مرگ ۱۵ نفر در اثر طغیان رودخانه در روزی که هواشناسی کرمان جوی آرام پیش‌بینی کرده بود. هواشناسی استان از پیش‌بینی جاماند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1787

مرگ ۱۵ نفر در اثر طغیان رودخانه در روزی که هواشناسی کرمان جوی آرام پیش‌بینی کرده بود. هواشناسی استان از پیش‌بینی جاماند
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
عادتشان بود. هر عصر برای آبتنی به بستر رودخانه تنگ سرگز می‌رفتند. بچه‌ها برای آبتنی می‌رفتند و مادرانشان برای شستن ظرف و لباس. ظهر وقتی که از باغ خارج شدند یک‌تکه ابر در آسمان نبود. کسی هشدارشان نداده بود. به یک ساعت نکشید که آب رودخانه طغیان کرد، خیلی سریع‌تر ازآنچه فکرشان را بکنند کودکانشان گرفتار شدند. مادران به آب زدند که جان کودکان را نجات دهند که گرفتار شدند. ۷ کودک، ۷ مادر و سیستانی صاحب باغی که این ۳ خانوار از رودان مهمانشان بودند در این حادثه جان باختند. حادثه‌ای در پی طغیان یک رودخانه در اثر باردگی که هیچ نشانی از هشدارش نه در سایت هواشناسی استانی است و نه در پایگاه‌های خبری محلی جنوب استان کرمان اثری از آن دیده می‌شود.
غرق‌شدگان طغیان هلیل‌رود، میهمان جنوب بودند. ۳ خانوار رودانی که برای تفریح به باغی می‌آیند که پدربزرگشان آنجا نگهبانی می‌داده است. نهم مهراز همان روزهایی بوده که مادران و فرزندان برای آبتنی به لب رود می‌روند. بارش‌ها منطقه‌ای بوده به‌طوری‌که در همان روزی که این بارش‌ها جان ۱۵ نفر را گرفته است، بارندگی در جیرفت رخ نداده است
اهالی سرگز ظهر حادثه حتی یک‌تکه ابر در آسمان ندیدند. شاید همین مسئله ابن باور را در مادران اتباع ایجاد کرده که بند خاکی بالادست و بستر رودخانه امن است. این‌قدر امن که بچه ۴ماهه را با خود ببرند و حالا او هم تنش در میان غرق‌شدگان باشد. حادثه به نقل ازدوستکام مسئول مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت این طور نقل شده است: «۲ کودک تبعه افغانی در حال تردد در مسیر سیلاب بودند که ناگهان سیل جاری شده و مابقی افراد برای کمک به کودکان می‌روند که همگی احتمالاً غرق شده‌اند از ۱۵ نفر ۱۰ نفر زن و دختر بوده‌اند.»
سیستانی صاحب باغی است که این خانوار میهمانش بودند. یک از خیرین و جانبازان جنگ. فردی که بعد از شنیدن صدای جیغ مادران از باغ بیرون می‌زند و تن به آب می‌زند. دو کودک توسط خود او از سیلاب نجات پیدا می‌کنند. فردی که نام او هم در بین جان‌باختگان این حادثه است.
نیروهای امدادی بلافاصله در محل اعزام شدند. تا ساعت ۲۳:۰۰شب نهم مهر پیکر ۱۱ نفر این حوادث از دل هلیل بیرون کشیده شد.
اما این حادثه دلخراش قابل‌پیشگیری نبود؟ بررسی‌های خبرنگار «کاغذ وطن» نشان می‌دهد هیچ هشداری مبنی بر طغیان رودخانه و بارش باران توسط سازمان هواشناسی استان کرمان صادر نشده است.
آخرین اطلاعیه در سایت سازمان هواشناسی استان مربوط به هشدار سطح زرد تا دوشنبه این هفته برای ریزگرد است. در این اطلاعیه هیچ اشاره‌ای به بارش‌های سیل‌آسا نشده و مخاطرات صرفاً مربوط به گردوغبار است. در گروه ایتای خبرنگاران با سازمان هواشناسی برای دریافت اطلاعات هم هیچ هشدار و اطلاعیه در خصوص بارش باران نیست. در این گروه کارشناسان سازمان هواشناسی ذکر کردند که از شنبه تا روز دوشنبه غلظت غبار و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود و از سه‌شنبه تا روز جمعه جوی پایدار. پیش‌بینی که باز در مصاحبه کارشناسان این سازمان با خبرگزاری‌ها تکرار می‌شود و خبرگزاری ایسنا خبری به نقل از این سازمان با این تیتر که «هوای کرمان گرم می‌شود» منتشر کرده است.
نکته عجیب ماجرا نقص اطلاعات کرمان با سازمان هواشناسی کشوری است. در همین روزهایی که سازمان هواشناسی کرمان جوی آرام پیش‌بینی می‌کند. سازمان هواشناسی کشور هشدار سطح زرد از روی یکشنبه ۸ تا جمعه ۱۳ مهر برای مناطقی که نیمه جنوبی کرمان را هم در بر می‌گیرد صادر کرده است. در نوع مخاطره این اطلاعیه اولین پیش‌بینی رگبار باران و رعدوبرق است. باگ ماجرا اینجا است که سازمان هواشناسی استانی درست یک روز بعد از اعلام غرق‌شدگان جیرفت هشدار سطح زرد برای رگبار باران و رعدوبرق صادر کرده است.
بارها رسانه‌های این استان به نقض اطلاعاتی سازمان هواشناسی اشاره کردند. شاید اگر این سازمان رویه دیگری در انتشار اطلاعات طی می‌کرد بخشی از حوادثی که در کرمان رخ می‌دهد تا این حد ناگوار نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 9
  • دیروز: 91
  • هفته: 833
  • ماه: 6,300
  • سال: 53,853