نیمی از عرصه‌های جنگلی استان آلوده به آفت هستند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 941

نیمی از عرصه‌های جنگلی استان آلوده به آفت هستند

شمال استان کرمان یک میلیون هکتار عرصه جنگلی دارد که قریب به ۵۰۰هزار هکتار آن آلوده به آفت‌ هستند. این در حالی است که تاکنون تنها ۱۵۰هزار هکتار آن آفت‌زدایی شده است.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان در نشست خبری که روز گذشته تشکیل شد در این باره توضیح داد:« سوسک چوب خار بادام‌ها و تنه ‌ها را از بین برده و تاکنون ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی درگیر آفات این چنینی شده‌اند.»به گفته مهدی رجبی زاده تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار از این اراضی طرح مقابله با آفت انجام شده است.

کل نیروی حفاظتیمان ۶۵ نفراست

رجبی مهمترین مشکل این اداره را کمبود نیرو دانست. او در این باره توضیح داد:« ۱۳.۵میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی شمال استان تنها با ۶۵نیرو حفاظت می‌شود.»

کسری نیروی این اداره در بهترین حالت ۳۰۰ نیروی حفاظتی مجرب و متخصص است. با این کسری نیرو، سهم حفاظت برای هر نیرو قریب به ۱۵۰هزار می شود.

۱۴۳ آتش سوزی در ۱۱ ماه

منطقه گسترده ای که مطمئنا حفاظت از آن از پس یک نفر بر نمی آید. حال آنکه تنها در ۱۱ ماه گذشته ۱۴۳ مورد حریق داشتیم. کل محدوده شامل ۱۰۶۶ هکتارمی‌شود، محدوده ای که حالا اثری از آن نیست.رجبی زاده راهکار حفاظت از مناطق را تنها با مشارکت مردم میسر می‌داند. او گام‌های منابع طبیعی در این عرصه را این گونه توضیح می‌دهد:« تاکنون حدود ۵۰ گروه مردمی اطفا حریق با ۷۰۰ نفر در استان تشکیل شده است.»

یک پهباد برای کل استان

تنها کمبود نیروی حفاظت نیست که این اداره کل از آن رنج می‌برد، موضوع بعدی نداشتن امکانات و تجهیزات است. به طوری که در استانی به این حجم از وسعت تنها یک پهپاد وجود دارد. رجبی زاده در این باره، گفت: «امسال یک پهپاد برای حفاظت خریداری کرده ایم اما ما برای هر شهرستان یک پهپاد نیاز داریم. »

افزایش قیمت زمین تصرفات را افزایش داد

این نشست خبری که در هفته منابع طبیعی تشکیل شد به تشریح اقدامات انجام شده در این اداره پرداخت.به گفته مدیر کل این اداره تا به امروز ۲۶۱ پرونده تصرف اراضی تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده‌اند.او علت عمده آمار تصرف را افزایش قیمت زمین می‌داند. مسئله‌ای که در نهایت منجر به زمین خواری و تصرف اراضی دولتی شده است.

۷۲درصد اراضی ملی سند تک برگ دارند

رجبی زاده همچنین در تشریح پیشرفت طرح کاداستر اراضی ملی،گفت:«تقریبا ۹.۵میلیون هکتار معادل ۷۲درصد از اراضی استان سند تک برگ گرفته است.» او مدعی است که استان کرمان در سنددار کردن اراضی ملی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

طرح آبخیزداری در ۱۳درصد اراضی

به گفته او در سه سال گذشته ۱۸۰ میلیارد تومان در عرصه‌های استان صرف آبخیزداری شده است. بودجه ای که حاصلش ۹هزار سازه آبخیزداری است. معادل ۱۳درصد از عرصه‌های شمال استان کرمان.مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان مدعی است که با اجرای این طرح ها ۴۷۰میلیون متر مکعب روان آب کنترل شده و بیلان منفی دشت‌ها کاهش یافته است.رجبی زاده می گوید:« با اجرای این طرح ۱۷۷میلیون متر مکعب در سال زراعی به سفره‌های آب زیر زمین اضافه کردیم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :