متهم ترافیک شهر کرمان کیست؟ شهرداری یا آموزش و پرورش
ترافیک شهر کرمان کلافهکننده شده و پلیس میگوید خیابانها دیگر جا ندارند؛ آموزش و پرورش اما در قبال سرویس مدارس از مسئولیت شانه خالی میکند و میگوید شهرداری متولی است.
زمان بازگشایی و تعطیلی مدارس در شهر کرمان که اوج ترددهای روزانه و معمول نیز هست،شهروندان در کرمان شاهد ترافیک سنگینی هستند که روال عادی زندگی را مختل کرده به طوری که پلیس راهنمایی و رانندگی می گوید ترافیک حدود پنج برابر شده است.
این مشکل از روزهای اخیر و همزمان با حضوری شدن کلاسهای درس در ۱۴ فروردین ماه تشدید شده و نشان میدهد همزمان با بازگشایی کلاسهای حضوری یا برنامهای برای مدیریت ترافیک نبوده یا اگر بوده کارساز نبوده است.
برخی خیابانهای شهر کرمان که به دلیل ساختاری و وسعت اندک در شرایط عادی نیز گرفتار ترافیک نسبی است اکنون به دلیل به وجود آمدن گره های کور ترافیکی، مشکلات عدیده ای را برای شهروندان به وجود آورده است.
خیابانهایی مانند حافظ، مولوی، خواجو، شهید مطهری، شهید بهشتی، شریعتی، روگذر میدان آزادی، بخشی از بلوار جمهوری و بلوار شهید صدوقی از جمله گذرهایی هستند که در ساعات تردد دانش آموزان به مدارس دچار گرههای کور ترافیکی می شوند.
پای صحبت والدین
مادر یکی از دانش آموزان در کرمان گفت: در کنار نگرانی و دلهره احتمال ابتلای فرزندان به کرونا مشکل تردد فرزندان هم داریم؛ فاصله ۲۰ دقیقهای منزل تا مدرسه را بعضی روزها حدود یک ساعت طی میکنیم.
مریم کریمی نبود سرویس ایاب و ذهاب مدارس را به اندازه کافی و نشاندن دانش آموزان در سرویس به تعداد زیاد از جمله دلایلی برشمرد که تمایل دارد خودش فرزندش را به مدرسه با خودرو شخصی برساند.
یکی دیگر از والدین درباره ترافیک خیابان های شهر کرمان می گوید: این ترافیک در ساعات صبح و ظهر بیشتر خود را نشان می دهد و مسئولان باید برای این مهم راه حلی بیندیشند.
محسن رسایی افزود: بهتر بود بازگشایی مدارس با تدابیر بهتری در همه ابعاد و زمینهها از جمله تامین مورد نیاز سرویس مدارس صورت می گرفت که اکنون با این شرایط ترافیکی در شهر مواجه نمی شدیم.
زیرساخت های بازگشایی مدارس از جمله سرویس مهیا نیست
مدیر یکی از مدارس شهر کرمان که در کوچهای منتهی به یکی از خیابانهای پرتردد شهر کرمان واقع شده نیز دلیل ترافیک صبحگاهی و ظهرگاهی را کمبود سرویس با توجه به بازگشایی مدارس عنوان کرد.
او که خواست نامش قید نشود گفت:بسیاری از والدین مجبور هستند خودشان فرزندشان را به مدرسه برسانند لذا این کار موجب افزایش ترددها و ایجاد ترافیک در ساعاتی خاص در شهر میشود.
این فرهنگی کرمانی تصریح کرد: با توجه به ۲ سال وقفه در فعالیت حضوری مدارس بسیاری از رانندگان سرویس مدارس به کار دیگر یا در جایی دیگری مشغول به کار شده اند و در این شرایط امکان بازگشتن این افراد به چرخه ایاب و ذهاب مدارس زمان بر است.
او تاکید کرد: اقدام والدین برای آوردن فرزندان به مدرسه با خودرو شخصی، توقف بسیاری از آنان برای صحبت با فرزند قبل از ورود به مدرسه و مسائلی از این دست سبب تشدید ترافیک و مشکلات شده است.
ترافیک بیشتر، سانحه بیشتر
افزایش ترافیک ضمن اینکه آرامش را از شهروندان میگیرد، سبب افزایش هزینه ها و نیز سوانح نیز می شود که تصادف های درون شهری نیز افزایش می یابد؛ در این میان یکی از والدین با سانحه ای در جاده های بین شهری هم مواجه شده و فرزندش را درگیر بیمارستان کرده است.
او که به علت نداشتن سرویس مدرسه مجبور شده فرزندش را برای رسیدن به یک مدرسه نمونه دولتی در شهر مجاور محل سکونتش از طریق خودرو شخصی همسایه اش راهی مدرسه کند، در جاده با سانحه مواجه می شود و چند دانش آموز جراحت شدید برمیدارند.
این شهروند که نگران فرزندش در بیمارستان است می گوید اگر سرویس مدرسه فعال بود شاید این اتفاق رخ نمیداد.
تامین سرویس مدارس بر عهده شهرداری است
اما نکته قابل تامل اینکه مسئولان آموزش و پرورش در کرمان تامین سرویس مدارس را وظیفه شهرداری میدانند و میگویند تنها برنامهریزی و ساماندهی این بخش را بر عهده دارند؛ حال آنکه نگاهی به ترکیب و مدیریت کارگروه متولی این مهم نشان دهنده جایگاه و مسئولیت آموزش و پرورش نیز هست.
اوایل سال جاری نشست کارگروه ماده ۱۸(دستورالعمل اجرایی آیین نامه حمل و نقل دانش آموزان) به منظور ساماندهی سرویس مدارس استان کرمان تشکیل شد و رضا رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در این جلسه اظهار امیدواری کرد که با همکاری انجمن اولیا و مربیان، شرکتهای پیمانکار و خانوادهها و مدیران مدارس در ۴۵ روز باقیمانده (سال تحصیلی) بتوان به ساماندهی مطلوبی در خصوص سرویس مدارس رسید.
در این نشست مصوب و تاکید شد رانندگان و شرکت هایی که برای سرویس مدارس انتخاب می شوند به لحاظ اخلاقی و رفتاری سرآمد باشند و حق الزحمه عوامل اجرایی نیز پرداخت شود.
جلسه کارگروه ماده ۱۸آموزش و پرورش استان کرمان با محور ساماندهی سرویس مدارس با حضور مدیرکل،سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع، روسای ادارات انجمن اولیا و مربیان، بخش حقوقی،املاک و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، رییس پلیس راهور مرکز استان، رییس سازمان حمل و نقل، راه و مسافر شهرداری کرمان و برخی دیگر اعضا برگزار شد.
کمبود راننده
سرپرست مدیریت منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش کرمان گفت: با تصمیم ناگهانی بازگشایی مدارس پس از ۲ سال با کمبود راننده مواجه هستیم و متقاضیان برای معرفی به شرکتهای تاکسیرانی باید به مدارس مراجعه کنند.
ابراهیم روحی که مدیریت کارگروه ماده ۱۸ و سرپرست مدیریت منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش استان کرمان را نیز بر عهده دارد گفت: پس از ۲ سال تعطیلی مدارس بسیاری از رانندگان سرویس مدارس به شغل دیگری روی آورده اند و منطقی نیست برای مدت زمان باقی مانده از سال تحصیلی شغل فعلیشان را رها کنند.
او اظهارداشت: کارگروه ماده ۱۸ اداره کل آموزش و پرورش مدتها پیش قیمت را تعیین کرده و برای تصویب به شورای شهر فرستاده؛ فهرست قیمت مصوب به شرکتهای پیمانکاری و آموزش و پرورش ناحیه یک و ۲ شهر کرمان نیز ابلاغ شده و در این زمینه قصوری وجود ندارد.
این مسئول آموزش و پرورش تصریح کرد: دلیل ترافیک خیابان ها کمبود زیرساخت و نیروی انسانی است.
روحی افزود: سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری برای تامین راننده سرویس مدارس اعلام آمادگی و پیشنهاد کرده در مدت زمان باقی مانده از سال تحصیلی رانندگان خطی را به شرکتهای پیمانکار معرفی کند اما زمان رفت و آمد مسافران درون شهری با زمان رفت و آمد به مدارس تقریبا یکسان است و رانندگان حاضر به پذیرفتن این مسئولیت نیستند.
او گفت: ۹ شرکت پیمانکاری که مسئولیت سرویس مدارس را به عهده دارند فراخوان جذب راننده داده اند و شهرداری نیز قول داده با سرعت بیشتری نسبت به روند معمول برای فعالیت رانندههای جدید پرونده تشکیل دهد.
روحی از متقاضیان خواست برای فعالیت در شرکتهای پیمانکار به مدارس مراجعه کنند تا مدارس نیز آنان را به شرکتهای پیمانکاری معرفی کنند و به نزدیکترین مدارس معرفی شوند.
وقتی شهرداری پاسخگو نیست
شهرداری کرمان یکی از متولیان مهم در تامین سرویس مدرسه به شمار می رود که شاید هم صحبت ها و دلایل مهمی در این زمینه داشته باشد اما تلاش چندروزه خبرنگار ایرنا برای برقراری تماس با متولیان سرویس مدارس در شهرداری بینتیجه ماند.
مسئولان آموزش و پرورش فردی را به عنوان فرد پاسخگو در بخش سرویس مدارس معرفی کردند که خبرنگار ایرنا چندنوبت با او تماس گرفت و او در روز سوم پاسخ داد اما فرد دیگری را معرفی کرد که او هم پاسخگوی تلفن نبود.
هر دانش آموز یک خودرو
اما روی دیگر ترافیک کرمان جنبه های راهنمایی و رانندگی آن است؛ رییس پلیس راهور شهرستان کرمان با اشاره به ترافیک خیابان های شهر کرمان در زمان بازگشایی مدارس گفت: هر دانش آموز مساوی با یک خودرو در خیابان های کرمان است.
سرهنگ امین پاک ایزدی افزود: تمامی خیابان هایی که در آنها مدرسه وجود دارد و خیابان های اصلی و پرتردد شهر از روز چهاردهم فروردین درگیر ترافیک هستند.
او اظهارداشت: به دلیل اینکه سرویس مدارس ساماندهی نشده و اکنون هم راننده ای تمایل به حضور در این بخش را ندارد هر دانش آموز مساوی با یک خودرو و این مهم موجب افزایش ترافیک در خیابان ها شده است.
گنجایش خیابان ها کفاف خودروها را نمی دهد
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرمان تاکید کرد:ماموران راهنمایی و رانندگی با تمامی توان در زمان های پرترافیک صبح و ظهر برای تسهیل روند عبور و مرور در شهر در حال فعالیت هستند اما گنجایش خیابان ها کمتر از مقدار خودرویی است که در شهر وجود دارد.
او با بیان اینکه میزان تردد خودروها در شهر کرمان از چهاردهم فروردین سال جاری حدود پنج برابر شده است گفت: خیابان های اصلی شهر چون شهید بهشتی، شریعتی، رجایی، رضوانی نژاد، پاسداران، استقلال، پروین اعتصامی، خواجو، مولوی، حافظ و بلوار جمهوری از جمله خیابانهایی به شمار می روند که بیشتر درگیر ترافیک هستند.
چند توصیه به مردم و مدارس
این مسئول تاکید کرد: والدین در صورتی که می توانند برای ایاب و ذهاب فرزندان خود از وسایل نقلیه عمومی استفاده بهتر است از تردد با خودرو شخصی خودداری کنند. سرهنگ پاک ایزدی افزود: والدین با هماهنگی مدیر مدرسه دانش آموزانی را که منازل آنان در کنار هم است را برای ایاب و ذهاب تجمیع کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. لازم به ذکر است ۴۴ هزار فرهنگی کار تعلیم و تربیت بیش از ۳۶۰ هزار دانش آموز را در افزون بر هفت هزار و ۸۶۷ واحد آموزشی استان کرمان بر عهده دارند.