مدیرکل ارشاد اسلامی جنوب‌کرمان: برگزاری هر برنامه‌‌ای، بدون مجوز شورای فرهنگ عمومی غیر‌قانونی است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1741

مدیرکل ارشاد اسلامی جنوب‌کرمان: برگزاری هر برنامه‌‌ای، بدون مجوز شورای فرهنگ عمومی غیر‌قانونی است
سمیه خدیشی
نشست مطبوعاتی رئیس و دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در محل ارشاد اسلامی جنوب‌کرمان برگزار شد.
در این مراسم امام‌جمعه شهرستان جیرفت اهمیت جنبه‌های عبادی و سیاسی نمازجمعه را یادآور شد و افزود: نمازجمعه واسطه بین مردم و مسئولان است و در تریبون نمازجمعه مشکلات مردم انعکاس داده می‌شود.
حجت‌الاسلام میثم تارم حضور مردم شهرستان جیرفت را باتوجه‌به هوای گرم این منطقه در نمازجمعه، قابل‌تقدیر دانست و افزود: این انتظاری بود که از شهر «دارالولایه» می‌رود.
*عزای برگزاری مراسم ترحیم
امام‌جمعه شهر جیرفت اسراف را در بسیاری از مجالس از جمله مراسم عزا مشکل اساسی عنوان نمود و گفت: موضوع اسراف بالاخص در مجالس ترحیم بسیار بزرگ است چرا که خانواده‌های داغدار علاوه بر ماتم ازدست‌دادن عزیز خود دغدغه برگزاری مراسم را هم دارند.
حجت‌الاسلام تارم که قبلاً نیز در نماز عید فطر این موضوع را مطرح کرده بود، ادامه داد: بهتر است مراسم ترحیم و تدفین را بافاصله کمتری بگیرند و لزومی ندارد که حتماً تا روز سوم صبر کنند چرا که هم هزینه شرکت‌کنندگان و هم هزینه صاحبان عزا کمتر می‌شود.
امام‌جمعه شهر جیرفت از مردم و بزرگان شهرستان، سران طوایف، فرهیختگان و هنرمندان درخواست کرد: علاوه بر اینکه نیاز است طول مراسم ترحیم کوتاه شود بایستی از هزینه‌های اضافی مثل دادن شام و ناهار به حاضران در مراسم ختم اجتناب شود.
حجت‌الاسلام با بیان اینکه در پذیرایی مراسم می‌توان به حداقل‌ها بسنده شود و از شیرینی‌های محلی استفاده شود، اظهار کرد: در برخی موارد هزینه این مراسم‌ها از حق صغیر و یتیم است که علاوه بر اینکه تأمین هزینه مراسم از مال آنها شایسته نیست، بلکه گناه هم محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام میثم تارم موضوع بعدی را در مورد نحوه برگزاری مراسم ازدواج اشاره داشت و افزود: در بعضی موارد تعیین مهریه‌های فوق تصور و جهیزیه‌های سنگین راه را برای ازدواج جوانان بسته است.
* اجرای برنامه در شهر بدون مجوز
در ادامه نشست مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از نبود هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی انتقاد کرد. حجت‌الاسلام سید احمد حسینی با اشاره به اینکه برگزاری برنامه‌های اعیاد نوروز توسط شهرداری‌ها بدون مجوز از شورای فرهنگ عمومی بوده است، گفت: طبق قانون اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و همچنین ساخت و نصب المان، تندیس و سردیس باید با مجوز شورای فرهنگ عمومی باشد.
حجت‌الاسلام سید احمد حسینی گفت: در مباحث فرهنگی دو مقوله مشکلات و معضلات فرهنگی مورد توجه است. دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان افزود: مشکلات فرهنگی همان زیرساخت‌هاست که ما به دنبال تأمین و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی در جنوب کرمان هستیم.
حسینی ابراز کرد: در شورای فرهنگ عمومی مباحث مهم و کلان بررسی و سیاست‌گذاری می‌شود و مصوبات آن لازم‌الاجراست و ازآنجایی‌که شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان مستقل از کرمان است؛ بنابراین مصوبات این شورا برای هر هشت شهرستان جنوبی است. حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد: اعضای شورای فرهنگ عمومی همان اعضای شورای تأمین شهرستان‌ها هستند و هدف از تشکیل شورای فرهنگ عمومی رفع دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان ادامه داد: در بحث مشکلات فرهنگی، اخذ سند ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان پیگیری شد و با اعتباری بیش از ۱۰ میلیارد تومان کار احداث این بنا آغاز شد اکنون طبقه اول و دوم آن ساخته شده است.
وی عنوان کرد: مجتمع فرهنگی هنری قلعه گنج سال ۹۰ کلنگ زنی شد و تا امسال ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت بپیگیری‌های انجام شده اکنون ساختمان آن تکمیل شده و باید ساختمان اداری و سالن مجتمع تجهیز شود.
حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: براساس سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینماهای کشور تجهیمی‌شوندند و در جنوب کرمان تاکنون سینما جیرفت راه اندازی شده و سینماهای رودبار جنوب و کهنوج نیز تجهیز شده و آماده افتتاح شده‌اند تا مردم این شهرستان‌ها نیز از نعمت سینما برخوردار شوند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان، اضافه کرد: به‌منظور راه‌اندازی سینماهای شهرستان‌های منوجان، عنبرآباد و قلعه گن هماهنگی‌های لازم انجام شده است.
او عنوان کرد: مقام معظم رهبر سال‌های سال است که بر لزوم کار تشکیلاتی و شبکه‌سازی تأکید دارند و در همین راستا قرارگاه شهید آوینی در شورای مشورتی تشکیل شده است.
حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: قرارگاه شهید آوینی یک تشکیلات مردمی و غیر اداری است و متشکل از افراد دلسوز نظام، انقلاب و مردم است و در بحث شبکه‌سازی در هر شهرستان یک شعبه‌ای از قرارگاه شهید آوینی جنوب کرمان راه‌اندازی شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان یادآور شد: بدهی‌های قبلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان که بالغ بر یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون بودند را در این مدت تسویه کردیم.وی با بیان اینکه رسانه زبان گویای مردم هستید، تصریح کرد: متأسفانه نهادها ارگان‌های فرهنگی در اجرا برنامه‌های فرهنگی هنری به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند که می‌شود با هم‌افزایی و همکاری این نهادها و ارگان‌ها برنامه‌های تأثیرگذاری برگزار کرد.
حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و همچنین ساخت و نصب المان، تندیس و سردیس باید با مجوز شورای فرهنگ عمومی باشد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی جنوب اظهار کرد: همه دستگاه‌ها نیم تا ۱ درصد اعتبار فرهنگی دارند اما تنها به نصب بنر و پارچه نوشته‌های مناسبتی اکتفا می‌کنند در حالی که باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.
او بیان کرد: سال گذشته شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در کشور جز برترین‌ها شد و برخی از مصوبات آن عملی شده و برخی نیز در شرف عملیاتی‌شدن هستند.
حجت‌الاسلام حسینی ابراز کرد: در سال‌های گذشته پست سازمانی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جیرفت منحل شده که بازگرداندن این پست سازمانی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان است و ما پیگیر آن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 85
  • دیروز: 83
  • هفته: 745
  • ماه: 4,262
  • سال: 39,100