افزایش تورم در خرداد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1730

افزایش تورم در خرداد
کرمان در جمع ۲۱ استانی است که نرخ تورم ماهانه بیشتر از ماه قبل و البته مشابه متوسط کشور داشته است. نرخ تورم ماهانه خردادماه این استان ۲.۸ واحد درصد (نرخ تورم متوسط کشور) و تورم سالانه ۳۷.۲ درصد است. بار تورم سالانه کرمان روی گروه کالاها و خدمات غیرخوراکی است.
تورم ماهانه دو سوم کشور در خردادماه افزایش داشته است. بااین‌حال تورم ماهانه کشور در خردادماه همان عدد ۲.۸اردیبهشت ماه است. آنچه نرخ تورم متوسط ماهانه کشور را تغییر نداده وزن سنگین پایتخت است که تورم ماهانه‌اش با ۰.۹ کاهش به ۲.۸ درصد رسیده است. بیشترین افزایش قیمت‌ها در این ماه مربوط به رسته سبزی‌ها و میوه بوده است. پرتقال ۳۲ درصد، لیموترش ۲۱ درصد، هویج ۱۹.۹درصد، هندوانه ۱۸.۲ درصد و سیب و بادمجان بیش از ۱۲ درصد نسبت به ماه اردیبهشت گران شدند.
بالاترین نرخ تورم ماهانه در خرداد بین استان‌های کشور را هرمزگان داشته است. کمترین نرخ تورم در ماه گذشته نیز مختص کرمانشاه با عدد ۱.۴ درصد بوده است. کرمان در جمع ۲۱ استانی است که نرخ تورم ماهانه بیشتر از ماه قبل و البته مشابه متوسط کشور داشته است. نرخ تورم ماهانه خردادماه این استان ۲.۸ واحد درصد (نرخ تورم متوسط کشور) و تورم سالانه ۳۷.۲ درصد است. بار تورم سالانه کرمان روی گروه کالاها و خدمات غیرخوراکی است.
تورم کرمان در گروه کالاهای خوراکی،‌آشامیدنی و دخانیات ۳۱.۸ درصد و در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۴۱.۷درصد است. رقم بالای تورم کرمان در این بخش منجر شده که اردیبهشت‌ماه بیشترین نرخ تورم در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات مربوط به استان کرمان باشد. این استان با ثبت تورم ۴۲.۷درصد رکورددار افزایش تورم در این بخش در کل کشور بود.
گرانی بیشتر کالاهای غیرخوراکی در کرمان در سال گذشته نیز به چشم می‌آمد. کالاهای غیرخوراکی و خدمات کرمان بیش‌تر از هر جای کشور در سال گذشته افزایش قیمت داشتند. طبق گزارش مرکز آمار از تورم نقطه‌به‌نقطه اسفندماه تورم بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات کرمان ۴۳.۲ درصد است و متوسط کشور ۳۶.۱ درصد است؛ به‌عبارت‌دیگر از اسفند سال ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲ کالاهای غیرخوراکی و خدمات استان که شامل ۱۲ گروه از پوشاک و کفش تا بهداشت و درمان و مسکن است، بیشتر از هر جای دیگر کشور و برابر ۴۳ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است.
بخشی از کار اتحادیه‌های کرمان نظارت بر واحدهای صنفی است. موضوعی که به نظر چندان در کرمان جدی گرفته نشده است. بررسی‌ّای کرمان نو از ترکیب اتحادیه‌ها نشان می‌دهد که از حدود ۶۳ اتحادیه در کرمان اعضای ۱۶ اتحادیه با یکدیگر هم فامیل هستند. بیشتر فامیل‌های مشابه بین رئیس اتحادیه و نایب‌رئیس اول دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 78
  • دیروز: 82
  • هفته: 785
  • ماه: 4,613
  • سال: 38,614