طلای کثیف؛ زخمی بر صورت ماران قلعه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 611

رییس محیط‌زیست جیرفت: شهرداری برخلاف قوانین مدیریت پسماند عمل کرده است

سخنگوی شورای شهر جیرفت: خودمان هم این مشکل را قبول داریم غیر از دفن آهک‌زدایی هم انجام نشده است

طلای کثیف؛ زخمی بر صورت ماران قلعه

یک کارشناس محیط زیست می‌گوید: شیرابه حاصل از زباله‌های مختلف به دلیل آلودگی زیاد ناشی از ترکیبات و مواد سمی که در آن وجود دارد یا در واکنش با مواد دیگر موجود در طبیعت به وجود می آید، اثرات نامطلوب فراوانی بر سلامت انسان و محیط زیست می گذارد. حتی اگر توده‌های انبوه زباله‌های شهری در فاصله‌ای دور از سکونت انسان‌ها تخلیه می‌شوند با نفوذ شیرابه‌ها به آب های سطحی یا زیرزمینی و در نتیجه آلوده کردن یا تغییر دادن کیفیت آب ها، به طور مستقیم یا غیر مستقیم به بدن انسان‌ها و جانوران راه پیدا می کنند.

مرتضی جوهری افزود:آلاینده‌های ناشی از شیرابه‌ها با نفوذ به آب‌‌های سطحی می‌‌توانند موجب عدم کارایی این منابع، از بین رفتن جانوران آبزی، اختلال در کار اکوسیستم آبی و انتشار انواع بیماری‌‌ها شوند.

زهکشی غیر اصولی شیرابه‌های محل دفن زباله‌ها نیز می‌تواند منجر به از بین رفتن زیستگاه‌ها نه فقط در محلی که گورستان زباله قرار دارد، بلکه در نواحی اطراف آن شود. به علاوه، تنوع جانوری و گیاهی زیستگاه ها نیز در اثر تغییرات وارد شده به ترکیبات شیمیایی و نمکی آب زیرزمینی موجود در سایت یا در اطراف آن آسیب می بیند.

شیرابه زباله عامل سرطان و سایر بیماری‌هاست

دفن زباله در ارتفاعات منجر به ورود شیرابه‌ ها به رودخانه‌‌ها می ‌شود و در جلگه و نزدیک دریا هم شیرابه‌‌ها به آبهای زیرزمینی راه پیدا می ‌کند. وجود جیوه در آب برخی از چشمه‌ها، رودخانه‌ها و چاه‌ها به علت وجود برخی وسایل الکتریکی مثل لامپ در زباله‌‌های مدفون در نواحی مجاور آن‌ها به ویژه نواحی بالادست است که به همراه شیرابه به مناطق پایین دست آمده و ایجاد آلودگی می‌ کند.

ورود شیرابه زباله ها به منابع آب زیر زمینی، بزرگ ترین خطری است که انسان و سایر موجودات زنده را تهدید می کند. آب‌های آلوده‌ای که برای مصارفی از قبیل شرب، کشاورزی، دامداری و غیره استفاده می شوند، نمی‌تواند منتج به تولید محصولات سالم شود و مصرف همین محصولات است که به مرور، انواع بیماری‌ها از جمله سرطان را به همراه می آورد.

آلودگی رودخانه‌ ها ناشی از نفوذ شیرابه‌‌ها سبب شده است تا نادرترین گونه ‌های آبزی دریاها و رودخانه ها نابود شوند یا در معرض انقراض قرار گیرند.شیرابه ها انواع فلزات سنگین خود را از طریق آب ها به مزارع و باغ ها می‌رسانند و سرانجام وارد محصولات باغی و زراعی می‌شوند؛ به همین دلیل است که بیماری هایی مانند اختلالات گوارشی، خونی، پوستی و انواع سرطان ما انسان‌ها را احاطه کرده اند. اغلب شیرابه زباله‌ها به دنبال بارش باران وارد منابع تامین اب شرب می ‌شوند که هر چه بیشتر وارد شوند سطح خطر برای سلامتی را بالا می ‌برند.

هر یک لیتر شیرابه زباله، حداقل ۱۰ هزار لیتر از درجه شرب آب را کاهش می‌دهد، در حالی که هر یک متر مکعب شیرابه فاضلاب حداقل ۱۲ تا ۱۴ متر مکعب را خراب می ‌کند، بنابراین شیرابه زباله به علت تصفیه نشدن خطرناک ‌تر است، چون شیرابه ترکیبی از همه مواد است.

انجام گیرد و به طور مداوم از آن نمونه برداری شود. از سوی دیگر، مسوولان منطقه مورد نظر باید با لوله کشی از راه دور آب پاکیزه را برای ساکنان منطقه فراهم کنند.

ترکیبات شیرابه ها با هم متفاوت هستند، ولی بروز برخی تغییرات در آب نشانه تراوش شیرابه به آب‌ها هستند. برای مثال، یون‌های اصلی می‌توانند به نسبت های مختلف مسمومیت ایجاد کنند که این بستگی به ارگانیسم مورد هدف آن‌ها دارد. وجود شیرابه ها و سرازیر شدن آن ها به آب‌های زیرزمینی باعث نابودی بسیاری از جانوران و گیاهان می‌شود و حتی یکی از عوامل بسیار مهم امراض پوستی و سرطانی در بین مردمان بومی به شمار می‌رود.

رهاسازی زباله های جیرفت در محیط زیست به جای دفن

تفکیک و بازیافت زباله در شهر بزرگی مانند جیرفت انجام نمی‌شود و از این گذشته زباله‌های این شهر حوالی روستای ماران قلعه رهاسازی می‌شوند، مسوولان امر حتی اقدام به دفن این موادخطرناک نمی‌کنند به گفته برخی از اهالی و مردم بومی منطقه برخی اوقات حتی این زباله‌ها به مقصد نرسیده و در میانه راه اقدام به آتش زدن آنها می‌کنند در حالی که کار اصلی شهرداری دفن زباله‌هاست. روز گذشته تعدادی از خبرنگاران بومی از محل رهاسازی زباله‌های جیرفت بازدید کردند، دردآورترین بخش اینجا بود که زباله‌های بیمارستانی نیز به صورت عمده و سالم در میان این زباله‌ها به چشم می‌خورد و زباله‌گردها نیز در این سطح وسیع مشغول گشتن بودند.شیرابه‌ها در محیط به راه افتاده و بوی تعفن مشامت را آزار می‌داد به حدی که حتی برخی از خبرنگاران به دلیل بد شدن حال‌شان نتوانستند از این منظره عکاسی کنند وکار را به همکارانشان سپردند.

خبر نداشتم زباله‌های عفونی در کتار زباله‌های شهری هستند

حسین مشایخی رییس شورای شهر جیرفت به«کاغذوطن»گفت:«من تاکنون خبر نداشتم که زباله‌های بهداشتی در ماران قلعه در کنار زباله‌های شهری رها می‌شوند.با یک موسسه  قبلا صحبت کرده بودیم  که قرار بود برنامه بدهد ولی برنامه کاملی نداشتند و فقط به دنبال استفاده از چاله زباله بوند که فایده ندارد، زباله‌های عفونی نباید در کنار دیگر زباله‌ها قرار گیرد و حتما این هفته این مساله را پیگیری می‌کنم.دنبال تعیین تکلیف کل زباله‌های شهر هستیم و بزودی بحث تفکیک و بهره‌برداری را در دستور کار داریم.»

زباله‌های بیمارستانی بسیار خطرناک هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به«کاغذوطن»می‌گوید:«زباله‌های بیمارستانی که در ماران قلعه رهاشده‌اند به بخش درمان تعلق ندارند.»دکتر سالاری افزود:«بیمارستان‌های ما در جیرفت چه در بخش خصوصی و چه دولتی از دستگاه امحا زباله برخوردار هستند زباله‌ها  در این مراکز سوزانده و فرآیندی انجام می‌شود که اثر عفونی و مشکل‌دار زباله‌ها را به صفر می‌رساند و هم شکل سوزن و…را از دست می‌دهد و هم عفونت و میکروب‌ها را، سپس قسمت باقیمانده تحویل شهرداری می‌شود. اگر بیمارستان‌ها دستگاه امحا زباله نداشته باشند اجازه کار به آنها نمی‌دهیم چون زباله‌های ما زباله‌های بسیار خطرناکی هستند و امکان ندارد این زباله‌ها ماران قلعه به بیمارستان‌ها تعلق داشته باشند و من این مساله را حاضر هستم ثابت کنم. حتی با مراکز بهداشتی که برایشان صرفه اقتصادی ندارد تا سیستم امحا را تهیه کنند نیز قراردادی بستیم و زباله‌هایشان را باید به بیمارستان‌ها برای امحاء تحویل دهند.»

مراکز بهداشتی باکس مشخص دارند

دکتر خیرخواه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به«کاغذوطن»گفت:«امکان نداردزباله‌های بهداشتی ماران قلعه به مراکز و خانه‌های بهداشت تعلق داشته باشند زیرا همه این مراکز زباله‌ها را به مراکز جامع که دستگاه امحاء در اختیار دارند ارسال می‌کنند.»وی افزود:«مراکز باکس مشخص دارند و این کار برایشان سخت‌تر است و حتما این زباله‌ها مربوط به بخش خصوصی است.»

شهرداری باید کار درست را انجام دهد/ زباله‌ها باید حتما دفن شوند

محمودی رییس مرکز بهداشت جیرفت به«کاغذوطن»گفت: «رهاسازی زباله در محیط باز کار بسیار اشتباهی است و شهرداری باید کار درست را انجام دهد.»وی افزود:«متاسفانه مراکز خصوصی، مطب‌ها و آزمایشگاه‌های خصوصی در امحا زباله‌های بهداشتی کوتاهی می‌کنند.»وی ادامه داد:«کار دفن زباله برعهده شهرداری است طبق دستوری که حوزه بهداشت داده زباله‌ها حتما باید دفن شوند و بستر برای زباله‌ جمع‌کن‌ها و ایجاد بیماری‌ها و…فراهم نباشد به شکلی که اصلا زباله‌ای دیده نشود.»

اقدامات شهرداری جیرفت برخلاف قوانین مدیریت پسماند است

محسن کردستانی رییس اداره محیط زیست جیرفت می‌گوید:«پیرو بازدید شبانه از محل دفن زباله شهری متاسفانه شهرداری بر خلاف قوانین مدیریت پسماند اقدام به تخلیه زباله ها در فضای باز و در نزدیکی منازل مسکونی با فاصله از محل اصلی سایت پسماند کرده و بعضی مواقع اقدام به آتش زدن آنها هم می کنند.»وی افزود:« موضوع از طریق کارگروه مدیریت پسماند شهرستان و جلسه شورای بهداشت و نیز مراجع قضایی تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 72
  • دیروز: 82
  • هفته: 779
  • ماه: 4,607
  • سال: 38,608