گردشگری جیرفت مهجور است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 584

رییس کارگروه گردشگری اتاق بازرگانی جیرفت: نبود شبکه های اینترنت، خطوط تلفن همراه، آموزش و …دلایل اصلی رکود گردشگری در جیرفت هستند

 گردشگری جیرفت مهجور است

گردشگری یک صنعت کاربر (متکی به نیروی کار) است که نه‌تنها موجب بهبود قابل‌توجه وضعیت اشتغال در مقاصد گردشگری می‌شود، بلکه به توسعه زیرساخت‌ها، حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تاریخی و جدید نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود مردم جهان درک بهتری از یکدیگر داشته باشند.

بااین‌وجود، گردشگری هنوز هم در بین عامه مردم به‌عنوان یک صنعت لوکس و محدود به اقشار مرفه شناخته می‌شود. البته نمی‌توان کتمان کرد که این برداشت به‌ظاهر منفی، حداقل در برخی جوامع با واقعیت منطبق است. مدیریت کلان ضعیف در بخش گردشگری می‌تواند آثار منفی گاه جبران‌ناپذیری در شهرها، پارک‌های ملی و بناهای تاریخی بر جای بگذارد و همچنین زیرساخت‌های محلی، اقشار بومی و منابع در اختیار آنها را در معرض تهدید جدی قرار دهد.

در همین راستا بحث گردشگری پایدار (Sustainable Tourism) امروز بیش از هر زمان دیگری مورد توجه نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است. سازمان جهانی گردشگری که از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد است، گردشگری پایدار را این‌گونه تعریف می‌کند: «گردشگری پایدار در قبال تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی حال و آینده خود کاملاً مسئولیت‌پذیر است و نیازهای گردشگران، صنعت گردشگری، محیط‌زیست و جوامع میزبان را مدنظر قرار می‌دهد».

گردشگری پایدار می‌تواند آثار اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، فرهنگی و حتی امنیتی مثبت و پایداری از خود در جوامع بر جای بگذارد. در همین راستا بانک جهانی به‌تازگی با انتشار مقاله‌ای اقدام به تشریح اهمیت گردشگری پایدار برای توسعه همه‌جانبه کشورها و مناطق گردشگرپذیر پرداخته و 20 دلیل را برای اثبات این ادعا ذکر کرده است:

گردشگری یک محرک مناسب برای رشد اقتصادی است

صنعت 7.6 تریلیون دلاری سفر و گردشگری، بزرگ‌ترین صنعت بخش خدمات در جهان به شمار می‌رود و بیش از 10 درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است. رشد صنعت گردشگری می‌تواند تولید ناخالص داخلی کشورهای گردشگرپذیر را افزایش دهد و درآمد مالیاتی بیشتر را نصیب دولت این کشورها کند. درآمدهای ارزی حاصل از گردشگری حتی می‌تواند در سایر بخش‌ها نیز سرمایه‌گذاری شود و از این طریق نیز به بهبود رشد اقتصادی منجر شود.

توسعه گردشگری بهبود 

زیرساخت‌ها را در پی دارد

در اغلب کشورهای گردشگرپذیر، توسعه صنعت گردشگری به بهبود قابل‌توجه زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌ها، راهها، سیستم آب‌رسانی، انرژی، خدمات درمانی، شبکه‌های تلفن همراه، بهداشت، امنیت و … منجر می‌شود و مردم بومی نیز مانند گردشگران از این پیشرفت‌ها سود خواهند برد.جیرفت با  وجود اینکه چندسالی است قدیمی ترین تمدن دنیا در آن کشف شده اما هنوز در زمینه گردشگری کمرنگ است. برخی از کارشناسان دلیل را عدم تبلیغات و نبود زیرساخت‌های مناسب عنوان می‌کنند.

هوشنگ شفیعی از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در جیرفت به«کاغذوطن»می‌گوید:« نخستین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور چندروز قبل به کرمان سفر کرد. سفر  به روشنی به منظور اعتراف به تشخیص صحیح مدیریت کلان وزارتخانه وشخص آقای مونسان بر مشکلات و ‌ضعف سازمان میراث فرهنگی، گردشگری، ‌صنایع‌دستی در این استان بود.» وی افزود:« انتخاب آقای فعالی برای سکانداری اداره کل میراث استان کرمان با سوابق کاری موفق نشان از عزم جزم وزیر محترم در اصلاحات ساختاری است. اولین سفر جناب وزیر  و هیأت همراه به این استان در جهت حمایت بایسته از این مدیر شایسته وجبران خطاهای گذشته است.

جناب وزیر وعده فرمودند که بزودی دیدار از جیرفت را در سفری جداگانه در نظر دارند باید منتظر ماند و مثبت اندیشید و زود قضاوت نکرد.

در این سفر متاسفانه مسوولان و وکلای جنوب اگرهم بودند وجود مبارکشان محسوس نبود.

اما جادارد از نماینده مردم کرمان جناب آقای پورابراهیمی  که برای اولین بار توفیق دیداشارشان دست داد قدردانی کنم چون که ایشان با بزرگواری از جایگاه و روابطشان برای کمک به معرفی و پیشبرد کار دلفارد صمیمانه تلاش کردند باشد که اخلاق نیکوی این نماینده محترم را همه خادمین به ملت سرمشق قرار دهند.»سفیعی افزود:«کمبود زیرساخت‌ها در جیرفت باعث شده تا نتوانیم آنچنان که باید در زمینه جذب گردشگر موفق باشیم و اگر آموزش‌های لازم به افراد فعال در زمینه گردشگری و حتی مردم داده شود قطعا خوشبختانه پس از سال‌ها کلید ساخت بزرگ‌ارینمی توانیم در این زمینه موفق باشیم هر چند زیرساخت‌های دیگری نیز نیاز است.»

مردم گردشگران داخلی را به عنوان یک سرمایه پذیرا باشند 

سالاری رییس میراث فرهنگی جیرفت به «کاغذوطن» می‌گوید: «خوشبختانه کلید ساخت بزرگ‌ترین موزه کشور را در جیرفت زدیم.»وی افزود:« در فصل تابستان که بیشترین میزان سفر انجام می‌شود و در اکثر نقاط جنوب شاهد گرمای شدید هوا هستیم و این باعث شده تا میزان گردشگران داخلی که به مناطق ساردوییه و جبالبارز سفر می‌کنند زیاد باشد.»وی ادامه داد:«مردم این مساله را به عنوان یک سرمایه باید تلقی کنند و با برخوردهای مناسب باعث پررنگ تر شدن آن شوند. اگر منظور از زیرساخت هم هتل،جاده،حمل و نقل و فرودگاه باشد  ما در اختیار داریم.اگر سایتی از نظر باستانی قوی باشد لزوما به این معنی نیست که به لحاظ قوی بودن گردشگری آن نیست و باید به ان دقت شود. یک تمدن باستانی هم خوزستان دارد«چغازنبلیل»یک تمدن هم سیستان و بلوچستان دارد«شهر سوخته» اما باز موزه گنجعلیخان کرمان که مجسمه‌هایی صدساله را در خود جای داده میزان بازدیدش صدبرابر این سایت‌های باستانی است و بین این‌ها باید تفاوت قائل شد.»

بحث ارتباطات،خدمات مخابراتی و شبکه‌های اینترنت مهم‌ترین مشکل روستاهای هدف گردشگری جنوب است

رییس کارگروه گردشگری اتاق بازرگانی جنوب کرمان به«کاغذوطن»گفت:«برنامه‌ای را از سال 96 با اداره کل میراث فرهنگی شروع کردیم و صورتجلسه همکاری را داشتیم و یک سری کارهای تبلیغاتی و برنامه‌هایی دیگر را برای میراث استان طراحی کردیم که اجرا کردند.»افشاری‌پور افزود:«برخی از این برنامه‌ها توسعه بوم گردی و توسعه سرمایه‌گذاری، آموزش‌های صنایع دستی و …بوده و مجری کار میراث فرهنگی بوده و تسهیل‌گری‌ها را اتاق بازرگانی انجام داده است. در حوزه تبلغیات، نمایشگاه و جشنواره اتاق کمک‌های را به این نهاد کرده است.»وی ادامه داد:«15روستا را با همکاری میراث فرهنگی به عنوان هدف گردشگری مورد مطالعه قرار دادیم و گزاش تصویری  کاملی به میراث استان ارائه کردیم و مهم‌ترین مشکلی که این مناطق دارند بحث ارتباطات،خدمات مخابراتی و شبکه‌های اینترنت است که بتوانند با تورهای آنلاین ارتباط بگیرند و یا تبلیغات کنند.در بحث آموزش نیز مشکلات زیادی وجود دارد و اکنون 37 واحد بوم‌گردیو تعدادی مجتمع گردشگری وجود دارد و 30 واحد دیگر نیز در حال اخد مجوز هستند و این ها نیاز به آموزش نحوه استقبال، نحوه پوشش، استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی است و مهم‌ترین مشکلات نیروی متخصص است که اگر باشد می‌تواند در بخش کیفیت کار به انها کمک کند.»وی تصریح کرد:«در بخش تبلیغات نیز مشکلاتی وجود دارد و هنوز مناطق گردشگری ما آنطور که باید معرفی نشده‌اند بسیاریاز مناطق مانند مسیر اسفندقه به عنوان یک محور گردشگری، میجان، امگز،رودفرق و…هنوز به عنوان مناطق گردشی معرفی نشده‌اند.برنامه ما هم سه ساله بود که بخش‌های کوتاه مدت و بلند مدت داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 168
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,403
  • ماه: 7,556
  • سال: 25,040