پرتقال، هویج فرنگی و سیب به ترتیب پرچم‌داران تورم تیرماه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1746

پرتقال، هویج فرنگی و سیب به ترتیب پرچم‌داران تورم تیرماه
بر اساس گزارش مرکز آمار تورم ماهانه خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری معادل ۱.۶درصد بوده است. نگاهی به جزئیات تورم ماهانه خوراکی‌ها در اولین ماه تابستان نشان می‌دهد که اقلامی مانند پرتقال، هویج فرنگی و سیب به ترتیب پرچم‌داران تورم تیرماه بوده‌اند.
بر اساس گزارش مرکز آمار تورم ماهانه خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری معادل ۱.۶درصد بوده است. نگاهی به جزئیات تورم ماهانه خوراکی‌ها در اولین ماه تابستان نشان می‌دهد که اقلامی مانند پرتقال، هویج فرنگی و سیب به ترتیب پرچم‌داران تورم تیرماه بوده‌اند. در این ماه تورم نقطه به نقطه هلو ۹۴.۹درصد، تورم شیرخشک ۷۳.۳درصد و تورم گوشت گوسفند ۷۰.۴درصد بوده است.
با وجود تلاش‌های دولت برای کنترل قیمت گوشت گوسفند از طریق تخصیص ارز ترجیحی، همچنان تورم این کالای اساسی بیش از ۵۰درصد است. به همین دلیل نیز در سال‌های گذشته این کالای اساسی از سبد خوراکی برخی از ایرانیان حذف شده است. افزایش قیمت مواد غذایی بطور مستقیم هزینه خانوارها را تحت تاثیر قرار داده است و می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل مهار تورم همراه باید یکی از اولویت‌های سیاستگذاران باشد.
تصویر تورم ماهانه خوراکی‌ها
افزایش قیمت مواد غذایی به‌طور مستقیم هزینه خانوارها و به‌ویژه خانوارهای کم‌درآمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلیل این مساله آن است که در هر جامعه‌ای کم‌درآمدها بخش بیشتری از درآمد خودر ا صرف خرید مواد غذایی می‌کنند. به همین دلیل در کشورهای مختلف دولت‌ها سعی می‌کنند با اتخاذ سیاست‌های ضد تورمی از رفاه و معیشت شهروندان خود حفاظت کنند. در سال‌های گذشته تورم‌های بالا و مزمن به معیشت و تغذیه ایرانیان ضربه‌های قابل توجهی وارد کرده و موجب شده است جمعیت قابل توجهی از ایرانیان از تامین حداقل کالری مورد نیاز خود عاجز باشند. در چنین شرایطی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت چهاردهم نیز باید مهار تورم باشد.بر اساس گزارش تورم خوراکی که توسط مرکز آمار منتشر شده، در تیرماه سال جاری پرتقال پرچم‌دار تورم خوراکی بوده است.
در این ماه پرتقال تورم ۲۷.۷درصدی را تجربه کرده که دلیل عمده آن تغییر فصل و عدم برداشت این میوه در تابستان است؛ از آنجا که عرضه این میوه در تابستان محدود می‌شود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. بعد از پرتقال هویج‌فرنگی با تورم ۳۱.۴درصدی و سیب با تورم ۲۰.۹درصدی بیشترین تورم ماهانه تیر را تجربه کرده‌اند. در تیرماه سال جاری تورم ماهانه ۱۱کالای خوراکی منفی بوده است. در این ماه هلو تورم منفی ۲۳.۵درصدی داشته است. یکی از دلایل این کاهش قیمت، رسیدن به فصل برداشت این میوه و افزایش عرضه آن است. علاوه بر هلو، بادمجان تورم منفی ۱۳.۶درصدی، پیاز تورم منفی ۵.۶درصدی، سیب‌زمینی تورم منفی ۵.۲درصدی، گوجه‌فرنگی تورم منفی ۲.۳درصدی و کدو سبز تورم منفی ۰.۹درصدی را تجربه کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 11
  • دیروز: 138
  • هفته: 749
  • ماه: 4,019
  • سال: 44,043