مدارس غیرانتفاعی عملاً به باشگاه‌های طبقاتی تبدیل شده‌اند،نبود عدالت آموزشی بازتولید فقر در جامعه است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1994

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز معتقد است: مدارس غیرانتفاعی عملاً به باشگاه‌های طبقاتی تبدیل شده‌اند که فرزندان طبقات خاص جامعه را از دیگران جدا می‌کنند. در نتیجه، نه‌تنها ارتباط میان طبقات اجتماعی از بین می‌رود، بلکه احساس تبعیض، طرد و نارضایتی عمیق در دل بسیاری از نوجوانان و خانواده‌های کم‌درآمد شکل می‌گیرد.
به گزارش تجارت نیوز، به گفته رئیس سازمان مدارس غیردولتی، سقف شهریه برای مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید تا ۱۴۵ میلیون تومان تعیین شده؛ این در حالی است که هزینه‌های جانبی همچون غذا، سرویس و فعالیت آموزشگاهی همچنان جداگانه دریافت می‌شود.
این دقیقا نقشه یک بزرگراه عریض و طویل برای دور زدن قانون است که از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش به صاحبان مدارس غیرانتفاعی داده می‌شود تا به بهانه هزینه لباس، غذا و فعالیت‌های آموزشی فوق برنامه هر چقدر که دلشان می‌خواهد به عنوان شهریه از والدین طلب کنند.
شهریه‌های نجومی و شعار نظارت
در روزگاری که آموزش رایگان و برابر از اصول مسلم قانون اساسی به شمار می‌آید، بسیاری از خانواده‌ها در کشور ما با واقعیتی تلخ و ناعادلانه روبه‌رو هستند: تبعیض آشکار میان مدارس دولتی و غیرانتفاعی. درحالی‌که مدارس دولتی با کمبود شدید منابع، معلم و همچنین زیرساخت‌های فرسوده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مدارس غیرانتفاعی در برخی مناطق شهرهای بزرگ با دریافت شهریه‌هایی تا مرز 200 میلیون تومان در سال، خدمات آموزشی متمایز و لوکسی ارائه می‌دهند که تنها قشر مرفه جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند.
نبود عدالت آموزشی یعنی بازتولید فقر در جامعه
فریبا حسینی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: ادامه چنین وضعیتی تهدیدی جدی برای انسجام اجتماعی و آینده عدالت در کشور است. زمانی که کودک از سنین ابتدایی در نوعی از فضای آموزشی قرار دارد که با امکانات کامل، معلمان با حقوق بالا، کلاس‌های خلوت، زبان دوم، کارگاه‌های هوش و هنر آموزش می‌بیند، و در همان شهر کودکی دیگر در مدرسه‌ای دولتی با ۴۰ دانش‌آموز در کلاس، بدون سیستم گرمایشی مناسب یا حتی معلم کافی درس می‌خواند، این یعنی بازتولید فقر و نابرابری از سنین پایین.
او می‌افزاید: این تبعیض‌ها تاثیرات بلند مدتی داشته و نه تنها موجب ناامیدی اجتماعی در میان اقشار فرودست می‌شود، بلکه نابرابری آموزشی به مرور به نابرابری اقتصادی و شغلی تبدیل می‌شود. کودکی که در مدرسه دولتی آموزش ناقصی دیده، در رقابت کنکور و بازار کار از همان ابتدا شکست‌خورده است. این یعنی دور باطل فقر ادامه می‌یابد.
مدارس غیرانتفاعی عملاً به باشگاه‌های طبقاتی تبدیل شده‌اند
این استاد جامعه شناسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار می‌دارد: یکی دیگر از آثار مخرب این تبعیض، شکل‌گیری طبقات جداگانه اجتماعی از سنین پایین است. مدارس غیرانتفاعی عملاً به باشگاه‌های طبقاتی تبدیل شده‌اند که فرزندان طبقات خاص جامعه را از دیگران جدا می‌کنند. در نتیجه، نه‌تنها ارتباط میان طبقات اجتماعی از بین می‌رود، بلکه احساس تبعیض، طرد و نارضایتی عمیق در دل بسیاری از نوجوانان و خانواده‌های کم‌درآمد شکل می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 22
  • دیروز: 477
  • هفته: 2,435
  • ماه: 13,640
  • سال: 137,305