توقف طرح تقسیم استان کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 594

توقف طرح تقسیم استان کرمان

 

استان کرمان هم چون استان سیستان و بلوچستان به دلیل فاصله مسافت از شمال تا جنوب و هم چنین شکاف امکاناتی که از جنوب تا شمال وجود دارد همواره با زمزمه هایی مبنی بر تقسیم شدن به ۳ استان همراه بوده است. 

قدس آنلاین-گروه استان ها: طرح تقسیم این استان بیش از ۳ دهه است که در مجلس مطرح می شود و بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولان که سعی دارند تا فاصله خدمات را در شمال و جنوب این استان را کم کنند بار ها طرح تقسیم را به میان کشیده اند.

گفتنی است پیش از این و در سال ۱۳۳۸ نیز موضوع مطالعات تقسیمات کشوری برای شهرستان جیرفت مطرح بود اما دولت ها قبل و بعد از انقلاب یکسری اقدامات صرفا برای بهره گیری از ظرفیت های عظیم این منطقه انجام دادن و این اتفاق به سرانجام نرسید.

گفتنی در سال ۱۳۹۰ نیز نماینده مردم بافت در مجلس دوره هشتم خواستار تقسیم کرمان به سه استان کرمان شمالی، جنوب و سمنگان شده بود و علت این موضوع را ضرورت خدمت‌رسانی مناسب، جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور، گستردگی استان و کاهش  فقر و محرومیت نامیده بود.

تقسیم استان

طی روزهای گذشته باری دیگر زمزمه تقسیم این استان در فضای مجازی شدت گرفته است.

در این راستا گفته می شود نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها از هیئت دولت خواسته تا نسبت به تقسیم استان کرمان به حداقل سه استان تصمیم‌گیری کند.

مهرداد امینی‌زاده با بیان اینکه کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور، ۱۱ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، اظهار می کند: با تقسیم استان کرمان، حداقل به سه استان، اکثر مشکلات مردم کرمان مرتفع و از ادامه توسعه نامتوازن در سطح استان جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان با وجود آنکه رتبه اول صادرات غیر نفتی را دارد از لحاظ فقر در رتبه دوم کشور است عنوان می کند وسعت زیاد این استان یکی از دلایل فقر و توسعه نامتوازن در تمام زمینه ها شده است.

نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها  ادعا می کند: ساکنان برخی از شهرستان‌های کرمان از حداقل حقوق شهروندی که دسترسی سریع و آسان به سیستم های اداری با کمترین هزینه زمانی، مالی و جانی است، بهره‌مند نیستند.

وی با اشاره به اینکه فاصله بین شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان بیش از ۷۰۰ کیلومتر است یادآور می شود:  مردم استان از حداقل حقوق خود بازمانده اند، زیرا فاصله زیادی با مرکز استان دارند که گاها این فاصله، از فاصله بین دو مرکز استان در کشور نیز بیشتر است.

تسهیل مدیریت 

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی در این رابطه بیان می کند: تقسیمات کشوری در حوزه لنتخابیه اینجانب کمک شایانی برای مدیریت و رسیدگی به امور مردم دارد اما به هیچ وجه به دنبال تقسیم استان کرمان نیستیم.

احمد حمزه با اشاره به این موضوع که طول حوزه انتخابیه اش به لحاظ جغرافیایی ۶۰۰ کیلومتر از شمال تا جنوب فاصله دارد و به اندازه وسعت یک استان است می افزاید: دراین راستا لازم است که این حوزه انتخابیه خُرد شود و تعداد شهرها افزایش یافته تا مدیریت آن تسهیل شود.

وی ادامه می دهد: بحث تقسیم استان کرمان به ۲ استان از دیرباز مطرح بوده و سوژه جدیدی نیست ولی به دلایلی، گفته می‌شود که مسئولان ارشد کشور صلاح به ایجاد استان جدید در کشور نمی‌بینند و این روند متوقف شده است.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نه  تنها کرمان بلکه استان‌های سیستان و بلوچستان و فارس تقاضای تقسیم داشتند اذعان می کند: ظاهرا این موضوع متوقف است زیرا مسئولان ارشد کشور با ایجاد استان جدید مخالف هستند.

حمزه با اشاره به اینکه در استان کرمان و جنوب استان شهرستان‌های بزرگی وجود دارند، ادامه داد:جنوب استان کرمان جزو چهار نقطه گلخانه ای دنیا، با ظرفیت های بسیاری است که انواع محصولات را تولید می کند که با توجه به این ظرفیت ها نیازمند یک مدیریت قوی است تا اقتصاد منطقه را شکوفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 58
  • دیروز: 790
  • هفته: 1,268
  • ماه: 4,864
  • سال: 17,450