نمایشگاه یا فروشگاه؛ مساله این است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1106

شرکت نمایشگاه جنوب شرق در سایه نبود نظارت کمیته نظارتی، نمایشگاه های غیر تخصصی را در قالب تخصصی برگزار کرد

 نمایشگاه یا فروشگاه؛ مساله این است

جعفری، رئیس اتاق اصناف: برای برگزاری نمایشگاه باید از کمیته نمایشگاهی مجوز بگیرند که اصلا این موضوع به  کمیته نمایشگاهی نیامده

خسروی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت: کمیته نظارت مغفول مانده و در ۷ یا ۸ ماهی که من بررسی کردم تشکیل جلسه‌ای نداشته

بحث بر سر عملکرد فعلی شرکت نمایشگاه‌ها به کارگروه توسعه صادرات هم کشیده شد. این جلسه که قرار بود پیرامون چالش‌های صادراتی استان تشکیل شود تا باب صادرات بیشتر استان را فراهم کند،  به علت حضور نداشتن هیچ عضوی از سازمان صمت جنوب خروجی در این رابطه نداشت. بحث غالب این جلسه به برگزاری نمایگشاه‌هایی به صورت عرضه مستقیم با عنوان تخصصی توسط شرکت نمایشگاه جنوب شرق بود که با این جمله مهرابی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان خاتمه یافت که من قاضی نیستم. شرکت‌های نمایشگاهی که سالها در این زمینه فعالند درخواست داشتند تا این بار عضو کارگروه فنی نمایشگاه‌ها باشند. در این میان شرکت نمایشگاههای جنوب‌شرق که ریشه سهامدار اصلی آن به صندوق بازنشستگی مس بر‌می‌گردد، سر صف این مدعیان بود. این بار حتی اتاق اصناف نیز مصرانه تقاضا داشت که نه تنها به عضویت کمیته  فنی نمایشگاه‌ها درآید بلکه در کمیته نظارتی نیز عضو باشد. حاشیه نمایشگاه مبلمان و لوستر در کرمان به حدی بوده که به گفته یوسف جعفری، رئیس اتاق اصناف کرمان در چهارمین کارگروه توسعه صادرات استان، اصناف شاکی خواستار برگزاری تجمعی در این رابطه بودند. جعفری در این جلسه با بیان اینکه اصناف را راضی کرده به تنهایی در جلسه حاضر شود و افراد شاکی در جلوی استانداری جمع نشوند، گفت:«همین الان نمایشگاه تخصصی جهیزیه از کجا مجوز گرفته؟ اگر نمایشگاه  تخصصی است باید جنبه نمایشگاهی داشته باشد الان در همین نمایشگاه انواع اقسام اقلام لوازم خانه و جهیزیه و غیره را گذاشتند.»

*نمایشگاه جهیزیه مجوزی از کمیته فنی ندارد

جعفری با بیان اینکه این نمایشگاه حتی از کمیته فنی نمایشگاهی نیز مجوزی دریافت نکرده است، اضافه کرد:«برای برگزاری نمایشگاه باید از کمیته نمایشگاهی مجوز بگیرند که اصلا این موضوع به  کمیته نمایشگاهی نیامده. اگر سازمان توسعه  تجارت  به این نمایشگاه مجوز داده، این مجوز در قالب نمایش بوده اما این شیوه برگزاری دارد بین مردم تنش ایجاد می‌کند و بعد شما و استاندار باید پاسخ دهید.»خواسته مشخص رییس اتاق اصناف در این جلسه، عضویت رسمی اتاق اصناف در کمیته فنی نمایشگاهی بود. خواسته‌ای که به طور متقابل از طرف امیرحسین سعید، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی جنوب‌شرق هم مطرح شد و او هم که خواستار عضویت در کمیته فنی بود. موضعی که نه تنها مورد اعتراض اتاق اصناف قرار گرفت بلکه جلیل کاربخش راوی،  از اعضای اتاق بازرگانی در این جلسه خواستار شد که نه صرفا این شرکت بلکه کلیه افرادی که مجوز شرکت نمایشگاهی در کرمان دارند حتی با وجود نداشتن هیچ سایتی در کمیته فنی عضویت داشته باشند.  بحثی که توسط مهرابی این گونه فیصله یافت که یک بار شرکت نمایشگاه جنوب شرق عضو کارگروه باشد و بار دیگر شرکت‌های دیگر.

 تصمیم گیری در خصوص اعضای کارگروه فنی با توجه به مدعی بودن هر نهادی اعم از اتاق اصناف، میراث و شرکت هایی از اتاق  به نتیجه مشخصی نرسید.  در نهایت تصمیم نهایی جلسه بدین شکل از جانب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان قرائت شد که در جلسه بعدی همه افراد متقاضی درخواست دهند و بررسی آن به همان جلسه موکول شود. یوسف جعفری از جمله متقاضیان سرسخت عضویت در کمیته فنی است. فردی که معتقد است که اکثر نمایشگاه‌های برگزار شده در سایت نمایشگاهی جنوب شرق، به صورت فروش بوده و هیچ گونه مجوزی نداشته است. در مقابل  سعید، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی جنوب‌شرق مدعی است که مجوز نمایشگاه جهیزیه را یک سال قبل در کارگروه توسعه صادرات اخذ کرده و پای همین مجوز را رییس اتاق اصناف هم امضا کرده است.

*کمیته نظارت روی هوا

پیگری‌های «کاغذ وطن» از سینا خسروی،  معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اما گویای این است که بیش از 6 ماه است که کمیته نظارت که یکی نهادهای اصلی بر نظارت بر نمایشگاه‌هاست تشکیل نشده. خسروی در این رابطه به «کاغذ وطن»می‌گوید: «کمیته نظارت در دستورالعمل مغفول بود و در 7 یا 8 ماهی که من بررسی کردم تشکیل جلسه‌ای نداشته. به هر حال  ما در این مدتی که آمدیم سعی کردیم این را راه بیندازیم و حالا انشالله با اعضای جدید کمیته کار اصلیش را به انجام می‌رساند.» خسروی البته مدعی است که اگرچه طی این مدت نظارتی از سمت کمیته نظارتی به عنوان یک نهاد متخصص صورت نگرفته اما نظارت‌های مستمر توسط کارگروه توسعه صادرات و یا بازرسان سازمان صمت انجام شده است. او البته بر روی این گفته صحه می‌گذارد که هیچ یک از این بازرسی‌ها به صورت تخصصی نبوده و باید هر چه سریعتر کمیته نظارتی به کار خود بپردازد.

*شرکت نمایشگاه مجوز فروش مستقیم کالا را ندارد

اگر چه شرکت نمایشگاه بین المللی جنوب شرق مجوز برگزاری نمایشگاهی حتی تحت سرفصل‌‌‌های عرضه مستقیم را دارد اما معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر این نکته تاکید دارد که حتی در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم هم غرفه دارن مجاز به فروش کالا نیستند چه رسد به نمایشگاه تخصصی. او در این رابطه می‌گوید:«عرضه مستقیم در سرفصل توسعه و تجارت است ولی اینکه رسالت و هدفش و در زمینه اجرا به کدام سمت رود مهم است. در مباحث کمیته نمایشگاهی و کارگروه توسعه صادرات هر مصوبه‌ای که دادند، در متنش نوشتند فروش غیر مستقیم؛ یعنی واحدهای صنفی ما از این امکانات و این نمایشگاهی که تشکیل شده استفاده کنند وخرید را با قیمت پایین تر انجام دهند و لازم نباشد کل بازار تهران،مشهد و غیره را بگردند.»

*سعید: هرگونه فروش مستقیم کالا را تکذیب می‌کنم

علی رغم انتقادات صورت گرفته از سمت اعضای اتاق اصناف مبنی بر برگزاری نمایشگاه های غیر تخصصی در سایت نمایشگاه جنوب شرق و حتی فروش مستقیم کالا. سعید،، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی جنوب‌شرق در گفت و گو با«کاغذ وطن» بر این نکته تاکید دارد که هیچ گونه فروش مستقیمی در این سایت صورت نگرفته:«نه در نمایشگاه لوستر و نه در نمایشگاه جهیزیه فروش مستقیم کالایی صورت نگرفته است. اگر هم غرفه‌داری تخلف کند و ما خبردار شویم حتما برخورد می‌کنیم.»علی رغم ادعای سعید،  رییس اتاق اصناف کرمان در مصاحبه‌های پی در پی خود از فروش مستقیم کالا حتی در نمایشگاه های تخصصی گفته است. موضوعی که جعفری را برآن داشته تا این بار خواستار عضویت در کمیته نظارتی را داشته باشد. موضوعی که از جانب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری امکان پذیر نیست. مهرابی در گفت و گو با «کاغذ وطن» می‌گوید: «بحث نظارت اصناف در مورد عرضه مستقیم شاید بتواند معنی داشته باشد  اما در مورد نمایشگاه تخصصی خیر.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 170
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,473
  • ماه: 7,926
  • سال: 26,345