حضور۱۲ واحد فعال حوزه صنایع ‌غذایی استان در اگروفود ۲۰۲۴. ظرفیت‌های صنایع غذایی کرمان معرفی شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1716

حضور۱۲ واحد فعال حوزه صنایع ‌غذایی استان در اگروفود ۲۰۲۴. ظرفیت‌های صنایع غذایی کرمان معرفی شد
کاغذوطن- سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته (ایران آگروفود ۲۰۲۴) ۱۹ تا ۲۲ خردادماه در محل محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
۱۲ واحد فعال در حوزه صنایع غذایی با همت انجمن تخصصی صنایع همگن غذایی، خانه صنعت معدن و تجارت استان کرمان و شرکت‌شهرک‌های صنعتی استان کرمان به صورت تجمیعی در پاویون انجمن صنایع غذایی استان کرمان حضور داشتند. واحدهای استان کرمان در ۴ روز برگزاری این نمایشگاه از علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان میزبانی کردند و در راستای اهداف خود حضور پررنگی در نمایشگاه داشتند. در جریان این نمایشگاه مسئولان استانی و نمایندگان استان کرمان در مجلس از غرفه انجمن صنایع غذایی استان بازدید کردند.
*حضور فعالان عرصه صنایع غذایی کرمان
پویا صنعت قهوه و شکلات ایرانیان با برند «جاموکا»، شرکت قند پارسی شکرانه با برند «قندانه»، شرکت صنایع تولید، فرآوری و بسته‌بندی بهارهونی با برند «بهارهونی»، صنایع بسته بندی تکچین کرمان با برند «مانادیت»، شـرکت صنایـع غذایی ریونیز شکلات کریمان با برند «ژیتادیس»، شـرکت جوانـه رویان کرمان با برند «جوانه‌فرد»، کارخانه تولیدی شیرینی جات آژینه با برند «تولیدی آژینه»، گروه بازرگانی وهاب‌زاده با برند «آجیکس»، شرکت شاهکار ارم پاکنام با برند «فرینو»، شرکت کوثر کویر رفسنجان با برند «ترددیلا»، شرکت صنایع غذایی نگین رفسنجان با «برند نگین رفسنجان» و شركت تعاوني توليدكنندگان پسته رفسنجان ۱۲ واحد فعال در حوزه صنایع غذایی استان کرمان بودند که در ایران آگروفود ۲۰۲۴ شرکت کردند. نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته که سی‌ویکمین دوره خود را پشت سر گذاشت، ۱۹ تا ۲۲ خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
در این دوره از نمایشگاه در کنار شرکت‌های داخلی ۱۳۶ شرکت خارجی از ۱۱ کشور اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، روسیه، آلمان، دانمارک، اتریش، امارات، هند، چین و تایلند حضور داشتند.
واحدهای فعال صنایع غذایی استان کرمان به صورت تجمیعی در پاویون انجمن صنایع غذایی استان کرمان حضور داشتند. این پاویون با همت انجمن تخصصی صنایع همگن غذایی، خانه صنعت معدن و تجارت استان کرمان و شرکت‌شهرک‌های صنعتی استان کرمان راه‌اندازی شده بود.
پاویون انجمن صنایع غذایی استان کرمان در دوره قبل نمایشگاه (ایران آگروفود ۲۰۲۳) هم میزبان واحدهای صنایع غذایی استان بود.
در این دوره پاویون صنایع غذایی کرمان در سالن در طبقه همکف «سالن خلیج فارس» بود که یکی از سالن‌های اصلی نمایشگاه محسوب می‌شود. واحدهای استان کرمان فضای زیادی از سالن خلیج فارس را در اختیار داشتند و طراحی ظاهری یکپارچه غرفه‌ها برای بازدیدکنندگان جالب توجه بود.
انجمن تخصصی صنایع همگن غذایی یکی از انجمن‌های خانه صنعت معدن و تجارت استان کرمان است. «کیان سیدی» دبیرکل خانه صمت کرمان شناخت ارکان حاکمیت استان از صنایع غذایی را نتیجه تشکل‌گرایی در این انجمن می‌داند: «نتیجه تشکل‌گرایی در انجمن صنایع غذایی شناخت ارکان حاکمیت استان از صنایع غذایی استان بود که امیدوارم با ادامه این نگاه و به ویژه تشکیل تیم اقتصادی استان که ذیل معاونت اقتصادی استانداری شکل گرفته است توجه، نگاه و حمایت ویژه از نخبگان اقتصادی بخش خصوصی در استان افزایش یابد. همچنین برنامه‌ریزی به منظور توانمندسازی صادراتی تولیدات صادر محور واحدهای تولیدی توسط خانه صمت و انجمن‌های همگن استان در حال انجام است.»
*بازدید مسئولان استانی از غرفه انجمن صنایع غذایی کرمان
در جریان برگزاری این نمایشگاه مسئولان استانی و نمایندگان استان کرمان در مجلس از غرفه انجمن صنایع غذایی استان بازدید کردند. «امیر حسن زاده» معاون اقتصادی استاندار کرمان، «مهدی حسینی نژاد» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، «محمدصادق قنادزاده» معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، «حسین میجانی» مدیر عامل شرکت شهرک‌های استان کرمان، «شهباز حسن‌پور» نماینده کرمان و راور، «احمد انارکی محمدی» نماینده رفسنجان و انار، «بهنام سعیدی» نماینده جیرفت و عنبرآباد، «عبدالحسین همتی» نماینده زرند و کوهبنان، «محمد معتمدی‌زاده» نماینده سیرجان و بردسیر از جمله مسئولان بازدیدکننده از واحدهای استان کرمان در ایران آگروفود ۲۰۲۴ بودند.
*راه‌اندازی نمایشگاه استانی صنایع‌غذایی
با حضور فعال واحدهای حوزه صنایع غذایی استان در ایران آگروفود قرار است نمایشگاه استانی صنایع غذایی در کرمان برگزار شود.
این خبری بود که حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان با حضور در پاویون انجمن صنایع غذایی استان کرمان داد: «با برنامه‌ریزی‌های مناسب به دنبال برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی در استان کرمان هستیم. کرمان در حال تبدیل شدن با هاب جنوب شرق کشور است. امیدواریم این نمایشگاه به صورت محلی در شهریور یا مهر برگزار شود. هدف ما در سال اول واحدهای داخل استان، سال بعد استان‌های همجوار و در آینده نزدیک کشورهای خارجی است.»
او که سال گذشته هم از این نمایشگاه بازدید کرده بود حضور واحدهای کرمان را بهتر از سال قبل ارزیابی کرد: «برندینگ، بازاریابی و بسته‌بندی واحدها نسبت به سال قبل بهتر بود. اما هنوز جای کار دارد. کرمان تولیدات متنوعی دارد که باید از ظرفیت بازار کشورهای همسایه در بازاریابی آن استفاده شود.»
از تقویت بازرگانی تا لزوم حمایت شرکت‌های صنعتی و معدنی
حسن‌پور نماینده کرمان و راور ضمن بازدید از واحدهای کرمانی حاضر در نمایشگاه اگروفود به موضوع عدم وجود برند مطرح صنایع غذایی در کرمان ورود کرد و از لزوم بازرگانی قوی تر واحدها گفت: « در بحث مواد غذایی در کرمان برند خاصی تعریف نشده است. مثلا فروش کاله در کرمان از همه واحد‌های تولیدی لبنیات استان بیشتر است.‌ صنایع غذایی باید واحد‌های بازرگانی پویا‌تری داشته باشند.»
او از خام فروشی مواد غذایی در استان هم انتقاد کرد: «متاسفانه خام فروشی محصولات غذایی در صنعت غذایی کرمان هم وجود دارد. پسته کرمان به صورت کانتینر صادر می‌شود در حالی که با توجه به کیفیتی که دارد می تواند در بسته‌بندی خوب با ارزش افزوده بالا به فروش برسد.
انارکی محمدی نماینده رفسنجان و انار هم به حمایت از صنایع غذایی استان توسط شرکت‌های‌‌ صنعتی معدنی کرمان تاکید کرد: «نمایشگاه اگروفود محلی برای عرضه و شناساندن برندهای کوچک و بزرگ است و بستر خوبی را برای شرکت کنندگان فراهم کرده است؛ شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان نیز بسیار پرقدرت و پر رنگ در این نمایشگاه حاضر شدند. این مسیر شرکت‌ها نیاز به حمایت دارند و باید شرایطی فراهم شود تا شرکت‌های صنعتی و معدنی به ویژه شرکت‌های بزرگ از محصولات شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه که از برندهای خوب به شمار می‌روند استفاده کنند.»
محمد امینیان رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن غذایی استان کرمان همزمان با اختتامیه نمایشگاه صنایع غذایی ابراز هم امیدواری کرد که در سال‌های آینده واحدهای بیشتری در این نمایشگاه شرکت کنند. به گفته او حضور منسجم از نظر هزینه‌ای و بازخورد و از نظر میزان اثربخشی نتیجه بهتری برای کرمان خواهد داشت. مزیت حضور دسته‌جمعی از نگاه او معرفی مشتری‌های شرکت‌های همکاری به یکدیگر است: «دوستان به‌صورت گروهی مشتری‌ها را به هم معرفی می‌کنند، به طور مثال ممکن است من یک مشتری برای محصول گردو داشته باشم و این مشتری را به شرکت دیگر هم استانی معرفی کنم که باعث سودآوری بیشتر استان باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 49
  • دیروز: 166
  • هفته: 1,283
  • ماه: 4,531
  • سال: 35,975