فرهاد آگاه، عضو انجمن ملی پسته ایران: باقی‌مانده سموم در طولانی‌مدت باعث سرطان و پارکینسون می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1731

فرهاد آگاه، عضو انجمن ملی پسته ایران: باقی‌مانده سموم در طولانی‌مدت باعث سرطان و پارکینسون می‌شود
به گفته فرهاد آگاه آلودگی شیمیایی مواد غذایی برخلاف سایر آلودگی‌ها با پختن غذا از بین نمی‌رود و باید جلوی انتشار این سموم را گرفت.
به گزارش کرمان‌نو، به گفته فرهاد آگاه آلودگی شیمیایی مواد غذایی برخلاف سایر آلودگی‌ها با پختن غذا از بین نمی‌رود و باید جلوی انتشار این سموم را گرفت.اشاره اصلی آگاه در این همایش سم آفلاتوکسین بود.
او با بیان اینکه این سم به وسیله قارچی ایجاد می‌شود که در همه جا وجود دارد، گفت: به طور طبیعی این قارچ آفلاتوکسین تولید نمی‌کند و در شرایط تنش این قارچ آفلاتوکسین تولید می‌کند و بایستی در مراحل مختلف تولید و فرآوری جلوی ازدیاد این سم را گرفت.
آگاه در این همایش معتقد است در فرایند تولید چندان نمی‌توان مانع تولید آفلاتوکسین شد اما در مراحل دیگر این امکان فراهم است.
توصیه او برای کاهش تولید آفلاتوکسین در مرحله تولید قوی کردن درخت پسته با آبیاری منظم و قوی است و پیشنهاد ا‌و آبیاری قطره‌ای است تا هم جلوی رطوبت را بگیرد و هم آبیاری منظم باشد. دست کشاورزان در سایر مراحل فرآوریتر و خشک و خندان کردن بازتر است و آگاه معتقد است اگر شرایط نرمال و خوبی در مراحل فرآوری رعایت شود، مانع ازدیاد این سم خواهد شد.
پیشنهاد اصلی او جدا کردن دانه‌های مشکوک به آفلاتوکسین در مرحله فرآوری است . آگاه معتقد است بایستی دانه‌های چرب و سیاه و دانه‌های زرد که ریسک بیشتری در رابطه با آفلاتوکسین دارند، جداسازی شوند، هر چند به گفته این عضو انجمن ملی پسته ایران، این تشخیص با قطعیت نیست و کشاورز بدین طریق مجبور است تا ده درصد از محصول را که مشکوک به آفلاتوکسین است، کنار گذاشته شود.
آگاه البته معتقد است که نباید به روش‌های قهری مثل سوزاندن محصول مشکوک به آفلاتوکسین مانع خرید و فروش دانه‌های جدا شده مشکوک به آفلاتوکسین شد. او معتقد است که می‌توان این دانه‌ها را به کشورهایی که حساسیت بالایی به باقی‌مانده سموم ندارند صادر کرد و یا این پسته‌های را روغن‌گیری کرد، چرا که با روغن‌گیری امکان جداسازی سم آفلاتوکسین وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 78
  • دیروز: 82
  • هفته: 785
  • ماه: 4,613
  • سال: 38,614