پروژه های آبی چشم انتظار افتتاح

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 584

پروژه های آبی چشم انتظار افتتاح

هم اکنون سه هزار پروژه ناتمام در استان کرمان وجود دارد که برای تعیین تکلیف در انتظار بودجه و برنامه ریزی هستند و مهمترین این پروژه ها در بخش آب و صنعت تعریف شده اند.

در هفته دولت سال جاری ۶۵۴ پروژه افتتاح شد، این درحالی است که سال گذشته استاندار کرمان در جلسه بزرگداشت هفته دولت اعلام کرده بود ۹۲۰ پروژه افتتاح می شود و با یک حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که در سال جاری با افت ۲۶۶ پروژه مواجه بودیم.

همچنین طبق اعلام استاندار کرمان در این استان سه هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد و عملا تکمیل بسیاری از این پروژه ها با توجه به هزینه هایی که از قبل انجام شده و راکد مانده است ضروری است.

در سال ۹۸ از مجموع پروژه های تعریف شده برای افتتاح ۴۸۱ پروژه مربوط به بخش دولتی بوده و مابقی با سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح شده است.

لیست پروژه های افتتاح شده در شهریور ماه

هزینه مورد نیاز برای افتتاح این پروژه ها ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است که مهمترین این طرح ها شامل؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ۳۴۲ پروژه، سازمان جهاد کشاورزی با ۴۳ پروژه، اداره کل ورزش و جوانان با ۱۶ پروژه، راه و شهرسازی استان و کمیته امداد امام خمینی (ره) با ۱۴ پروژه، اداره کل فرودگاه ها با ۱۲ پروژه و شرکت گاز با ۱۱ پروژه بیشترین تعداد پروژه های افتتاحی را در این هفته دارند.

تکمیل پروژه های نیمه تمام ضروری است

یکی از دغدغه های اصلی استاندار کرمان افتتاح طرح های نیمه تمام می باشد و گفته می شود اتمام این طرح ها به اعتباری ۴ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

اما عملا با مقایسه بین آمار پروژه های نیمه تمام و تعداد پروژه های هفته دولت که البته نسبت به سال قبل کاهش یافته است می توان فهمید که هنوز راه بسیاری برای اتمام این پروژه ها مانده است.

در حال حاضر بدون شک کمبود شدید آب در استان کرمان مهمترین چالش در این منطقه محسوب می شود و برای رفع این مشکل اجرای پروژه های انتقال آب و یا تحول در آبیاری در بخش کشاورزی از اهمیت فوق العاده ای برخورد است، اگر نگاهی به پروژه های افتتاحی سال های اخیر به خصوص در هفته دولت بیندازیم به جز پروژه های کوچک در بخش آب و مدرنیزه کردن کشاورزی اقدام خاصی صورت نگرفته است.

در عمل در بخش کلان تا کنون اقدام موثری برای تامین آب در استان کرمان نشده و مصرف بهینه آب نیز به خصوص در بخش کشاورزی با وضعیت ایده آل فاصله زیادی دارد.

هر سال از سطح آبهای زیر زمینی کرمان کاسته می شود و بارندگی نیز سیر نزولی خود را ادامه می دهد، برداشت منفی ۱.۱ میلیارد مترمکعبی از آبهای زیر زمینی هم ادامه دارد و در این میان اجرای پروژه های بزرگ در بخش آبرسانی و استفاده بهینه از منابع موجود بلاتکلیف مانده و به اجرای طرح های کوچک و منطقه ای اکتفا شده است.

بسیاری از پروژه های نیمه تمام کارشناسی شده نیستند

آمار پروژه های نیمه تمام استان کرمان کمی عجیب است استاندار کرمان در خصوص ۳ هزار پروژه ای که به اتمام نرسیده است می گوید که اکثر این پروژه های دارای کارشناسی مناسبی نیستند.

محمدجواد فدایی یکی از مهمترین اقداماتی که در زمینه اجرای این پروژه باید اجرا شود را اولویت بندی آنها بنا به نیاز استان و با توجه به منابع مالی محدود موجود دانسته است.

وی گفت: اولویت بندی این پروژه ها براساس شاخصه هایی مانند مالی، فنی، اقتصادی، زیست‌محیطی و ریسک انجام خواهد شد.

پروژه های نیمه تمام باید به بخش خصوصی واگذار شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در گفتگو با مهر می گوید: مهمترین راهکار دولت با توجه به کمبود اعتبارات در وضعیت موجود استفاده از توان بخش خصوصی و جلب سرمایه است.

جعفر رودری افزود: نیمی از پروژه های نیمه تمام کرمان احداثی و توسعه ای هستند و بقیه طرحها کوچک هستند.

وی تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته بسیاری از پروژه های مهم استان در بخش پروژه های اقتصاد مقاومتی به معین های شهرستانهای مختلف استان واگذار شده اند که روند اجرای این پروژه ها با دقت پیگیری می شود و موجب توسعه و پیشرفت به خصوص در مناطق محروم شده اند.

اشتغال زایی و محرومیت زدایی 

در اولویت است

وی توجه به اشتغالزایی و توسعه و محرومیت زدایی در پروژه های اولویت بندی شده را بسیار با اهمیت دانست و گفت: حدود ۱۸۰ مورد از پروژه های استان کرمان در بعد ملی تعریف شده اند و نیاز به تامین اعتبار دارند.

وی همچنین بر فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال صنعتی و معدنی در استان کرمان تاکید کرد و بیان داشت: در این زمینه تسهیلات و سیاست های تشویقی مناسبی در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: در زمینه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان ۲۶۷پروژه تعریف شده است که تکمیل این پروژه ها نقش قابل توجهی در توسعه مناطق کمتر توسعه یافته دارد.

رودری بیان کرد: هم اکنون شاهد پیشرفت ۴۶.۵ درصدی فیزیکی این طرح ها هستیم.

استان کرمان در راستای توسعه و محرومیت زدایی نیاز به اجرای ابر پروژه ها در راستای اشتغالزایی، تامین منابع آبی، توسعه شهری و توسعه صنعت گردشگری، صنعتی، معدنی و بهینه سازی کشاورزی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :