پارسال ۱۱ درصد کسری آب داشتیم و امسال ۱۹ درصد. کف‌گیر چاه‌های آب شرب کرمان به ته‌دیگ خورد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1508

پارسال ۱۱ درصد کسری آب داشتیم و امسال ۱۹ درصد. کف‌گیر چاه‌های آب شرب کرمان به ته‌دیگ خورد

 گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
  از ابتدای قطعی و کاهش فشار شدید آب این سؤال برجای‌مانده که چه‌طور با وجود افزایش ۸ حلقه چاه، فهرست قطعی‌های آب مناطق شهر کرمان بسیار فراتر رفته. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در اولین پاسخش این قطعی را به آبرسانی به نقطه «سیدی» ربط داده بود و گفته بود این امر به دلیل تاسیسات ضعیف آن منطقه، آب سایر مناطق شهر با کاهش فشار مواجه شدند. پاسخی که نه کارشناسان و نه مردم را اقناع کرد و قطعی‌های ادامه‌دار آب بعد از خارج‌شدن حواشی از شبکه آب شرب، این پاسخ را بیش‌ازپیش زیر سوال برد.
  شهرک مطهری، شهرک صنعتی، چهارده‌معصوم؛ اسم این محلات هرساله در فهرست نقاط دارای مشکل آب است. دامنۀ محلات اما امسال بسیار فراتر رفته و برخلاف سال‌های قبل فقط نقاط دور از مرکز و حاشیۀ شهر نیست که دچار مشکل آب هستند. از خیابان خورشید، پاسداران، سرباز و گل‌دشت گرفته تا پروین اعتصامی، بلوار جمهوری، خیابان امیرکبیر و جهاد گزارش‌هایی از کاهش شدید فشار و قطع آب وجود دارد.
  *آبرسانی به «سیدی»، علت کاهش فشار آب در سطح شهر؟
  عبدیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در مصاحبه‌ای که ۶ تیرماه در «پیام ما» منتشر شد علت این گستردگی کاهش فشار آب در منطقه را بعد از گرمای هوا، هدایت آب بیشتر به منطقۀ سیدی اعلام می‌کند: «ما پیش‌بینی این شدت از گرما را نمی‌کردیم، گرمایی که تا ۳۰ سال قبل بی‌سابقه بود. در منطقه سیدی هزار و ۵۰۰ اشتراک خلاف و شبکه غیراستاندارد دارد که در این منطقه هر مشترک از ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متری یک لوله ۳۲ و ۲۵ برای منزلش برده است. مواقعی که مصرف در شهر بالا رود، چون شبکه این منطقه غیراستاندارد است، آب به آن‌ها نمی‌رسد. متأسفانه این افراد ادعایشان و طلبشان از ما بیشتر از مشترکان مجاز است و امسال خیلی به ما مراجعه کردند و ما برای اینکه آب به این منطقه برسد، فشار شبکه را به سمت سیدی بالا بردیم و به همین دلیل چندین کوچه که در سطح شهر ته خط بودند دچار افت فشار شدند.» طبق توضیحات عبدیان جهت رفع مشکل قطعی و کاهش فشار سطح شهر مناطق چهارده‌معصوم، سیدی و شهرک صنعتی از شبکه حذف شدند و آبرسانی سیار در این مناطق در دستور کار قرار گرفت.
  اینکه علت کاهش فشار آب کرمان، آبرسانی به یک نقطه باشد، پاسخی است که از دید مردم و کارشناسان قانع‌کننده نبوده است. خصوصاً که بعد از آبرسانی سیار به مناطق حاشیه باز هم قطعی و کاهش‌های شدید فشار آب در مناطقی از کرمان به قوت خود باقی است.

 *گرما چقدر بر افزایش مصرف آب تأثیر داشت؟
  گرما، موضوع دیگری است که برای کاهش فشار آب در کرمان روی آن دست می‌گذارند. موضوعی که مدیران علت آن را به استفاده ۲۴ ساعته از کولرهایی ربط می‌دهند که مصرف آب را بالا برده است. باتوجه‌به استفاده هم‌زمان کولر از آب برق پیگیری‌های این رسانه از حمیدرضا حبیبی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان گویای این بود که این افزایش دما چندان بر افزایش میزان نیاز برقی تاثیرنگذاشته است: «امسال محدودیت کمتری نسبت به سال گذشته در صنعت و سایر بخش‌ها اعمال کردیم و نیاز مصرف ما حدوداً ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است.» باتوجه‌به استفاده هم‌زمان کولر از آب و برق شاید به نظر غیرمنطقی باشد که اگر مصرف برق ۸ درصد بالاتر رفته باشد مصرف آب به یکباره ۵۰ تا ۸۰ درصد به دلیل گرما بالا رفته باشد.
  *کفگیر آب کرمان به ته‌دیگ خورد
  پیگیری‌های «کاغذ وطن» از دو مرجع شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای کرمان گویای این امر است که کل آب تأمینی استان در تابستان امسال بعد از حفر ۸ حلقه چاه جدید ۲ هزار و ۹۰ لیتر بر ثانیه بوده و این عدد در تابستان سال گذشته نیز ۲ هزار و ۵۰ لیتر بر ثانیه بوده است؛ به‌عبارت‌دیگر فقط ۴۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب شرب کرمان اضافه شده است.

 عبدیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان درباره کاهش توان شبکه به «کاغذ وطن» می‌گوید: «عمق چاه‌های ما به ۲۸۰ متر رسیده، ما ۱۰۴ حلقه چاه داریم و هر چاه بین ۲ لیتر تا ۵ لیتر سالانه کاهش دبی دارد، نزدیک ۱۲۰ لیتر بر ثانیه به طور متوسط ما کاهش دبی داریم. در ابتدای امسال ۱۹۳۰ لیتر آب داشتیم که با حفر و تجهیز این ۸ حلقه چاهی که امسال انجام دادیم، ۱۶۰ لیتر آب به مجموعه اضافه کردیم و الان در کل ۲ هزار و ۹۰ لیتر بر ثانیه امکان تأمین آب داریم.»

 فقط ۴۰ لیتر بر ثانیه به توان تأمین آب کرمان در قیاس با پارسال اضافه شده، اما مصرف آب به دلیل گرما تا ۲۳ درصد بالاتر رفته است. طبق اطلاعاتی که شرکت آب و فاضلاب در اختیار «کاغذ وطن» قرار داده است، پارسال به طور روزانه ۱۶۵ هزار لیتر آب در شبکه آب شرب کرمان در گردش بوده و نیاز آبی ۱۸۴ هزار لیتر بوده است، اما امسال ۱۷۵ هزار لیتر آب روزانه وارد شبکه می‌شود و نیاز آبی شهر حدود ۲۱۵ هزار لیتر است.

 این نیاز آبی فارغ از شبکه‌های غیرمجاز، افاغنه و حاشیه‌های شهر برآورد شده است. آنچه مسلم است کرمان دیگر قادر به تأمین آب شرب شهر نیست، حفر چاه‌های جدید صرفاً میزان آب تأمینی را ثابت نگه می‌دارد. اگر چه طبق بند «ع» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ قرار بود تا وزارت نیرو نسبت به بازتخصیص آب مصرفی رشته فعالیت‌های صنایع و معادن و ابلاغ زمان‌بندی آب جایگزین با اولویت منابع آبی نامتعارف در هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نماید، اما پیگیری‌های این رسانه گویای این امر است که نه‌تنها این امر در هیچ صنعتی اتفاق نیفتاده؛ بلکه صنایعی که آب را از خلیج‌فارس آوردند نیز برخلاف تفاهم‌نامه هنوز چاه‌های خود را پلمب نکردند. باتوجه‌به رویه فعلی تنها نقطه امید شهرنشینان کرمان، آب خلیج‌فارس است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 8
  • امروز: 13
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,592
  • ماه: 7,846
  • سال: 25,700