مجمع نمایندگان استان پیگیر خرید سهام مس شهید باهنر توسط فملی. ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت استان از بی‌برقی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1788

مجمع نمایندگان استان پیگیر خرید سهام مس شهید باهنر توسط فملی. ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت استان از بی‌برقی
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
بازدید رئیس مجمع نمایندگان استان و حسن‌پور نماینده کرمان و راور در آخرین روز هفته از چند واحد صنعتی در شهرک خضرا و مس شهید باهنر حامل چند وعده مهم بود. اولین وعده توسط حسن‌پور نماینده کرمان و راور مبنی بر حل مشکلات سوخت گازوئیل واحدهای تولیدی و مطالبه آن از تهران بود. درخواست بعدی که بنا است به‌صورت مطالبه عمومی توسط نمایندگان مجلس استان از وزیر صمت پیگیری شود خرید بخشی از سهام مس شهید باهنر توسط شرکت صنایع ملی مس ایران است.
در این بازدید ۳ چالش اصلی بنگاه‌های موجود در شهرک صنعتی مطرح می‌شود. اول نبود برق، دوم چالش سوخت واحدهای تولیدی و سوم مشکلات زمین و آب در شهرک‌های صنعتی استان کرمان. هر سه چالش در مرحله بحرانی قرار دارند و نیاز به توجه فوری. حال‌آنکه بنا به اعلام مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان تا یک سال دیگر حتی یک متر زمین برای واگذاری زمین صنعتی در محدوده شهرستان کرمان وجود نداد، در بحث برق نیز تأمین برق واحدهای صنعتی دچار چالش جدی شده و برای واحدهای جدید برق وجود ندارد.
در این سلسله بازدیدها مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان که میزبان برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بود، نسبت به نبودن زمین برای واگذاری به صنعتگران هشدار داد و گفت: درخواست داریم همراهی صورت گیرد که زمین‌های مجاور شهرک صنعتی شماره ۲ برای این امر اختصاص یابد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان با بیان اینکه ظرف یک سال آینده یک متر زمین برای واگذاری به واحدهای صنعتی شهر کرمان نداریم، گفت: درخواست داریم همراهی صورت گیرد که زمین‌های مجاور شهرک صنعتی شماره ۲ برای این امر اختصاص یابد.
*شهرک صنعتی شماره ۴، آب و برق ندارد
حسین میجانی همچنین با اشاره به آماده‌سازی شهرک صنعتی شماره ۴ بعد از سی‌سال، گفت: متأسفانه همین شهرک باوجود آماده‌سازی مشکل آب و برق دارد.
دیگر گلایه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در این نشست عدم شفافیت معادن و عمل‌نکردن به وعده‌ها در خصوص اختصاص تسهیلات از محل منابع معادن بود. او دراین‌رابطه افزود: قرار بود ۳ هزار میلیارد تومان از محل منابع واحدهای بزرگ به واحدهای کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شود؛ اما این اتفاق کماکان صورت نگرفته است و متأسفانه نیازهای واحدهای کوچک و متوسط از خارج از استان تأمین می‌شود و واحدهای بزرگ همکاری دراین‌رابطه ندارند.
قطعی برق مشکل جدی واحدهای صنعتی استان است حال‌آنکه که به گفته رئیس سازمان صمت استان کرمان این قطعی‌ها بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان به استان ضرر زده است. رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان در جلسه با مجمع نمایندگان از ضرر ۲۵۰ میلیون‌دلاری به استان در پی دعوای دو وزارتخانه سر می درالو خبر داد و گفت: نه فقط در موضوع درالو به دلیل تولیدنشدن کنسانتره بلکه به واسطه قطعی برق، صنایع ما ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت دیدند که به ضرر استان است.
خسارت قطعی برق در حالی است که طبق آماری که حسینی‌نژاد در این جلسه ارائه داد میزان تولید برق در استان مازاد بر مصرف بوده است. او دراین‌رابطه گفت: در استان ۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق در استان در حال اجرا داریم و کل مصرف ما ۴ هزار و ۶۰۰ مگاوات است.
او با بیان این جمله که کمترین انتظار اختصاص برق در ایام پیک به واحدهایی که خودشان سرمایه‌گذاری کردند، گفت: ما برق را از این واحدها در ایام پیک می‌گیریم و به واحدهای صنعتی خسارت می‌زنیم و به استان‌های دیگر می‌دهیم
*سال گذشته فقط ۳۰۰ میلیارد از حقوق دولتی به استان برگشت
رئیس سازمان صمت در این نشست همچنین از خرج ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از استان به واسطه، مالیات، حقوق دولتی و سود ۳ شرکت بزرگ گفت: با سقفی که بر سر بودجه می‌گذارند سال گذشته صرفاً ۳۰۰ میلیارد تومان به استان برگشت.
به گفته او در سال‌های گذشته به جهت سقف قانون بودجه میزان برگشت از حقوق دولتی در حد یک درصد بوده است؛ اما در بودجه امسال دیده شده تا ۶ درصد از حقوق دولتی به استان برگردد.

*فملی برنامه‌ای برای صنایع پایین‌دستی ندارد
حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان در جلسه با مجمع نمایندگان با مدیران واحدهای صنعتی با بیان اینکه در حوزه مس ما تا ۲۰۰ سال دیگر ذخیره داریم، از رویه فعلی شرکت‌های بزرگ استان انتقاد کرد و گفت: ۳۰۰ هزار تن کاتد کشور در کرمان تولید می‌شود و کل مصرف کشور ۵۰ هزار تن است و الباقی به‌صورت خام از کشور خارج می‌شود .
او با تأکید بر جای خالی اهمیت موضوعات فراوری در استان اضافه کرد: دوستان برنامه دادند که یک میلیون کاتد مس ایجاد کنند، اما برنامه‌ای برای فراوری و صنایع پایین‌دستی ندیدند.
معاون اقتصادی استاندار ذخایر قطعی استان را ۹ میلیارد تن اعلام کرد که با اکتشافات تازه به ۲۰ میلیارد تن هم خواهد رسید. حسن‌زاده با اشاره به این حجم از ذخایر در استان و نبود فراوری در استان ادامه داد: کل شهرک‌های یک استان صنعتی و معدن ۵۰ شهرک است، کل میزان اشتغال ۴۰ هزار نفر است که نصف اشتغال ۸۰ هزارنفری معادن ماست.
در بازید نمایندگان از شرکت مس شهید باهنر نیز وعده پیگیری مجمع نمایندگان در خصوص خرید سهام مس شهید باهنر توسط فملی داده شد. نمازی زاده، مدیرعامل این شرکت در جلسه با مجمع نمایندگان تأکید کرد که ترکیب فعلی سهام‌داران به جهت تقسیم سود اجازه ایجاد خط جدید تولید و محصول جدید را نمی‌دهد. او دراین‌رابطه گفت: همان‌طور که می‌دانید ظرف ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته شرکت‌های بزرگ نشان دادند که هیچ تمایلی به سرمایه‌گذاری در پایین‌دست ندارد، مس شهید باهنر نیز با ترکیب فعلی سهام‌دارانش و این شیوه تقسیم سود، منابع کافی برای ایجاد خط تولید و محصولات جدید ندارد.
نمازی زاده در این جلسه از مجمع نمایندگان خواست تا خرید سهام این شرکت یا توسط شرکت ملی مس در دستور کار نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 57
  • دیروز: 111
  • هفته: 804
  • ماه: 6,345
  • سال: 54,130