همایشی علمی برای بیماران روبان نارنجی در کرمان. آینده برای بیماران «ام اس»، روشن‌تر است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1714

همایشی علمی برای بیماران روبان نارنجی در کرمان. آینده برای بیماران «ام اس»، روشن‌تر است
ایرنا
بیمارستان شفای کرمان به بهانه همایش علمی تازه‌های ام اس، میزبان جمعی از متخصصان مغز و اعصاب و بیماران ام اس(MS) بود تا ضمن دورهمی صمیمانه با مبتلایان، جدیدترین توصیه‌ها و مشاوره‌ها را نیز به بیماران ارائه دهند.
ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس، بیماری خود ایمنی است که سیستم عصبی مرکزی یعنی مغز و نخاع را درگیر می‌کند و متخصصان عواملی چون ژنتیک و محیط را جزو مهمترین دلیل‌های بروز این بیماری می‌دانند.
اختلالات بینایی، ضعف اندام‌ها، اختلالات تعادلی، حسی، تکلم و مشکلات روده و مثانه از علائم شایع بیماری ام اس است و بر اساس آمارها این بیماری در خانم‌ها شیوع بیشتری دارد.
هر چند علت دقیق این بیماری هنوز شناخته نشده است، اما درمان دارویی، تغذیه و استفاده از ویتامین‌ها و رژیم غذایی مناسب، ورزش و محیط مناسب دمایی از جمله مواردی است که برای بهبود این بیماری توسط متخصصان و پزشکان توصیه می‌شود.
گرچه بنا به گفته متخصصان و پزشکان مرتبط با بیماری ام اس، پیشرفت‌های خیلی خوبی در حوزه دارویی ام اس طی سال‌های اخیر به وجود آمده اما بهترین راه برای پیشگیری و سهولت در درمان، تشخیص به موقع ام اس خوانده می‌شود و شعار روز جهانی ام اس نیز با عنوان تشخیص به موقع ام اس من و رویارویی با آن، با همین هدف طراحی و بیان شده است.
*ام اس هیولایی کشنده نیست
روز جهانی MS هر سال در ۱۰ خرداد برگزار می‌شود، اما امسال گرامیداشت این روز با عنوان همایش علمی تازه‌های ام اس در کرمان با تاخیری ۱۰ روزه انجام شد، همانطور که شروع این مراسم نیز با وجود اعلام آغاز در ساعت ۹ صبح، با تاخیری ۵۰ دقیقه‌ای روبرو بود.
در جمعی که به مناسبت روز بیماری ام اس در تالار شفای مرکز درمانی و آموزشی(بیمارستان) شفا در شهر کرمان حضور یافته بودند، از سنین جوان تا میانسال حضور داشتند که اکثریت با خانم ها بود؛ برخلاف تصوری که در ذهن من خبرنگار یا عموم جامعه وجود دارد، بیماران ام اس تفاوت زیادی با افراد عادی ندارند و شاید تنها عده‌ای که در مراحل پیشرفته تر بیماری قرار دارند کمی مشکلاتشان بیشتر باشد.
*همایش تازه‌های علمی ام اس در کرمان
دختر جوانی که در صندلی نزدیک من نشسته مادرش را که چند سالی است درگیر بیماری ام اس شده در همایش همراهی می کند؛ وی با بیان اینکه ام اس بیماری ترسناکی نیست اظهار کرد: ابتدای تشخیص بیماری مادرم همه نگران و شاید به نوعی ناامید شدیم چون در ذهن ما بیماری ام اس غیر قابل درمان و کشنده بود، اما بتدریج متوجه شدیم از بسیاری از بیماری‌های موجود درمان آسان‌تری دارد.
وی ادامه داد: داروهای بیماران توسط دولت و با کمک انجمن ام اس به‌راحتی و رایگان تهیه می‌شود، اما بیمار چون از نظر فیزیکی هم دچار مشکل می‌شود که نیاز به فیزیوتراپی و خدمات توانبخشی دارد، بیمه معمولا پوشش نمی‌دهد و هزینه آن سنگین است.
این شهروند کرمانی تاکید کرد: افرادی که درگیر بیماری ام اس می شوند اگر روند درمانی خود را زود شروع کنند و به توصیه متخصصان و پزشکان گوش دهند، بهتر در جامعه زندگی می‌کنند.
*لزوم پیشرفت خدمات توانبخشی بیماران ام اس
دکتر حسینعلی ابراهیمی پزشک متخصص مغز و اعصاب و از اعضای انجمن بیماران ام اس کرمان نیز در این همایش گفت: بیماری ام اس یک نسل فعال و رو به جلو را گرفتار می‌کند و باعث می‌شود که در زندگی عادی خود با اشکالاتی مواجه شوند.
او اظهار کرد: تقریبا بیش از ۲ دهه قبل این بیماری در ایران شناسایی و معرفی شد و طی این مدت بخش خصوصی و دولتی برای کمک و حمایت از این بیماران فعالیت می کنند.
این پزشک متخصص مغز و اعصاب کرمان یادآور شد: از سال ۸۲ انجمن بیماران ام اس در استان کرمان شکل گرفته است و بر اساس آمارها تقریبا تمام افرادی که مبتلا به این بیماری هستند از خدمات این انجمن بهره بردهاند.
او خاطر نشان کرد: البته در درمان بیماران ام اس امکانات توانبخشی همپای حوزه دارویی پیشرفت لازم را نداشته است و باید به بحث توانبخشی نیز توجه بیشتر شود.
ابراهیمی افزود: خوشبختانه با تربیت پزشکان متخصص مغز و اعصاب بیشتر در کشور که اغلب جوان هستند، تشخیص و شناسایی این بیماری زودتر انجام می شود و درمان بهتری دریافت می کنند.
وی تاکید کرد: در کنار پیشرفت‌هایی که برای درمان بیماری ام اس به وجود آمده است، این بیماران با تقویت اعتماد به نفس و توانایی‌های خود می‌توانند راحت تر به زندگی ادامه دهند.
پزشک متخصص مغز و اعصاب کرمان با بیان اینکه بیماری ام اس عمر را زیاد کوتاه نمی کند، تصریح کرد: آمارها تفاوت چندانی بین عمر افراد عادی و مبتلایان به ام اس نشان نمی‌دهد و امید داریم نسل جدید متخصصان پزشکی مشکلات این بیماران را کمتر کند.
*به‌روز بودن درمان ام اس
دکتر بهناز صدیقی متخصص مغز و اعصاب نیز بیان کرد: تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا به‌روز باشیم و از امکانات موجود بیشترین استفاده را برای درمان بیماران ام اس انجام دهیم.
صدیقی افزود: هر سال روز جهانی ام اس شعاری دارد تا تلنگری به این بیماران باشد که چه چیزهایی را رعایت کنند و تشخیص به موقع ام اس من و رویارویی با آن شعار روز جهانی امسال است که تشخیص بهتر، انکار نکردن بیماری و امید به آینده را بیان می‌کند.
صدیقی گفت: علم پزشکی رو به پیشرفت است و روز به روز داروهای جدید و پیشرفت بهتر برای همه بیماری‌ها از جمله ام اس انجام م‌ شود که حرف‌های جدیدی برای گفتن وجود دارد.
او بیان کرد: بیماران ام اس اعتمادشان را به درمان باید حفظ کنند و امیدوار به آینده باشند که مهمترین خواسته درمانگران است؛ بیماران امروز ام اس قابل مقایسه با بیماران ۳۰ سال قبل نیستند و کنترل این بیماری اکنون خیلی بهتر شده است و این بیماران زندگی مناسب‌تری دارند.
صدیقی گفت: بیماری ام اس چون جوانان را هم درگیر می‌کند یک بیماری خاص تشخیص داده شده است، دارویی که رایگان در اختیار بیماران گذاشته می‌شود، حداقل ۳۰۰ میلیون ریال هزینه دارد و قیمت داروهای ام اس در خارج از کشور به ۲ تا سه میلیارد ریال هم می‌رسد.
او تاکید کرد: شاید برخی بیماران ام اس برای درمان به سایر نقاط دیگر کشور مراجعه می‌کنند اما خدمت و مراقبتی که در استان کرمان برای این بیماران وجود دارد باعث می‌شود تا درمان خود را در همین استان پیگیری کنند.
این متخصص مغز و اعصاب گفت: باید از پیشکسوتان و پزشکانی که سال ها برای معالجه بیماران خدمت رسانی کرده اند تشکر، این امانت را به خوبی حفظ کنیم و در اختیار نسل جوان پس از خود قرار دهیم.
آنچه از این همایش قابل برداشت بود اینکه بیماری ام اس بر خلاف تصور عموم افراد، دیگر بیماری خطرناک و غیرقابل درمانی نیست، بلکه با پیشرفت‌های علم پزشکی در کنار حمایت‌هایی که بیماران توسط دولت و نهادهای خیریه انجام می گیرد، بیماران ام اس امروز حال بهتری دارند و زندگی برای آنها آسان تر شده است.
در این نشست صمیمانه افراد مبتلا به بیماری ام اس سئوالات خود را درباره این بیماری از متخصصان و پزشکان حاضر در همایش مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 55
  • دیروز: 166
  • هفته: 1,289
  • ماه: 4,537
  • سال: 35,981