بحران آب شرب روستاها را درگیر کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1005

قطعی آب در روزهای پیاپی

بحران آب شرب روستاها را درگیر کرد

 ساکنان کویر شرایط سخت بسیاری را از قدیم تحمل کرده اند و با کم بارشی و گرمای ناشی از همسایگی با پهنه وسیع و زیبای لوت ساخته اند اما امسال تازیانه بی آبی با بی رحمی بر تن روستاها، قنات‌ها، چشمه‌ها و حتی منابع آبی شهرها فرود آمده و در این گرمای 40 درجه روزهای بهاری مشقت های بسیاری را بر مردم وارد کرده است.

در جای جای استان کرمان مسئله بحران آب را شاهد هستیم و بارها این بحران گوشزد شده و طرح هایی برای حل مشکل آب از جمله انتقال حوضه به حوضه دنبال شده و می شود.

در روزهای اخیر شاهد تشدید این بحران هستیم و در شهر کرمان مردم محله‌های مختلف شاهد کاهش فشار آب و در مناطق حاشیه‌ای شاهد قطعی آب حتی در روزهای پیاپی هستند و اهالی این مناطق دادشان در آمده است.

از جمله مناطقی که به شدت دچار مشکل شده می توان به شهرک پدر، پشت بند مملکت، انتهای خیابان فرزانگان و … اشاره کرد.

اهالی این مناطق گفتند: بارها به استانداری و اداره آب و فاضلاب مراجعه کرده اند، اما مشکل حل نشده است.

“محمد طاهری” مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان در این باره گفت: نیاز آب شرب شهر کرمان 3000 لیتر بر ثانیه است که توانایی تامین ۱۹۵۰ لیتر بر ثانیه را داریم، بنابراین شهر کرمان حدود یک سوم نیاز آبی اش، کمبود دارد.

او گرمای هوای چند روز گذشته را دلیل اصلی کمبود آب شهر کرمان اعلام کرد و افزود: وقتی هوا گرم می شود همه کولرهای آبی شهر ۲۴ ساعته در حال کار کردن هستند و با توجه به میزان آب مصرفی هر کولر آبی، در ایام گرم با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف آب مواجه هستیم.

طاهری با اشاره به اجرای طرح تامین اضطراری آب شهر کرمان بیان کرد: در حال حاضر هفت حلقه چاه با برآورد هزینه ۴۰ میلیارد تومان حفر شده و ۱۲ کیلومتر خطوط جمع آوری آن اجرا شده و ۶.۸ کیلومتر دیگر باقی مانده تا آب این ۷ حلقه چاه به مخزن آب شهر کرمان برسد و به نظر می رسد تا نیمه تیرماه این کار صورت بگیرد.

علاوه بر این روستاهای استان کرمان که منابع آبی محدود و به شدت وابسته به نزولات جوی دارند، با مشکلات حادتری دست و پنجه نرم می کنند که از جمله می توان به روستاهای بخش کوهساران شهرستان راور اشاره کرد.

چند نفر از اهالی این مناطق به شدت از مشکل بی آبی و قطعی آب گلایه دارند و خواستار رسیدگی جدی مسئولان به این وضعیت هستند.

یکی از اهالی روستای گورکانی می گوید: باید شب ها شیر منبع تامین آب را ببندیم تا صبح که مقداری آب جمع شود و روز بعد که شیر منبع باز می شود تنها در حد نیم ساعت آب هست و این مشکلات در حالیست که اداره آب و فاضلاب همچنان قبض صادر می کند.

آقای”امینی” از اهالی روستای هنک بیان کرد: چند سال قبل برای انتقال آب به روستاهای هنک و گورک از بالادست لوله کشی انجام شده اما روستاهایی که در مسیر هستند به صورت غیرمجاز از این انشعاب استفاده می کنند و روستای ما در آخر خط قرار دارد و همیشه با مشکل مواجه و در سال جاری مکرر با قطعی آب روبرو هستیم.

او پیشنهاد کرد: اگر مسئولان برای انتقال آب از دهانه “دیدی” فکر می‌کردند، طرح خوبی بود.

همچنین یکی از مردم روستای نیمنگ می گوید: بارها برای مشکل آب روستا پیگیری کرده ایم اما به جایی نرسیدیم.

او افزود: لوله کشی و منبع تامین آب روستا بسیار قدیمی است و باید برای آن فکری بشود.

یکی دیگر از اهالی روستای گروک در بخش کوهساران راور به خبرنگار ایسنا گفت: مشکل قطعی آب بیداد می کند اما صدای ما به جایی نمی رسد.

همچنین اهالی روستای ریگ آباد نیز از قطعی آب نالان هستند و می گویند: آب قنات این روستا نیز غیرقابل شرب است و تنها گاهی مواقع با تانکر آبرسانی به روستا می شود.

“مصطفی عزیزی” از اهالی روستای هروز علیا گفت: متاسفانه مشکلات زیادی در بحث آب وجود دارد و بعضی از مردم نیز رعایت نمی کنند.

او افزود: آبرسانی سیار به روستای ما در بعضی روزها انجام می شود اما عملا فایده ای ندارد چرا که کوچه های روستا برای عبور تانکر مناسب نیست و تنها آب به چند خانه می رسد و در ادامه شاهد دعوای اهالی بر سر این موضوع هستیم.

عزیزی بیان کرد: بعضی از مردم به کمبود آب توجهی ندارند و از آب شرب برای آبیاری درختان و باغات استفاده می کنند که این بی انصافی است و تا زمانی که فرهنگ استفاده درست از آب نهادینه نشود، با این مشکلات مواجه هستیم.

نماینده دکتر زاهدی(نماینده مجلس) در بخش کوهساران گفت: برای حل مشکل آب روستاها قرار بوده خط لوله ای از سمت روستای گورکانی کشیده شود که تا روستای حرجند(مرکز بخش) آمده اما برای روستاهای بعدی به دلیل مشکل فنیِ اعلام شده، کار تکمیل نشده و در این رابطه از مدیر آبفای شهرستان راور مسئله را جویا شدیم که اعلام کردند به زودی مشکل رفع خواهد شد.

“اسماعیلی” مدیر آب و فاضلاب شهرستان راور با اشاره به مشکلات به وجود آمده در پی کاهش بارندگی اظهار کرد: دبی قنات روستای هروز در بخش کوهساران 15 لیتر بر ثانیه بوده که اکنون به یک و نیم لیتر بر ثانیه کاهش پیاده کرده است.

او افزود: در برخی مناطق مخزن ذخیره آب برای تامین آب روستاهای پایین دست داریم اما آبگیری و پمپاژ آب در شبکه زیادی می خواهد.

اسماعیلی تصریح کرد: 36 روستا در شهرستان راور را باید با تانکر آبرسانی کنیم و در بخش کوهساران جایی برای برداشتن آب نداریم و باید تانکر از راور آب را حمل کند که فاصله زیاد مشکلاتی به وجود آورده است.

او بیان کرد: برای تامین آب هروز و روستاهای همجوار از محل چاه گورکانی 14 کیلومتر لوله کشی، ایستگاه پمپاژ و شبکه برق اجرا شده که با بهره برداری از این طرح، کمک خوبی می شود اما در حال حاضر مشکل فنی بروز کرده و پیمانکار باید اصلاح کند امیدواریم طی دو هفته آینده مسئله حل شود. تلاش ما بیشتر است تا مشکل مردم حل شود.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان راور درباره تامین آب شرب روستای قنات صالح و نیمُنگ نیز گفت: قرار شده آب از چشمه های منطقه واگذار و آبرسانی شود که در این زمینه همکاری اهالی محل لازم است.

او افزود: در منطقه ریگ آباد نیز چهار روستا داریم که دو چشمه دارند و در زمستان جواب می دهد اما تابستان کل آب تولیدی این چشمه ها، دو تانکر آب می شود و جواب نمی دهد.

اسماعیلی با اشاره به مشکلات آبرسانی سیار اظهار کرد: اخلاقا بعضی مردم همکاری ندارند و در حالی که آبرسانی به منازل بالادست روستا در اولویت قرار دارد، همراهی نمی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 57
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,292
  • ماه: 4,802
  • سال: 17,541