لوازم التحریر لاکچری و فانتزی؛ معضل جدید خانواده‌های ایرانی. از پاک‌کن‌های ۷۰۰ هزاری تا کوله‌های ۷ میلیون

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1778

لوازم التحریر لاکچری و فانتزی؛ معضل جدید خانواده‌های ایرانی. از پاک‌کن‌های ۷۰۰ هزاری تا کوله‌های ۷ میلیون
در حالی که چند روزی بیشتر به شروع رسمی سال تحصیلی باقی نمانده، لوازم التحریر فانتزی و لاکچری با قیمت بسیار بالا توجه دانش‌آموزان را جلب کرده است. حال پرسش اینجاست که قیمت حدودی این لوازم التحریر چقدر است و آیا این نوشت‌افزارها تاثیر مثبتی بر آموزش کودکان می‌گذارند؟
به گزارش تجارت نیوز، با نزدیک شدن به ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید، بازار لوازم التحریر هم رونق خاصی گرفته است. در فروشگاه‌های لوازم التحریر از معمولی‌ترین تا لوکس‌ترین نوشت‌افزارها به فروش گذاشته شده و خانواده‌ها می‌توانند با توجه به بودجه خود خرید دانش‌آموزان را انجام دهند.
اما نکته حائز اهمیت این است که طی سال‌های گذشته، تولید لوازم التحریر فانتزی و لوکس باعث شده تا توجه اکثر دانش‌آموزان به این نوع لوازم التحریر جلب شود و همین امر باعث افزایش هزینه خانواده‌ها شده است. حال باید دید چنین محصولاتی با چه قیمت‌هایی در بازار عرضه می‌شوند و چه چالش‌هایی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کنند؟
بررسی فروشگاه‌های اینترنتی حاکی از آن است که برخی از انواع لوازم التحریر فانتزی با قیمت‌های بالایی در بازار عرضه می‌شوند. به عنوان مثال قیمت دفترچه یادداشت‌ فانتزی از 50 هزار تومان شروع می‌شود و به بیش از 120 هزار تومان می‌رسد.
قیمت دفتر مشق‌ فانتزی هم از 100 هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از 250 هزار تومان ادامه دارد. بهای مداد مشکی‌های فانتزی هم بین 15 هزار تومان تا 78 هزار تومان است. البته قیمت اتود و خودکار فانتزی هم به بیش از 200 هزار تومان می‌رسد.
در حالی که متوسط قیمت تراش، پاک‌کن و جامدادی معمولی در بازار 150 هزار تومان است، اما یک تراش فانتزی با قیمت 128 هزار تومان در بازار توزیع می‌شود.
از طرفی برخی از انواع پاک‌کن با قیمت بیش از 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. مدادرنگی هم جزو محصولات پرمصرف برای دانش‌آموزان است. مدادرنگی‌های لاکچری با توجه به نوع برند و تعداد رنگ‌، تا دو میلیون تومان هم در بازار قیمت‌گذاری شده‌اند. کیف مدرسه هم یک وسیله ضروری است و با توجه به کیفیت و نوع برند، نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن تعیین کرد. اما برخی از انواع کیف مدرسه قیمتی نزدیک به هفت میلیون تومان دارند.
بسیاری از کالاها به دلایلی نظیر تورم سالانه، افزایش هزینه‌های تولید و… رشد قیمت چشمگیری داشته‌اند. لوازم التحریر هم از این قاعده مستثنی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :