمان تاکید کرد و گفت: بیشترین تعداد شرکت تعاونی‌هایی که در سال گذشته به خارج از کشور اعزام شدند، مربوط به استان کرمان بودند.
وی تصریح کرد: به‌دنبال ایجاد بازار گسترده مجازی برای مشاغل خانگی و صنایع دستی هستیم و به‌زودی این بازار را راه‌اندازی می‌کنیم.
*اتاق فکر تشکیل می‌دهیم
اما امیر حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در نشست با فعالان صنایع‌دستی بر تشکیل اتاق فکر در این بخش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها تاکید کرد و افزود: وام‌های اشتغال و مشاغل خانگی توسط دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های حمایتی پرداخت می‌شود.
او هدف از نشست مدیران دستگاه‌های اجرایی با فعالان صنایع‌دستی را آشنایی مدیران این مجموعه‌ها با ظرفیت‌های این بخش ذکر کرد و گفت: وام‌ها باید در قالب صنایع‌دستی و مشورت با افراد با تجربه در این حوزه قرار گیرد، زیرا وام‌ها به افرادی داده می‌شود که صنایع دستی را تولید می‌کنند، اما بازار ندارند و نمی توانند محصول خود را بفروشند، بنابراین باید اتاق فکر تشکیل شود و افراد باتجربه راه را نشان دهند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان ادامه داد: برای ایجاد شغل در صنعت و معدن باید هزینه بسیاری انجام شود، اما هزینه ایجاد شغل در صنایع‌دستی پایین است و هنرهای دستی با فرهنگ و هویت ما همراه است و بازار جهانی هم دارد.
حسن‌زاده از دستگاه‌های اجرایی خواست ۱۰۳ رشته صنایع‌دستی استان کرمان را بشناسند و برای حمایت از فعالان این بخش قدم بردارند.
او تصریح کرد: ادارات استان کرمان را مکلف کرده‌ایم از محصولات صنایع‌دستی استان خریداری کنند و اگر دستگاهی این کار را انجام نمی‌دهد، گزارش آن را به ما بدهید تا پیگیری کنیم.
حسن‌زاده همچنین از مدیران میراث‌فرهنگی استان کرمان خواست تا محصولات با کیفیت و با اصالت را برای خریداری توسط دستگاه‌های اجرایی معرفی کنند.
او اظهار کرد: گردشگری و صنایع‌دستی مثل زنجیره به ‌هم متصل هستند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد و رونق گردشگری موجب رونق صنایع‌دستی هم می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان اضافه کرد: اعتقاد داریم صنایع‌دستی یک صنعت سبز است و آلودگی ندارد و می‌تواند خلاقیت ایجاد کند و می‌توان دانش‌آموزان را با همکاری آموزش و پرورش وارد فضای صنایع‌دستی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 66
  • دیروز: 82
  • هفته: 773
  • ماه: 4,601
  • سال: 38,602