وقوع طوفان و رگبار باران خسارت زیادی به خرمای جیرفت و عنبرآباد وارد کرد. نخل‌داران در عزای خرما. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس: ستاد بحران فعال و تیم‌های ارزیابی به منطقه اعزام شوند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1763

وقوع طوفان و رگبار باران خسارت زیادی به خرمای جیرفت و عنبرآباد وارد کرد. نخل‌داران در عزای خرما. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس: ستاد بحران فعال و تیم‌های ارزیابی به منطقه اعزام شوند
گزارش‌ کاغذوطن
سمیه خدیشی- فقط چند ساعت زمان لازم بود که تمام دسترنج یک سال نخل‌داران به باد برود. در فصل برداشت محصول، طوفان و باران دست‌به‌دست هم دادند و در برداشت خرمای جیرفت و عنبرآباد پیش‌دستی کردند. باد، خرما را به زمین ریخت و باران آنها به همراه گل‌ولای با خود برد و فرصت جمع‌آوری محصول را از کشاورز گرفت. برداشت خرما به همین سادگی نیست که با شنیدن هشدارهای هواشناسی بجنبی و بتوان در یکی دو روز محصول را از روی درخت جمع‌آوری کرد، چه رسد به اینکه غافل‌گیر هم بشوی.
بخش زیادی از اقتصاد خانوارهای جیرفت و عنبرآباد به خرما گره‌خورده است. مثل معروف «بعد پسته‌ها» بین اهالی رفسنجان که اکثرا باغات پسته دارند، به‌وقت معامله گفت می‌شود، اینجا برای خرما بکار می‌رود و وعده وعیدهای مالی به «بعد خرما» واگذار می‌شود.
خسارت سنگین است. بعضی ارقام خرما حتی موقع برداشت محصول آنها نرسیده بود. توفان که بیشتر محصول را به زمین ریخت، در بعضی باغات تعدادی درختان را از ریشه درآورد و بعضی هم بارشان را به زمین نگذاشته از کمر شکستند، این درختان نه فقط محصول امسال که برای همیشه جانشان گرفته شد.
*حمایتی که به قدر خسارت نیست
ازآنجاکه محصول عمده منطقه، خرما است، بیشتر سطح باغات تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی است. گفته می‌شود تنها جایی که می‌تواند از کشاورزان حمایت کند همین نهاد بیمه است، اما این حمایت جوابگوی خسارت باغداران نیست.
آن‌طور که مسئول بیمه کشاورزی شهرستان جیرفت می‌گوید: تقریباً ۹۰ درصد سطوح باغات خرما در این شهرستان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
این مقام مسئول بیان کرد: باغات مثمر فقط شرایط بیمه‌پذیری را دارند و تلاش شده که با اطلاع‌رسانی به باغداران همه سطوح زیرپوشش بیمه قرار بگیرند.
بیمه محصولات کشاورزی تحت‌نظر بانک کشاورزی فعالیت می‌کند و به نظر تنها نهادی است که کشاورزان در زمان خسارت باید چشم به آن داشته باشند. اما این حمایت واقعی نیست و جوابگوی خسارت وارده را نمی‌دهد.
*زمان برای برداشت نداشتیم
یکی از نخل‌داران می‌گوید: به‌رغم اینکه هر سال باغ خود را بیمه می‌کنم؛ اما هیچ‌وقت غرامتی که دریافت می‌کنم در ازای خسارت وارده جوابگو نبوده است.
کریمی باغدار روستای دهنو شهسوار که در طوفان اخیر خسارت زیادی متحمل شده است، گفت: برای باغات بزرگ برداشت محصول طولانی و زمان‌بر است و حتی اگر هشدار هواشناسی هم به گوشمان برسد زمان برای برداشت محصول نداریم. از طرفی ما در این خسارت تنها هستیم چرا که مبلغ غرامت پرداختی از سوی بیمه در مقابل ارزش محصول از بین رفته بسیار ناچیز است.
این باغدار افزود: دولت باید نقش حمایتی خود در بیمه محصولات کشاورزی را پررنگ‌تر کند درحالی‌که به نظر می‌رسد دولت به دلیل داشتن منابع مالی محدودی که به این موضوع اختصاص داده فقط می‌خواهد باغداران را از سرخود باز کند.
کریمی با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی فقط بخشی از خسارت را جبران می‌کند که آن هم به‌اندازه ارزش واقعی محصول نیست، ادامه داد: این به این معنی است که بخشی از محصول ما باغداران تحت پوشش بیمه نیست و حمایت کامل نیست، از طرفی در این حادثه اخیر به دلیل شدت باران قسمتی از محصولی را که جمع‌آوری و در کارتن بسته‌بندی و نگهداری می‌شد هم از بین رفت و حجم خسارت بیش از انتظار بود.
*عجله در برآورد خسارت
جهاد کشاورزی کجای این خسارت وارده قرار می‌گیرد. خسارت در دو شهرستان جیرفت و عنبرآباد زیاد اعلام شد. روز بعد از وقوع خسارت مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد اعلام کرد: بر اثر طوفان، رگبار و بارندگی در روزهای گذشته محصول خرمای این شهرستان دچار ریزش میوه، ترشیدگی و خشکیدگی خوشه شده و ۳۵ درصد آن خسارت‌دیده است.
به نقل از ایرنا، ابوالحسن پیرنیا اظهار کرده است: میزان این خسارت بر پنج هزار هکتار از نخیلات برابر با ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.
او از هماهنگی و پیگیری‌های انجام شده برای انجام عملیات ارزیابی توسط کارشناسان بیمه محصولات کشاورزی هم خبر داد و اعلام کرد که خسارت وارد شده به باغ‌های پوشش بیمه محصولات کشاورزی پرداخت خواهد شد.
پیرنیا همچنین گفته است: به دلیل هزینه‌های بالای بیمه و پرداخت محدود، محصولات بیشتر باغات کشاورزان تحت بیمه نیست.
او افزود: هشت هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت نخیلات در عنبرآباد است که هفت هزار و ۵۰۰ هکتار آن مثمر است و مابقی نخیلات نر یا جوان است که به سن ثمردهی نرسیده است.
*اعلام ۲ برابری خسارت جیرفت نسبت به عنبرآباد
بعد از گذشت سه روز از وقوع خسارت خبری از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم منتشر شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: محصول خرما در شهرستان‌های جنوب استان بر اثر طوفان و بارندگی بین ۳۵ تا ۸۰ درصد خسارت‌دیده و در مجموع حدود ۵۶ درصد کل محصول خرمای این منطقه از بین رفته است.
احمد احمدپور در گفتگو با ایرنا برآورد کرد: بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به محصول خرمای باغداران جنوب کرمان خسارت وارد شده است.
او در توضیحاتش بر خلاف مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد میزان خسارت را قطعی اعلام نکرده است و توضیح داد: به علت بارندگی چند روز پیش ممکن است بخش دیگری از محصول هم دچار ترشیدگی شود که چند روز بعد علائم آن نمود پیدا می‌کند و به همین دلیل میزان خسارت افزایش خواهد یافت.
احمدپور، با بیان اینکه بیشترین خسارت‌ها در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد بوده افزود: حدود ۸۰ درصد محصول خرمای جیرفت از بین رفته و ۲۳ هزار میلیارد ریال خسارت به این محصول وارد شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اعلام کرد: با وجود اخطارهای هواشناسی امکان برداشت با سرعت وجود ندارد؛ چون برخی از رقم‌ها دیرتر می‌رسند و همچنین نیروی کار مختص برداشت خرما به‌راحتی فراهم نمی‌شود.
او در پاسخ به وضعیت بیمه محصولات با بیان اینکه بیمه برای کشاورزان جذابیت ندارد، افزود: میزان حق بیمه و پرداختی خسارت مناسب نیست. خرما جزو محصولاتی است که ضریب ریسک بالایی دارد و بیمه تمایل چندانی برای قبول این تعهد ندارد.
*ستاد بحران کشور ورود کند
احمدپور با عنوان اینکه خسارت پرداختی بیمه جوابگوی ضرر کشاورز نخواهد بود، از پیگیری برای ورود ستاد بحران خبر داد که از طرف مدیریت بحران استان، کشور و وزارتخانه کمکی تأثیرگذار صورت گیرد.
در همین رابطه نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس هم از پیگیری موضوع خبر داد و گفت: در پی وزش تندباد شدید چند روز اخیر که خسارات سنگینی به باغات خرما و زیرساخت‌های کشاورزی جیرفت و عنبرآباد وارد کرده است، به‌رغم ماموریت کاری در کشور عراق، پیگیری‌های لازم دراین‌رابطه آغاز شده است.
بهنام سعیدی از برقراری تماس فوری با مسئولان محلی و درخواست فعال‌سازی ستاد بحران و ارزیابی سریع خسارات وارد شده خبر داد.
نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی همچنین از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کرده است که تیم‌های ارزیابی به منطقه اعزام و برنامه‌های حمایتی فوری برای جبران خسارات تدوین شود و اقدامات لازم برای حمایت از کشاورزان خسارت‌دیده به‌سرعت انجام گیرد.
نخل‌داران به عزای خرما نشسته‌اند. چشم به اقدام مسئولان دارند که شاید از بین این اخبار، اظهارنظر و ابراز نگرانی‌ها دررابطه‌با حجم خسارت وارده، آیا آبی برای خسارت‌دیدگان گرم می‌شود؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 11
  • دیروز: 138
  • هفته: 749
  • ماه: 4,019
  • سال: 44,043