حشمتالله فلاحتپیشه، کارشناس و استاد علوم سیاسی: حضور ۸ میلیون افغان در ایران یک خطر جدی است
منتقد نحوه چینش کابینه پزشکیان است اما معتقد است که باید به دولت وفاق ملی رئیس جمهور فرصت داد، البته این هشدار را هم میدهد که رئیس جمهور باید از سرنوشت افراطیون در کشور درس بگیرد. حشمتالله فلاحتپیشه، نماینده ادوار مجلس و کارشناس و استاد علوم سیاسی، در روزی که مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود، از تفاوت نگاه پزشکیان به وفاق ملی و اطرافیان او روایت کرد و گفت: «وفاق ملی در زبان پزشکیان با وفاق ملی در زبان کسانی که دولت ایشان را تا حد زیادی از آن خلوص ستادی انداختند فرق دارد. آقای پزشکیان وقتی میگوید وفاق ملی پشت بندش میگوید ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای رشد هشت درصد نیاز دارم.»
وی تاکید کرد: «بخش عمدهای از سیاستمداران چپ و راست کشور ما دچار یائسگی سیاسی شدهاند. نه یک رویش فکری دارند و نه رویش بدنه تشکیلاتی دارند. اصلا قیافههای برخی از اینها را ببینید که اتفاقا به دولت رفتهاند از قیافهشان نوعی مردگی و کهنگی میبارد.»
او همچنین با اشاره به فسادهایی که در کشور رخ داده است فاش کرد: «برآوردی که من کردهام از سال ۱۳۷۰ تا چای دبش، پولهایی که دچار فساد شدند، بر اساس نرخ دلار روز بیش از ۵۰ و چند میلیارد دلار بوده است. این که چقدر برگشته یا برنگشته این علیالسویه است.»
حضور مهاجران افغان غیرقانونی نیز که این روزها باعث بروز نگرانیهایی در جامعه شده است، از موضوعات دیگری بود که فلاحتپیشه به آن گریزی زد و با بیان خاطرهای، گفت: «بنده معتقدم هشت میلیون افغان در ایران هستند. یک خطر جدی برای امنیت است.»
* آقای فلاحتپیشه! شما از حامیان آقای پزشکیان قبل از انتخابات بودید، چقدر رأیآوری ایشان را در انتخابات قابل پیشبینی میدانستید؟ خصوصا این که کل دولت برای پیروزی آقای جلیلی بسیج شده بود. برخی حتی نگران تقلب به نفع کاندیدای تندروها بودند.
انتخابات این دوره را یکی از سالمترین انتخابات تاریخ کشور دیدم، چون رقابت خیلی جدی شد. هرچند که ۵۰ درصد مردم نیامدند ولی به نظرم پیروزی پزشکیان در مرحله دوم به ویژه مدیون حدود ۹ درصد کسانی بودند که تحریم کرده بودند ولی آمدند و واقعا رأی به تغییر بود.
در حوزه میدانی که میرفتید، یک سری سیاستمدارانی که بعدا دور آقای پزشکیان بودند جزو جریان انتخابات نبودند. به همین دلیل هم ادبیات و فضای ذهنیشان متفاوت از رأیدهندگان است. رأیدهندگان واقعا دنبال تغییر بودند، تغییر در حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصادی.
* شاکله دولت فعلی آقای پزشکیان آیا میتواند مطالبه ملی تحریمکنندگان را برآورده کند؟
یکی از ظلمهایی که به انتخابات در ایران میشود این است که هر کسی در انتخابات پیروز میشود جریاناتی سعی میکند ایشان را وادار کند که بگوید من نماینده تداوم هستم نه تغییر. یعنی به مردم میگوید برای تغییر آمدهام ولی ادبیاتش به گونهای شکل میگیرد که برای تداوم آمدهام.
وفاق ملی نباید به معنای عقب نشینی پزشکیان باشد
* این عده خارج دولت هستند یا داخل دولت؟
جریانات مختلف قدرت در داخل حکومت هستند و الآن نیز در دولت هستند. وقتی میگوییم دولت، انتخابات را نقطه عطف بگیریم. وقتی انتخابات صورت گرفت به طور طبیعی آقای پزشکیان باید در ستادش مینشست و افرادی را به عنوان وزیر و … مشخص میکرد. وقتی برای این افراد جنگید و دید که نمیتواند، یک سری افرادی را برای حضور در کابینه انتخاب کرد که شاید ۷۰ درصد به ایشان رأی نداده و حتی برخیها هم توهین کرده بودند، همین نوعی دلسردی ایجاد کرد.
عدهای که دنبال پست نبودند از جمله شخص بنده گفتیم ایشان گفته وفاق ملی یک فرصتی به وفاقش بدهیم. وفاق ملی نباید به معنای عقب نشینی پزشکیان باشد؛ به این معنی باید باشد که ایشان خواستههای مردم را نمایندگی میکند. مثلا رفع فیلترینگ و پایان دادن به گشتهای مختلف ارشاد و غیره که چالش و تنش در جامعه است و یک سری مدیریتهای اقتصادی و تغییر در سیاست خارجی.
وقتی ایشان میگوید، یک فرصت به او بدهیم، شاید ایشان فکر میکند با افرادی میتواند این وفاق را پیش ببرد که الزاما جزء تیمشان نباشند. این فرصت به ایشان داده شده است ولی هنوز گام اساسی برداشته نشده و تنها علامتی که از دولت میبینیم فشار جدید بر مردم مانند جراحی و بنزین و … است. در صورتی که به ایشان میگویم بودجه امسال بر اساس فروش یک میلیون بشکه نفت در روز با ۶۵ دلار برای هر بشکه بسته شده است ولی در طول این شش ماه روزی ۶۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر فروخته شده است. همین فروش را ببینیم کجا رفته است؟ ۶۰ درصد بیش از چیزی که در بودجه دیده شده است، قبل از این که بنزین را {جراحی کنند) همین را ببینند.
ششصد هزار بشکه نفت در روز اضافه فروخته شده، پول آن کجاست؟
میگویند شما در اقتصاد دخالت نکنید. این بنزین با این وضعیت از آب ارزانتر است. میگویم من کاری به این قضیه ندارم. ولی ۱۲ سال جزو کمیسیونهای تلفیق بودجه و برنامه بودم و ردیفهای بودجه را میشناسم.
بیشتر ردیفهایی که متاسفانه در دولت گذشته تصویب شد در راستای منافع ملی پول نمیگیرند، در راستای منفعت عمومی پول نمیگیرند. ببینید چه بنیادهای مختلفی پول میگیرند. از همه مهمتر ششصد هزار بشکه نفت در روز اضافه فروخته شده است. پول این را ببینید کجاست، قبل از این که به سراغ گرانی بنزین بروید. این کار باعث اعتماد سازی میشود. بعد از آن دولت میتواند اصلاحات اقتصادی را شکل دهد.
* به وفاق ملی اشاره کردید، همه جزئیات و پیش فرض هایش را میدانند. فکر میکنید این وفاق ملی در حوزه تنش زدایی و تعامل با آمریکا و آغاز مذاکرات با آمریکا میتواند موثر باشد؟ زمینههای آغاز مذاکرات وجود دارد؟
وفاق ملی در زبان پزشکیان با وفاق ملی در زبان کسانی که دولت ایشان را تا حد زیادی از آن خلوص ستادی انداختند فرق دارد. آقای پزشکیان وقتی میگوید وفاق ملی پشت بندش میگوید ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای رشد هشت درصد نیاز دارم. یعنی بدون تنش زدایی و بدون موضوع FATF و رفع تحریمها نمیتوانید آنقدر سرمایه جذب کنید.
ولی افراد دیگری که میگویند وفاق ملی و کسانی که به او رأی نداده اند ولی وزیرش شدهاند و یا روی کابینهاش تاثیر گذاشته اند، همیشه کشور را در حالت جنگ و تنش میبینند و وفاقی که میگویند برای این جنگ و تنش است. طرف خارجی ما دیگر دنبال تنش نیست.
* ولی چنین افرادی در کابینه دیده نمیشود که طرفدار جنگ باشند. بیشتر تندروها هستند.
همیشه میگویند وفاق ملی برای این که دشمن خارجی و جنگ و چالش است، نه این که طرفدار جنگ باشند. وفاق ملی یعنی این است که وحدت داشته باشیم در مقابل دشمنان و … ولی آقای پزشکیان میگوید وفاق ملی برای جذب ۱۰۰ میلیارد ایجاد کنیم. وفاق ملی شامل ایرانیان خارج از کشور خواهد بود.