رئیس جمهور: استان شدن جنوب کرمان حتمی است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1294

رئیس جمهور: استان شدن جنوب کرمان حتمی است

رئیس‌جمهور در آخرین سفر استانی هیات دولت در جمع مردم جیرفت: مسئله استان‌شدن جنوب استان‌کرمان در دستور کار دولت است، اجرای آن با تاخیر مواجه شده، اما در مجموع استان جنوبی کرمان حتما تشکیل خواهد شد.

قطار هیات دولت در پایان سفرهای استانی خود پنج‌شنبه ۲۰مرداد به ایستگاه آخر یعنی استان‌ کرمان رسید. مردم کرمان در ۲ ماه اخیر پایان هر هفته چشم به راه سفر رئیس دولت و هیات همراه به این استان بودند که سرانجام در سی و یکمین سفر استانی میزبان رییس جمهور شدند.

در بین مردم پهناورترین استان کشور شاید به‌توان گفت مردم جنوب‌ کرمان بیش از بقیه انتظار این سفر را می‌کشیدند. همه چیز به سخنان نماینده مردم سیرجان برمی‌گردد. شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس، در حاشیه افتتاح پروژه‌ای از تصویب طرح تشکیل استان کرمان‌جنوبی به مرکزیت جیرفت خبر داد و با گله از مسئولان خواست تا به طرح استان شدن سیرجان نیز توجه داشته باشند.

سخنان حسن‌پور علیرغم اینکه واکنش تند نمایندگان دیگر شهرهای مدعی استان شدن را به دنبال داشت اما امید را در دل مردم خطه جنوب کرمان بیشتر کرد و احتمال مطرح شدن این موضوع از زبان رئیس‌جمهور در سفر استانی او از گوش و کنار شنیده می‌شد. همین موضوع باعث شده بود مردم جنوب کرمان بیش از بقیه مردم استان چشم به راه رئیس دولت سیزدهم باشند.

سرانجام روز موعود فرا رسید. سید‌ابراهیم رئیسی بعد از حضور در کرمان صبح جمعه وارد فرودگاه جیرفت در جنوب استان‌ کرمان شد و وزیران نیز هرکدام در شهرستان‌ها حضور یافتند تا به نمایندگی از دولت مشکلات آنها را بررسی کنند.

نگاه مثبت به شهرستان شدن جازموریان

رئیس دولت سیزدهم سفر به جنوب کرمان را با  بازدید هوایی از منطقه و همراهی وزیران و نیز مسئولان استانی از جمله استاندار شروع کرد. دقایقی پس از بازدید هوایی، در برخی روستاهای جنوب کرمان از جمله تنگ شاه در عنبرآباد و کروچان در رودبارجنوب حضور یافت و در جمع اهالی این روستاها مسائل و مشکلات آنان را از نزدیک شنید.

دیدار رییس‌جمهور با اهالی بخش جازموریان در حالی بود که طوفان شن به شدت می وزید و این شرایط جوی نیز مانع انجام این دیدار نشد. بسیاری از اهالی منطقه در این دیدار خواسته‌های خود را در حضور رییس جمهور بیان کردند. از جمله مطالبات ارتقای جازموریان به شهرستان بود که رئیس‌جمهور در این رابطه گفت: این موضوع با نگاه مثبت در دولت در حال بررسی است.

در ادامه سفر سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم جیرفت که از ساعات اولیه صبح در مصلی بزرگ این شهر انتظار حضور او را می کشیدند حاضر شد.

تلاش برای رفع موانع تولیدات کشاورزی

رئیس‌جمهور در جمع مردم حاضر در مصلی  با بیان اینکه شهرستان جیرفت علاوه بر داشتن دانش، بصیرت و همراهی با انقلاب و نظام در همه این 43 سال، در عرصه‌های تولید و کشاورزی مردمانی تولید کننده و در استقلال کشور نقش آفرین بوده‌اند افزود: مردم استان کرمان خستگی ناپذیر و تولید کننده هستند و کشاورزی محور اقتصادی جنوب استان کرمان است که باید این مهم نیز در استان تقویت شود.

رئیسی با تاکید بر نقش مهم  تولید محصولات کشاورزی در استقلال کشور و تاکید بر رفع موانع مسیر تولید،افزود: الگوی کشت باید به گونه ای باشد که استقلال کشور را در کنار تامین نیازهای مالی کشاورز  تامین کند که در این راستا سرزمین حاصلخیز این منطقه می تواند گام اساسی در استقلال و خودکفایی کشور در کالاهای اساسی بردارد.

فعال شدن منطقه ویژه جازموریان در دستور کار

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان بعد از ۱۵ سال هیچ اقدامی تاکنون صورت نگرفته است، افزود: وجود این منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند تولید و اشتغال را در این خطه رونق دهد و بیکاری منطقه جازموریان که خیلی‌ها را رنج می‌دهد، رفع کند.

او با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ معدنی استان کرمان باید براساس مسئولیت اجتماعی خود به این موضوع ورود پیدا کنند، افزود: ظرفیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این خطه باید صورت گیرد و پروژه ای که با تاخیر روبرو شده باید سریعا انجام شود.لذا دولت به دنبال فعال سازی آن است تا با اجرای فاز عملیاتی آن، تولید و اشتغال منطقه نیز رونق گیرد.

تاکید بر ایمن‌سازی جاده‌های مواصلاتی

رئیسی با اشاره به وضعیت محورهای مواصلاتی جنوب استان و موقعیت استراتژیک و ترانزیتی این منطقه نیز گفت: جاده‌های مواصلاتی در جنوب استان از نکاتی است که بسیار اهمیت دارد و باید جاده‌ها امن باشد و این موضوع نیز مورد تاکید قرار خواهد گرفت و در مصوبات سفر نیز دیده شده است.

تشکیل استان جنوب‌کرمان حتمی است

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعی که مردم خطه جنوب کرمان منتظر شنیدن آن بودند که همان اعلام نظر در رابطه با وضعیت جنوب‌کرمان در تقسیمات کشوری بود پرداخت.

 رییس‌جمهور در رابطه با استان شدن جنوب‌کرمان گفت: مسئله استان شدن جنوب استان کرمان در دستور کار دولت است و ان‌شاءالله این موضوع پیگیری خواهد شد. اجرای آن با تاخیر مواجه شده، اما در مجموع استان جنوبی کرمان حتما تشکیل خواهد شد.

شرکت معادن فاریاب

 به اهلش واگذار می‌شود

رئیسی درباره وضعیت معادن استان نیز گفت: خلع ید شرکت معادن فاریاب انجام شده و به زودی این معادن به افراد اهل واگذار و نگرانی مردم آن منطقه مرتفع خواهد شد.

او با بیان این‌که استان کرمان بهشت معادن ایران است، تاکید‌کرد: باید یک کار انقلابی و تحولی در معادن کرمان انجام شود، مسئولان در این حوزه تلاش بیشتری کنند و امروز در جلسه شورای اداری اعلام می‌کنم که باید معادن دچار تحول شوند، زیرا اداره معادن را این‌گونه نمی‌پسندیم.

تکمیل سیل بند خرم جیرفت در اولویت اصلی

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به خسارت‌های سیل در جنوب کرمان طی چند مقطع اظهارداشت: در سفر قبل شاهد بودم  سیل در این منطقه خسارت بسیار وارد کرد و این در حالی است که می‌توان سیلاب‌ها را به جای تهدید به فرصت تبدیل کرد.

به گفته او احداث سیل بند جیرفت که مدت‌های زیادی از اجرای آن باقی مانده باید عملیاتی شود. رئیسی اظهارداشت: سیل در این منطقه تهدید جدی است و در جازموریان احساس کردیم هر لحظه ممکن است زندگی و اراضی کشاورزی مردم با خسارت روبه رو شود.

سید‌ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه احداث سیل‌بند خرم جیرفت  در مصوبات سفر قرار گرفته است و در شورای اداری بر آن تاکید می‌کند، افزود: از اولویت‌های جدی در این منطقه ساخت سیل‌بند جیرفت و آب بندها است تا با آمدن باران مردم احساس نگرانی و مشکل نکنند و این کار باید سریعا انجام شود؛کار با سرعت باید انجام شود و حداکثر یک سال و نیم آینده کار به اتمام برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 24
  • امروز: 43
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,622
  • ماه: 7,876
  • سال: 25,730