در گفت و گوی سرپرست اداره کل راه آهن کرمان با «پیام ما» عنوان شد
پیوند ریلی جیرفت و بم برقرار میشود
رضا عبادی زاده
سال های 87 تا 89 هم در کرمان بود و مسئولیت اداره کل راه آهن کرمان را برعهده داشت. حالا پس از پنج سال مجددا به کرمان آمده و سکاندار اداره کل راه آهن کرمان شده است. مصطفی داوودی سرپرست فعلی اداره کل راه آهن کرمان پس از برکناری مهرداد پاسیار با حفظ سمت مدیرکلی راه آهن جنوب شرق به کرمان آمد. فردی که اولین مسئول اداره کل راه آهن کرمان به حساب می آید. چرا که راه آهن کرمان تا قبل از سال 87 زیر مجموعه راه آهن یزد و سپس راه آهن جنوبشرق به حساب می آمد و آنطور که داوودی می گوید با تلاش های وی و همراهی مسئولان وقت مصوبه اداره کل شدن راه آهن کرمان امضا شد. همان زمان هم وی مدیرکل راه آهن جنوبشرق بود و با حفظ سمت سرپرست راه آهن کرمان شده بود. سرپرستی که دو سال به طول انجامید. پس از اتمام دوره سرپرستی اش در کرمان، در سمت مدیرکلی راه آهن جنوبشرق باقی ماند. حالا حدود چهار ماه است که داوودی مجددا هم مدیرکل راه آهن جنوب شرق است و هم سرپرست راه آهن کرمان. موضوعی که باعث انتقاداتی هم شده است. منتقدان می گویند با توجه به حجم کارها چرا باید کسی سرپرست راه آهن کرمان شود که مدیرکل اداره ای دیگر است؟ ظهر دیروز مصطفی داوودی در دفتر کارش پاسخگوی این سوال و دیگر سوالات ما بود. مصاحبه سرپرست فعلی راه آهن کرمان با روزنامه پیام ما را در ادامه بخوانید:
آقای داوودی! برخی معتقدند دو شغله شدن شما به راه آهن کرمان ضربه می زند. آقای کامیاب معاون استاندار کرمان هم به روزنامه پیام ما گفته بود که مسئولان استان با سرپرستی شما بر راه آهن کرمان به همین دلیل که مدیرکل راه آهن جنوبشرق هستید مخالف هستند.
من از حرف های آقای کامیاب تعجب می کنم. چند سال پیش هم من کرمان بودم. زمانی که اصلا کرمان اداره کل راه آهن نداشت. این جزو افتخارات من است که پایه گذار اداره کل راه آهن کرمان هستم. بعد هم من دو شغله نیستم. دو شغله بودن خلاف است و تعریف دارد. کسی دو شغله محسوب می شود که به عنوان مثال همزمان در دو اداره مختلف مثل راه آهن و فرودگاه کار کند.
منظور این است که شما در دو جای مختلف مشغول به کار هستید. هم مدیرکل راه آهن زاهدان هستید و هم سرپرست اداره کل راه آهن کرمان.
خب دو جا بودن با دو شغله بودن متفاوت است. این را هم بگویم که بیشترین فشار روی من است. من به عنوان یک سرباز نظام هرچه بگویند می گویم چشم. اما من الان از خانواده ام زده ام. روزی باید 20 ساعت کار کنم.
برای مدیریت اداره کلی مثل راه آهن که بسیار هم مهم است نباید با مسئولان استانی هماهنگ شود؟
قطعا تغییرات ادارات کل با مسئولان استان مثل استاندار و نماینده های مجلس هماهنگ می شود اما ببینید من سرپرست اداره کل هستم و نه مدیرکل. برای سرپرستی هم چون کوتاه مدت سرپرستان انتخاب می شوند معمولا با مدیران هماهنگ نمی شود. انتخاب مدیران کل قطعا جزو اختیارات مسئولان استانی است و همه مدیرانی هم که تاکنون منصوب شده اند با هماهنگی این اتفاق روی داده است. بعد هم دقت کنید به دلیل اشرافی که من بر روی مسائل داشتم من را به عنوان سرپرست انتخاب کردند. من پایه گذار اداره کل کرمان هستم و با تمام نیروهایی که در راه آهن کرمان مشغول به کارند آشنا هستم. اگر کسی انتخاب می شد که آشنایی نداشت مشکلات زیادی پیش می آمد و فقط چهار ماه طول می کشید تا با فضا آشنا شود.
پس جریان مخالفت مسئولان با سرپرستی شما چه بود؟ چون گفتند حتی برای معارفه شما هم نیامده اند.
البته آقای کامیاب در مصاحبه با شما گفتند که به این دلیل مخالف هستند که من در زاهدان هم مشغول به کارم و بهتر است فردی سرپرست کرمان شود که مشغله دیگری نداشته باشد. یک روز قبل از اینکه سرپرستی من در کرمان آغاز شود من خدمت آقای کامیاب رفتم. اینطور به گوش مسئولان رسیده بود که قرار است من مدیرکل شوم و به این دلیل که با استانداری هماهنگ نشده بود ناراحت بودند. به همین دلیل مخالف بودند و حتی گفته بودند به جلسه تودیع و معارفه هم نمی آیند در حالی که برای سرپرست جلسه تودیع و معارفه برگزار نمی کنند. من خدمت آقای کامیاب رفتم و ایشان هم انتقاد داشت که چرا مدیرکل بدون هماهنگی انتخاب شده است. من هم توضیح دادم که من سرپرست هستم و نه مدیرکل.
خب چرا شما که مدیرکل راه آهن زاهدان بودید را به عنوان سرپرست راه آهن کرمان انتخاب کردند؟ بخصوص که راه آهن کرمان با مشکلاتی هم مواجه شده بود.
فکر می کنم دو دلیل داشت. یکی اینکه من هم اشراف خوبی داشتم و هم سابقه خوبی. ببینید حتی آقای پاسیار مدیرکل قبلی هم معاون من بودند. دلیل دوم هم فکر می کنم این باشد که من بیشترین سابقه مدیرکلی را در راه آهن همراه با مدیرکل یکی از استان های دیگر دارم. من 12 سال سابقه مدیرکلی راه آهن را دارم و از من خواسته شد بررسی ای روی کارهای انجام شده در راه آهن کرمان داشته باشم و راه آهن کرمان را برای مدیرکل جدید آماده کنم.
برخی هم معتقدند چرا نباید یک کرمانی سکانداری راه آهن کرمان را برعهده گیرد.
ببینید مملکت ما شامل اقوام مختلفی است. نظر شخصی من این است که نباید خط و خطوط بومی ترسیم کنیم. مثلا قبلا آقای نارویی که کرمانی بود استاندار سیستان و بلوچستان بودند و یا قبلا یک سیستانی استاندار کرمان شدند. چه اشکالی دارد؟ مگر در این کشور وقتی جنگ شد، از کرمان کسی به جنگ نرفت در حالی که خوزستان بیشتر در خطر بود. من الان افتخار می کنم یک سیستانی معاون حاج قاسم سلیمانی در لشکر 41 ثارالله بوده است. البته این را بگویم که من همیشه سعی کرده ام از نیروهای توانمند بومی هم استفاده کنم.همان زمانی که اداره کل راه آهن کرمان راه اندازی شد من آقای لاهوتی که کرمانی بود را از هرمزگان به کرمان آوردم. در سال 87 من 90 درصد نیروهای اداره کل کرمان را از کرمانی های متخصصی که در دیگر استان ها مشغول بودند تامین کردم.بعضی ها را با خواهش و بعضی ها را با استفاده از تعصبی به کرمان داشتند به کرمان آورم. برای بعضی ها هم مجوز سازمانی گرفتم. در مورد سوال شما هم باید بگویم که من فقط اطاعت امر کردم.
در این چهار ماه از عملکرد خود راضی هستید؟
من خدارا شکر می کنم که تلاش همکاران من در مجموعه منتج به این شد که آقای پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی تقدیرنامه ای صادر کردند. چون آقای پورسید آقایی در دادن تقدیرنامه بسیار سختگیر هستند و من افتخار می کنم که برای این چهارماه تقدیرنامه ای گرفتم که در این 12 سال اینگونه تقدیرنامه ای نگرفته بودم. ببینید در حوزه بارگیری در سه ماهه دوم به نسبت سه ماهه اول ما 57 درصد رشد داشتیم. حدود هفت یا هشت اداره بدون رئیس بودند که برای آن ها رئیس منصوب شد. عملیات بهسازی راه آهن زرند صورت گرفت. جزو معدود اداراتی هستیم که تقدیرنامه گرفتیم. در این وضعیت بد مالی توانستیم حدود هفت میلیارد تومان اعتبار برای ساختمان سازی مثل احداث ساختمان اداری و یا مسجد برای راه آهن کرمان بگیریم. این نشان می دهد که کار رو به جلو است. ما الان دنبال این هستیم که خطوط ریلی کرمان به سیرجان وصل شود و انشاالله این مصوبه سفر رئیس جمهوری به کرمان خواهد بود. چرا که اتصال ریلی سیرجان به کرمان از نظر حمل بار خیلی مهم است. با این کار بندرعباس هم به کرمان وصل می شود.
پس انگار خیلی وضعیت در دوران مدیر قبلی بد بوده است که هیچ کدام از این کارها انجام نشده است.
اخلاق حرفه ای حکم می کند که من در ارتباط با مدیرکل قبلی صحبتی نکنم. مشکلاتی در حوزه بارگیری و تخلیه وجود داشت اما من موظفم فقط در مورد عملکرد خودم صحبت کنم.
فکر می کنید سرپرستی شما چقدر طول بکشد؟ چون دفعه قبل حدود دو سال سرپرست بودید.
آن زمان هم آقای کامیاب شاهد هستند که یکی از دلایل طولانی شدن سرپرستی من مخالفت مسئولان استان کرمان با انتصاب مدیری دیگر به جای من بود. در نهایت هم چون آن زمان راه آهن زاهدان تا کرمان در دست احداث بود قرار شد من در زاهدان بمانم و مدیرکل دیگری برای کرمان معرفی شد.
الان صحبتی نشده است که قرار است شما مدیرکل راه آهن کرمان شوید؟
خیر. البته من این را بگویم من پیشنهادات بالاتری از مدیرکلی کرمان و راه آهن داشتم اما بدلیل علاقه ای که به کرمان داشتم به اینجا آمدم. خب من پایه گذار اداره کل کرمان بودم. با توجه به همسایگی کرمان و زاهدان خیلی راحت تر بود که به کرمان بیایم. من در کرمان هیچوقت حساس غریبی نمی کنم. از افتخارات من کار کردن در کرمان است. مسئولان استانی هم به من همیشه لطف داشتند و بحثی هم اگر بوده به همین دلیل دو جا بودن من است. اما مدیر راه آهن باید کسی باشد که راه آهنی باشد و از بدنه راه آهن بالا آمده باشد. نمی شود از یک جای دیگر مدیر راه آهن شد.
در مورد اتصال ریلی سیرجان به کرمان گفتید از این نظر که بندرعباس هم به کرمان وصل می شود حائز اهمیت است. آیا بهتر نبود جیرفت به بندر وصل می شد و این اتصال کرمان به بندر از طریق جیرفت رخ می داد؟
ببینید ما به دنبال وصل کردن جیرفت به خطوط ریلی هم هستیم. اما اتصال بندرعباس به کرمان باید نزدیک تر می شد. مسیر ریلی جیرفت تا کرمان طولانی تر از کرمان تا سیرجان است. به همین دلیل سیرجان به بندر وصل شده است.
جیرفت پس چگونه به خطوط ریلی متصل می شود؟
جیرفت به راه آهن کرمان تا زاهدان وصل می شود. یکی از هدف گذاری های ما در کرمان اتصال جیرفت به خط ریلی بم است.
می دانید که شهر کرمان درگیر پروژه های عمرانی زیادی است. چند ماه پیش آقای سیف الهی از بازداشت چند کارگر پروژه پل سه راه راه آهن بدلیل اعتراض اداره کل راه آهن خبر دادند.
رویکرد ما از همان ابتدا تعامل بوده است و الان هم تعامل خوبی داریم. خوشبختانه مجموعه مدیریتی استان مثل آقای رزم حسینی و آقای سیف الهی نگاه خوبی به راه آهن دارند. در مورد آن موضوعی هم که گفتید به مجوزها برمی گردد. ببینید برخی پیمانکاران مجوزهای لازم را کسب نمی کنند. قانون می گوید اگر پلی از حریم راه آهن می خواهد عبور کند باید مجوز مربوطه را بگیرد. بعضی از دوستان گاهی بدون رعایت این مسائل وارد کار می شوند. مثلا خبر می رسد که یک نفر زیر پل راه آهن را کنده است تا عبوری انجام دهد. خب نیروی انتظامی هم طبق قانون موظف است هرکس را که به حریم راه آهن تجاوز کند بازداشت کند. ببینید هر عبوری نیاز به اخذ مجوز دارد تا استانداردها رعایت شود. روزی چهار قطار از روی پل جاده تهران رد می شود. به این دلیل بحث مجوز پیش می آید که استانداردها رعایت شود. آن زمان مجوزهای لازم اخذ نشده بود و این مشکل پیش آمد.
الان مجوزهای لازم از شما گرفته شده؟
یکی دو مرحله خیر. البته ما خیلی پیگیری کردیم. حتی ما کوتاه هم آمدیم در برخی موارد. مثلا باید برای حسن اجرای کار از هر پیمانکاری باید مبلغی به عنوان ضمانتنامه توسط راه آهن گرفته شود که اگر بعد از عبور، استانداردها رعایت نشده بود، با همان مبلغ خود راه آهن استانداردها را رعایت کند. اگر هم رعایت شود که ضمانتنامه را پس می دهیم. الان ما در کرمان تعهد دستگاه های دولتی را به عنوان همان ضمانتنامه در نظر می گیریم.
این غیرقانونی نیست؟
نه. برای پیمانکاران خصوصی این کار را نمی کنیم و فقط این تخفیف را برای ادارات دولتی قائلیم چرا که استانداری اگر استاندارد رعایت نشد فشار می آورد که موضوع را حل کنند. به عنوان مثال در پروژه همین پل سه راه راه آهن ما قبول نمی کردیم که پیمانکار فقط تعهد بدهد و ضمانتنامه ریالی را ندهد. شهرداری خودش این تعهد را کرد و ما هم مجوز لازم را دادیم.
به عنوان سوال آخر، اگر مدیرکل کرمان نشوید مجددا به کارتان در زاهدان ادامه می دهید؟
خودم فکر می کنم که کوپن مدیریتم در زاهدان تمام شده است. چون حداکثر مدیریت در کشور ما معمولا دو تا چهار سال است اما من 12 سال است که مدیرکل راه آهن جنوبشرق هستم. به نظرم دیگر کوپن مدیریت من در زاهدان تمام شده است.
پس احتمال دارد مقصد بعدی تان کرمان باشد.
مشخص نیست. تصمیمات راه آهن را از تهران می گیرند. من با یک فاکس می آیم و با یک فاکس هم از یک اداره می روم.