معادن جنوب کرمان لنگ آب وبرق

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1504

معادن جنوب کرمان لنگ آب وبرق

گزارش| بازار

ظرفیت‌های فراوان معدنی جنوب کرمان گنجی پرثمر برای این منطقه به شمار می‌رود و با بهره‌گیری از آن می‌توان گرد محرومیت را از چهره مردم این منطقه پاک کرد که این مساله توجه جدی‌تر مسئولان را می‌طلبد.

جنوب استان کرمان با هفت شهرستان و جمعیتی معادل یک میلیون نفر ظرفیت قابل توجه‌ای در حوزه معدن دارد. ۲۰ نوع ماده معدنی در این منطقه شناخته شده است اما به این حوزه آن گونه که باید و شاید توجه نشده است. کشاورزی نخستین ظرفیت اقتصادی است که در جنوب کرمان مورد توجه قرار دارد حال آن که ظرفیت‌های معدنی این خطه هم دست کمی از ظرفیت‌های کشاورزی ندارد.

یکی از چالش‌های حوزه معدن در جنوب کرمان ضعف زیرساخت‌هاست به گونه‌ای که به گفته رئیس صمت جنوب استان کرمان کارخانه‌هایی که قابلیت افتتاح دارند لنگ زیرساخت‌هایی نظیر برق یا آب هستند.

طرح های مهم صنعتی در این منطقه کلید زده شده که معطل زیرساخت هاست. برای جذب سرمایه‌گذار و رونق اقتصادی منطقه باید زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در جنوب کرمان فراهم شود و مسیر برای فعالیت هموار باشد.

در حالی ۵۷ کارخانه صنایع معدنی کوچک مقیاس در جنوب کرمان راه‌اندازی شده که گفته می‌شود ۲۰ معدن کوچک مقیاس غیرفعال داریم که توجه ویژه مسئولان و رفع مشکلات بر سر راه فعالیت آنها را می‌طلبد.

فعالیت ۵۷ کارخانه کوچک مقیاس در جنوب کرمان

رئیس صمت جنوب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تنوع زیاد مواد معدنی در جنوب کرمان اظهار کرد: پتانسیل اول جنوب استان کرمان کشاورزی و سپس معدن است.

مسلم مروجی گفت: سایر مناطق کشور اصولا یک الی دو ماده معدنی شاخص دارند اما در جنوب تنوع این مواد فراوان است؛ تیتانیوم، کرومیت، مس، آهن، سنگ های ساختمانی و… از جمله آن هاست. این تنوع زمینه لازم را برای توسعه منطقه فراهم کرده است.

وی با اشاره به صدور نزدیک به ۱۱۴ پروانه بهره‌برداری معدن در جنوب کرمان افزود: حدود ۳۲۸ پروانه اکتشاف هم صادر شده است.

مروجی با اشاره به اینکه جنوب استان کرمان در زمینه کارخانه‌های کوچک مقیاس به یک نماد تبدیل شده است، ادامه داد: در هیچ کجای کشور این روند وجود نداشت و اکثرا کارخانه‌های بزرگ احداث می‌شد و معادن کوچک به این کارخانه ها خدمات ارائه می‌دادند.

وی گفت: راه‌اندازی کارخانه‌های کوچک مقیاس در جنوب کرمان به عنوان یک کار جدید آغاز شد که به پیشرفت منطقه کمک می‌کند.

رئیس صمت جنوب کرمان اظهار کرد: معادن باید به سمت فرآوری بروند که اولین قدم در این زمینه کمک مسئولان منطقه و فرهنگ سازی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

مروجی بیان کرد: در سال‌های گذشته در حوزه معادن جنوب مشکل معارضین محلی وجود داشت اما با ایجاد کارخانه تقریبا این معارضین محلی در منطقه حذف شدند.

رئیس صمت جنوب استان کرمان مشکل دیگر را بحث زیرساخت های معادن عنوان کرد و افزود: در جنوب کرمان هر زیرساختی که بوده در حوزه آب، برق و جاده استفاده شده است. برای احداث و فعالسازی بسیاری از معادن منطقه مانند فاریاب، جیرفت، ساردوئیه و جبالبارز نیاز به برق است. متاسفانه در گذشته اقدامی در این خصوص صورت نگرفته بود که باعث شده در حال حاضر نتوانیم کارخانه‌ها را در این مناطق احداث کنیم. البته کارهایی برای تامین برق انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :