برگزاری شورای مسکن استان با حضور سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن. گرهی از مسکن ملی کرمان باز نشد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1509

برگزاری شورای مسکن استان با حضور سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن. گرهی از مسکن ملی کرمان باز نشد

گزارش| مرضیه‌قاضی‌زاده

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه شورای مسکن اعلام‌کرد که ظرف یک‌ماه آینده شهرهایی از استان که کسری زمین دارند تکلیفشان مشخص شود.

کرمان با ۱۲۲ هزار متقاضی مسکن سه زمین برای ساخت مسکن شهروندان تعریف کرده. زمین ۶۴ هکتاری ستاد اجرایی حضرت امام، ۱۰۸ هکتاری شهید همت و ۵۸ هکتاری شهرک رضوان. به‌غیراز زمین ستاد اجرایی که باقیمانده اقدام ملی مسکن دولت روحانی است الباقی زمین‌ها، آماده‌سازی و یا قطعه‌بندی نشدند. پیشرفت فیزیکی زمینی که کارگزارش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است نیز بعد از ۴ سال به ۱۰ درصد نرسیده. صبح روز گذشته در جلسه‌ای که با حضور مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد تا مشکلات تأمین زمین و ساخت مسکن در شهر کرمان حل شود. استاندار گزارش کرد که «در استان اصلاً شهر مسئله‌دار نداریم» و «مشکلی دررابطه‌با زمین نیست».

نه زاهدی و نه پورابراهیمی،‌ نمایندگان مردم کرمان و راور در جلسه شورای مسکن که در سالن پیامبر اعظم استانداری تشکیل شد، حضور نداشتند. نماینده سیرجان که به نظر این اواخر به موضوعات کرمان علاقه‌مند شده در این جلسه حاضر است. نه فقط نمایندگان کرمان بلکه 

سه مدیرکل آبفا، آب منطقه‌ای و محیط‌زیست نیز در این این جلسه حاضر نشدند. موضوعی که منجر به تماس با این افراد شده و در نهایت علیرضا عبدیان، مدیر کل شرکت آبفا در جلسه حاضر می‌شود. 

 حسن‌پور در خصوص غیبت سه مدیرکل گفت: «این سه دستگاه با تمام پرونده‌های ما مخالفت کردند و حالا هیچ‌کدام در جلسه‌ای که به ریاست استاندار و حضور معاون وزیر تشکیل شده، شرکت نکرده‌اند.»

 استاندار کرمان در این جلسه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کرمان را فاقد مسکن زمین اعلام کرد. محمدمهدی فداکار که در این جلسه با چند دقیقه تأخیر بعد از حضور مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی حاضر شده بود، اعلام کرد که مشکلی در استان در راستای طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد. مالکی خطاب به مدیران راه و شهرسازی خواسته بود تا در این جلسه از شورای مسکن گزارش چند شهر مسئله‌دار ارائه شود و مناطقی که مشکل زمین دارند در این جلسه مطرح و برای حل مشکلشان تعامل شود. درخواستی که از سوی استاندار با این جملات که «ما شهر مسئله‌دار در استان نداریم» و «مشکلی دررابطه‌با زمین در استان وجود ندارد» از دستور خارج شد.

حدود ۴۰ نفر اعضای حاضر در شورا بودند و پنج نفر محور اصلی گفت‌وگو قرار داشتند. استاندار، معاون عمرانی و مدیرکل راه و شهرسازی، نماینده سیرجان و بردسیر و معاون وزیر، که سه نفر اول در مقام دفاع از عملکرد استان در طرح ملی مسکن کرمان بلند شدند. حسن‌پور نماینده سیرجان اما معتقد است آنچه در بحث زمین در استان، اتفاق می‌افتد خلاف نظر شخص رئیس‌جمهور و تمام اسناد بالادستی است: «در بحث کرمان هیچ اراده‌ای در مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن برای عملیاتی‌شدن طرح‌های مسکن نیست و هیچ‌کس در مجموعه اجرایی پاسخگوی مردم نیست.» 

 ارسلان مالکی، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن و معاون وزیر راه و شهرسازی نفر پنجم است که سعی دارد میانه این جلسه ملتهب را بگیرد.

 علی‌رغم اینکه استاندار در این جلسه اصرار دارد که «هیچ شهر مسئله‌داری در استان نداریم»، مالکی برای چندمین بار از مدیرکل راه و شهرسازی خواست تا به‌صورت خاص در مورد پروژه‌های مسکن شهر کرمان صحبت شود.

 او گفت: «طی مطالعه‌ای که ما انجام دادیم و آمار کرمان را هم داریم، از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ به‌ازای هر ۱۰۰ خانوار، ۶۰ خانه ساخته شده است، این که دیگر نیاز به توجیه ندارد. یک کمبود و یک عقب‌ماندگی به دلیل کم‌کاری دولت‌ها ایجاد شده و سیاست‌های جمعیتی هم داریم که بایستی افزایش جمعیت هم داشته باشیم.» مالکی با اشاره به ثبت‌نام ۴ میلیون نفر در وزارت راه و شهرسازی برای مسکن، گفت: «۴ میلیون فاقد مسکن در سامانه با اسم و مشخصات داریم، اینکه امروز ما جاذبه ایجاد نکردیم و کسی نیامده پرونده‌اش را تشکیل بدهد آیا به معنی خانه‌دارشدن این فرد است؟» ادامه صحبت‌های او صرفاً در مورد کرمان بود. مالکی با بیان اینکه ۱۲۲ هزار نفر در کرمان متقاضی داریم که ۴۶ هزارنفری سه استعلام سبز دارند که به معنی خانه نداشتن، از دولت نگرفتن و متأهل بودن است، گفت: «۲۲ هزار نفر از این افراد هر ۴ شرط را دارند که به این معنی است که علاوه‌برآن سه شرط، سکونتشان در کرمان هم محرز شده است، سؤال ما این است که در کرمان برای چه تعداد زمین تأمین شده است؟» 

 *صورت‌مسئله را پاک نکنید

 مالکی در ادامه صحبت‌هایش بدون اینکه کسی را مخاطب صحبت‌هایش قرار دهد خواست تا صورت‌مسئله را پاک نکنند و در ادامه خطاب به حافظی گفت که برای این ۲۲ هزارنفری که هر ۴ شرط را دارند چه اقدامی صورت‌گرفته است؟

 پاسخ مدیرکل راه و شهرسازی به این پرسش، ارائه پاورپوینت است که معاون وزیر با ارائه آن مخالفت کرده و پاسخ صریح دررابطه‌با شهر کرمان می‌خواهد. در ادامه حافظی به دو موقعیت ۱۰۸ هکتاری مجاورت شهید همت و زمین ۵۴ هکتاری جنب هنرستان رضوان اشاره می‌کند که در مجموعه نیاز ۱۵ هزار نفر به مسکن را تأمین می‌کند. بحثی که با مشارکت حسن‌پور و توضیح خواستن در خصوص جزئیات طبقات داغ‌تر می‌شود و مشخص می‌شود که این زمین‌ها به‌صورت ۴ طبقه ساخته می‌شوند.

 بحث بر سر ۸ هزار متقاضی دیگر است که به چه طریق زمین‌هایشان قرار است تأمین شود؛ اما حسن‌پور که به تازگی علاقه‌مند است در مسائل مربوط به شهر کرمان بیشتر اظهار نظر کند، معتقد است در شرایطی که در شیراز و اصفهان و یزد، خانه‌ها ۲ طبقه و ویلایی برای مردم تأمین شده چرا در کرمانی که این حجم از زمین را دارد و وسعت بالایی دارد باید مسکن‌ها به‌صورت ۴ طبقه ساخته شوند که هزینه‌های به‌مراتب بالاتری برای مردم داشته باشد. او در همین رابطه ادامه داد: «۳۰ درصد هزینه‌های اضافی را بر مردم دارید تحمیل می‌کنید و اصرار دارید که بروید تهران و بگویید همه چیز گل‌وبلبل است.» 

*پاسکاری در شورای مسکن 

 هیچ بحث واحدی دنبال نمی‌شود. دائماً جلسه از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر جهش می‌کند. نماینده سیرجان قصد دارد جزئیات پروژه‌های مسکن در شهر کرمان را موشکافی کند. توپ اما با اظهارنظر آیت‌اللهی موسوی، معاونت عمرانی استاندار به زمین سیرجان برمی‌گردد که چرا شهرک‌هایی که شرکت‌های صنعتی قرار بود احداث کنند، به جایی نرسیده است. آیت‌اللهی موسوی در این جلسه گزارش می‌دهد که علی‌رغم اینکه گفته شده که هر واحد صنعتی که تقاضا دهد و پای‌کار بیاید زمین کارکنانش برای طرح‌های مسکن ارائه می‌شود، اما صنایع کاری دراین‌رابطه نکردند. 

 توضیحات حسن‌پور دررابطه‌با مسکن صنعت‌ها، مخالفت صنایع با اجرا بوده، اینکه صنایع دست روی زمین‌هایی گذاشتند که نزدیک شهر باشد و این زمین‌ها ایراداتی بین دستگاه‌های محیط‌زیست و آب و فاضلاب داشتند.

 معاون عمرانی استاندار در این جلسه تأکید دارد که هر جایی که کار گیر کرده به دلیل اختیار نداشتن استاندار است. درخواست اختیار تام دارد که مالکی معاون وزیر از او می‌خواهد تا به طور دقیق موردی اشاره کند که پاسخ دقیقی دریافت نمی‌شود.

 جلسه‌ای که می‌توانست راهگشا باشد و معاون وزیر از اختصاص بودجه برای طرح‌های مطالعاتی و هر اعتبار خاصی گفته بود، بدون مصوبه خاصی به اتمام می‌رسد.

 تمام وعده‌های معاون وزیر بعد از یک جلسه ۲ ساعته، اختصاص پول برای مطالعات شهرک‌هایی که شرکت‌های صنعتی بایست احداث کنند، و اختصاص تنخواه. معاون وزیر راه وشهرسازی در جلسه شورای مسکن اعلام کرد که ظرف یک ماه آینده شهرهایی از استان که کسری زمین دارند تکلیفشان مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 172
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,841
  • ماه: 7,755
  • سال: 25,433